هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد مضرات سیگار الکترونیک

هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد مضرات سیگار الکترونیک
نگارش از euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار می‌دهد که اطلاعات غلطی که شرکت‌های دخانیات درباره سیگار الکترونیکی منتشر می‌کردند یک تهدید واقعی بوده است.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۲۶ ژوئیه (چهار مرداد) در گزارشی اعلام کرد که سیگار الکترونیک «قطعا مضر» است و باید تحت نظارت قرار گیرد. این سازمان تاکید کرد استفاده از این سیگار برای کسانیکه قصد ترک سیگار دارند توصیه نمی‌شود.

این سازمان تصریح کرد: «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سیگار الکترونیکی می‌تواند در ترک سیگار کمک کند و حتی ممکن است دروازه‌ای برای اعتیاد در بین جوانان باشد.»

طبق این گزارش، دستگاه بخارساز (ویپ) سیگار الکترونیک که به وسیله آن نیکوتین مایع اعتیاد آور در دمای بالا به صورت بخار فرو داده می‌شود، می‌تواند فرد را به سمت اعتیاد هدایت کند.

سیگار الکترونیک نسبت به سیگار معمولی مواد سمی کمتری دارد با این حال سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این وسیله همچنان سلامتی استفاده‌کنندگان را به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید:سیگارهای الکترونیک؛ پرخطر همچون سیگارهای معمولی یا بی‌خطر؟

سازمان جهانی بهداشت: شواهدی مبنی بر ترک سیگار با سیگار الکترونیک وجود ندارد

سازمان جهانی بهداشت در این گزارش همچنین تاکید کرده است گرچه هنوز میزان خطر مرتبط با سیستم تبدیل نیکوتین مایع به بخار به‌طور قطعی برآورد نشده است اما این سیستم بدون شک مضر است و باید تحت نظارت قرار گیرد.

این سازمان همچنین تصریح کرده است که شواهد کافی مبنی بر این ادعا که با کمک این نوع سیگار می‌توان سیگار معمولی را ترک کرد وجود ندارد.

این گزارش همچنین به اغلب کشورهایی اشاره می‌کند که سیگار الکترونیک در آن‌ها در دسترس است و می‌گوید که اغلب استفاده کنندگان از سیگار الکترونیک همزمان از سیگار معمولی نیز استفاده می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار می‌دهد که اطلاعات غلطی که شرکت‌های دخانیات درباره سیگار الکترونیکی منتشر می‌کنند یک تهدید واقعی است.

محدودیت‌ها در استفاده از سیگار الکترونیکی در سراسر جهان در حال افزایش است. سانفرانسیسکوی آمریکا ماه گذشته فروش و تولید این نوع محصولات را ممنوع کرد.

چین که نزدیک به یک سوم سیگاری‌های دنیا در آنجا زندگی می کنند، نیز در حال قانونمند کردن استفاده از سیگار الکترونیک است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود تاکید کرده است که ۳۰ درصد جمعیت جهان به خدمات مناسب برای ترک سیگار از جمله مشاوره، دارو و خطوط ارتباط تلفنی دسترسی دارد. بدون کمک‌های جانبی، تنها چهار درصد تلاش‌ها برای ترک سیگار موفقیت آمیز بوده است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه هشت میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات چه به‌طور مستقیم چه غیر مستقیم جان خود را از دست می‌دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احتمال تجویز سیگار الکترونیکی به علاقمندان ترک سیگار در بریتانیا

موسسه بهداشت ایالات متحده آمریکا: سیگار الکترونیکی فورا ممنوع شود

مقامات بهداشتی آمریکا: سیگار الکترونیکی خطرناک است