چگونه با گرمای هوا مقابله کنیم؟ تجربه‌هایی از اسپانیا تا جنوب ایران

چگونه با گرمای هوا مقابله کنیم؟ تجربه‌هایی از اسپانیا تا جنوب ایران
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این گزارش ابتدا رافائل سرسدا، خبرنگار بخش اسپانیایی یورونیوز به برخی روش‌ها در اسپانیا برای مقابله با گرما اشاره می‌کند و در ادامه برخی تجربه‌های مخاطبان یورونیوز فارسی بیان می‌شود.

آگهی

هر سال در تابستان با توجه به تغییرات آب و هوایی سال‌های اخیر، گرمای هوا در نقاط مختلف دنیا رکورد می‌زند. اروپا که در ذهن بسیاری قاره سبز و خوش آب و هوا توصیف می‌شود باید پذیرای شرایط جدید باشد.

اروپا در ماه گذشته یک هفته بسیار گرم داشت. در برخی کشورها رکورد گرما در ماه ژوئن شکسته شد به‌طوریکه روستای «گالارگ لو مونتو» در جنوب فرانسه با دمای ۴۵.۹ درجه سانتیگراد داغ‌ترین روز فرانسه را ثبت کرد. رکورد قبلی دمای هوا در فرانسه در سال ۲۰۰۳ با ۴۴.۱ درجه سانتیگراد به ثبت رسیده بود. در ماه ژوئیه نیز چند رکورد گرمایی دیگر در هلند، بلژیک و فرانسه ثبت شد.

شهروندان اسپانیا و دیگر کشورهای جنوب اروپا سال‌هاست که در این شرایط زندگی می‌کنند. برخی شیوه‌های زندگی اسپانیایی در واقع عادت‌هایی هستند که برای مقابله با دمای بالا مناسب هستند.

در این گزارش ابتدا رافائل سرسدا خبرنگار اسپانیایی یورونیوز به برخی روش‌ها در اسپانیا برای مقابله با گرما اشاره می‌کند و در ادامه برخی تجربه‌های مخاطبان یورونیوز فارسی مطرح می‌شود.

خواب نیمروز راهی برای فرار از گرما

خواب نیمروز یکی از عادت‌های شناخته شده اسپانیایی‌ها در دنیا است.

علاوه بر برخی مزایای آن، گاهی شاید تنها راه برای فرار از گرما باشد مخصوصا اگر در خانه کولر نداشته باشید.

بیشتر از اینکه در چرت بعد از ظهر، موضوع خوابیدن مطرح باشد، پناه گرفتن پررنگ است. آیا تا کنون در دمای ۴۰ درجه روی بتن قدم زده‌اید؟ اگر چنین تجربه‌ای داشته باشید این موضوع را بیشتر درک می‌کنید.

برای همین است که بسیاری از مغازه‌ها در اسپانیا ظهرها حتی برای مدت سه ساعت تعطیل هستند. با این حال این نوع ساعت کاری هم برای تولید و هم زندگی شخصی افراد مناسب نیستند. دولت‌های مختلف در اسپانیا بارها تلاش کردند که این موضوع را تغییر دهند اما تاکنون موفق نبوده‌اند.

با تشدید موج گرما در اروپا، بیشتر شهروندان اروپایی متوجه شده‌اند برای شکستن یک بعد از ظهر طولانی نیاز به خوابیدن احساس می‌شود.

درسایه بمانید، بالاخره خورشید غروب می‌کند

رافائل خبرنگار اسپانیایی یورونیوز از یک موضوع بسیار شگفت زده می‌شود: « ما اسپانیایی‌ها اغلب از دیدن گردشگرانی که تا پایشان به اسپانیا می‌رسد ساعت‌ها زیر آفتاب می‌مانند شگفت زده می‌شویم و گاهی هم وحشت زده.»

رویترز
گردشگران در گرمای اسپانیارویترز

وی تاکید می‌کند که وقتی گردشگران را در حین بازدید از مراکز شهر در ساعت سه بعد از ظهر و در ظل آفتاب مشاهده می‌کنند نیز تا حدودی شگفت‌زده و وحشت‌زده می‌شوند.

او این توصیه را مطرح می‌کند: «در شرایط خشک و آفتابی با دمای بالاتر از ۳۶ درجه تا حد ممکن در سایه بمانید. نگران نباشید بالاخره خورشید غروب می‌کند.»

رافائل می‌گوید: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند چون ما اسپانیایی هستیم پس می‌توانیم ساعت‌ها در آفتاب بمانیم.»

آن‌ها می‌گویند: «هی شما اسپانیایی هستید و به این موضوع عادت دارید.»

من پاسخ می‌دهم: «نه. اسپانیایی هستم اما می‌دانم که باید تا جاییکه می‌توانم از ماندن در آفتاب اجتناب کنم.»

خیابان‌های باریک‌تر، گرمای کمتر

اگر خیابان‌ها باریک‌تر باشند شما شادتر خواهید بود. بسیاری از مراکز شهری اسپانیا داری میراثی عربی هستند زیرا مسلمانان در بیشتر بخش‌های اسپانیا در قرون وسطی حضور داشتند و زندگی می‌کردند. از زاراگوزا تا سویا تمام مراکز قدیمی شهر در طول روز با خیابان‌های باریک و پر پیچ و خم میراث اعراب، سایه‌ای طبیعی دارند.

وقتی خیابان‌ها پهن‌تر می‌شوند بسیاری از مقام‌های محلی در خیابان‌های اصلی تجاری در مادرید سایه‌بان‌هایی را می‌گسترانند.

esmadrid.com/
خیابانی در مادرید که اینگونه سایه ایجاد می‌کندesmadrid.com/

زندگی شبانه در روزهای گرم

خارجی‌ها اغلب از اینکه اسپانیایی‌ها شام خود را دیر می‌خورند یا دیر وقت بیرون می‌روند شگفت زده می‌شوند. اما همانطور که بسیاری از اروپایی‌ها می‌دانند اگر حداکثر دمای هوا به ۴۰ درجه برسد تا قبل از ساعت هشت شب هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.

آگهی

پس کمی صبر کنید وسپس برای دیدن دوستانتان یا پیاده‌روی کردن برنامه بچینید. شب تنها زمانی است که شما می‌توانید امیدوار باشید که کمی هوای تازه تنفس کنید.

آرام باشید و گازپاچو بخورید

گازپاچو یک غذای اسپانیایی است که با گوجه و خیار درست می‌شود و ۹۵ درصد آن مایعات است. این غذا سرد سرو می‌شود و می‌تواند در هوای بسیار گرم زندگی را نجات دهد.

گازپاچو غذای اسپانیایی که معتقدند برای مقابله با گرما مناسب است

تاپاس یک غذای دیگر است که به اسم اسپانیایی‌ها شناخته می‌شود و با گرما سازگار است. خوردن یک وعده غذای سنگین می‌تواند اثرات گرما را بدتر کند. اما خوردن مقادیر کمی از غذاهای تازه مانند گازپاچو یا گوشت یا ماهی بدون سس جزو مواردی است که تحمل گرما را راحت‌تر می‌کند.

در اسپانیا نوشیدن قهوه کن هیلو (قهوه یخی) در هوای گرم تقریبا عادی است. این قهوه «فراپه» نیست بلکه یک قهوه عادی با قالب‌های کوچک یخ در لیوان است.

نوشیدنی‌هایی با الکل کم

به‌طور کلی نوشیدن الکل در دمای بالا توصیه نمی‌شود احتمالا به این دلیل است که نوشیدنی ملی در اسپانیا سانگریا یا آبجوی بسیار سبک است که گاهی اوقات با لیموناد مخلوط می‌شود و بسیار خنک سرو می‌شود.

آگهی

ظرف‌هایی که آب را خنک نگه می‌دارند

یکی از رازهای اسپانیایی‌ها برای فرار از گرما بوتیخو است. ظرف‌های درست شده از خاک رس متخلخل که با وجود دمای بالای هوا می‌توانند آب را خنک نگه دارند. این ظروف زمانی بهترین دوست کشاورزان اسپانیایی یا کارگران ساختمانی در گرمترین مناطق مانند اندلس،کاستیا و آراگون یا شرق شبه جزیره ایبری بود.

Museo de cerámica de Chinchilla de Montearagón
ظروف معروف به بوتیخوMuseo de cerámica de Chinchilla de Montearagón

از جنوب ایران تا لس‌آنجلس؛ چگونه با گرما مقابله کنیم

افراد ساکن در مناطق جنوب ایران، سه ماه تابستان را در دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد سپری می‌کنند. در سال‌های اخیر تغییر ساعت کاری به مدت سه ماه و ده روز یکی از راه‌ها برای کاهش مصرف انرژی و از سوی دیگر راحتی کارکنان بوده است.

هفته گذشته خوزستان چنان گرم بود که استانداری این استان فعالیت تمام اداره‌های این استان را در تاریخ دو مرداد تعطیل اعلام کرد و از سوی دیگر سه روز پیش از این تاریخ نیز اداره‌ها تا ساعت ۱۲ بیشتر باز نبودند.

ساعات اداری خوزستان از ۱۹ خرداد تا ۳۱ شهریور از هفت صبح تا ۱۳ است. سال گذشته خوزستانی‌ها در مدت مشابه از ساعت ۶:۳۰ دقیقه تا ۱۲:۳۰ دقیقه کار می‌کردند.

زندگی شبانه همراه با شب نشینی

یورونیوز فارسی از مخاطبانی که در شهرهایی با دمای بالای ۴۰ درجه در این روزها زندگی می‌کنند خواست تا تجربیات خود را بیان کنند که برخی از این مخاطبان نوع زندگی این روزهای خود در هوای گرم را شرح دادند.

آگهی

مهتاد از شهر برازجان بوشهر اینگونه شرایط زندگی در دمای بالا را شرح می‌دهد: «مردم اغلب شب‌ها بیدارند و شب نشینی می‌کنند. کارگرهای ساختمانی شب‌ها کار می‌کنند. خانواده‌ها شب‌ها خریدهای خود را انجام می‌دهند. تنها افراد اداری برای رفتن سر کار، صبح‌ها بیدارند. معمولا وقتی ظهر برمی‌گردند بعد از ناهار حتی تا ساعت ۹ شب استراحت می‌کنند. یعنی اینجا زندگی برعکس شده است. روزها خواب، خانه و استراحت و غروب ها به شب بیداری و خرید و گشت و گذار می‌گذرد.»

گرمای هوا در اهواز- این عکس مربوط به سال ۱۳۹۶ استHossein Farhadzadeh

سامی محبی از ایرانشهر می‌گوید که حتی کولر در شهرشان جواب نمی‌دهد. او درباره تجربه خودش برای یورونیوز می‌نویسد: «برای خوابیدن در گرما معمولا یک پارچه خیس می‌کنم و روی خودم می‌اندازم تا خوابم ببرد.» او کلبه‌های ساخته شده از چوب خرما، حصیر و شاخ و برگ را برای مقابله با گرما مناسب توصیف می‌کند و می‌گوید اگر در این فضا آب ریخته شود خنک باقی می‌ماند.

فرد دیگری از تجربه خودش در نوع لباسی که انتخاب می‌کند می‌گوید: «ما در گرمای ۵۰ درجه لباس روشن و نازک می‌پوشیم و سر و گردنمان را هم با پارچه نخی نازک می‌پوشانیم و به‌طور مداوم در معرض نور مستقیم خورشید قرار نمی‌گیریم و زیاد هم آب می‌نوشیم.»

چه غذاهایی عطش را کمتر می‌کند

مصطفی هم فرد دیگری که از خوردنی‌هایی می‌گوید که می‌توان کارگشا باشد: «با خاکشیر و چهار تخمه سر می‌کنیم.» آرتیس هم از فالوده کرمانی مثال می‌زند و می‌گوید که این فالوده ذخیره آب بدن را بالا نگه می‌دارد و باعث رفع عطش می‌شود.

دکتر جهانبانی مخاطب دیگر یورونیوز ساکن واشنگتن آمریکا است. او هم توصیه‌هایی برای پایین آوردن درجه حرارت بدن دارد: «مصرف بعضی از مواد غذایی کم قند، کم کربوهیدرات و کم کالری مانند آووکادو، آناناس، کرفس، رازیانه، توت، آب نارگیل و ماست برای پایین آوردن درجه حرارت بدن و خنک شدن توصیه می‌شود.»

آگهی

از سوی دیگر آب دوغ خیار نیز در تابستان چه به‌عنوان میان وعده و چه به‌عنوان یک وعده غذایی مورد استقبال خیلی از ایرانی‌ها قرار می‌گیرد.

شهباز که خوزستانی از سختی تحمل گرما در جنوب ایران می‌گوید که با قطع برق هم همراه می‌شود. این تجربه‌ای است که مخاطبان دیگر یورونیوز هم به آن تاکید کردند و از سختی مضاعف گرما با قطع برق نوشتند.

خانه‌های خشتی که با یک پنکه ساده خنک می‌شود

مخاطب دیگر یورونیوز تجربه خود را در دمای بالای ۴۰ درجه اینگونه تعریف می‌کند: «خانه ما در گلپایگان اصفهان از خشت است و دیوارهای قطوری دارد. خانه‌های خشتی تقریبا خنک هستند و با یک پنکه خانه کاملا خنک می‌شود.»

تجربه برقکاری در ساختمان‌های بدون خنک کننده

مخاطب دیگری که ساکن اندیمشک در استان خوزستان است تجربه خود را اینگونه تعریف می‌کند: «برقکار ساختمان هستم. معمولا در خانه‌هایی کار می‌کنم که تجهیزات مانند کولر هنوز نصب نشده است. چون خانه در حال ساخت است. هوا به‌شدت گرم است اما انسان می‌تواند خودش را بعد از مدتی با محیط تطبیق دهد. من تقریبا عادت کردم اما روزی ۴۰ لیوان آب هم می‌خورم.»

سوگند از زندگی در ایذه خوزستان می‌گوید: «دمای شهر ما اغلب بالای ۵۰ درجه است. فقط صبح‌ها بین ساعت شش تا ۹ صبح می‌شود بیرون رفت و بعد از ظهرها هم از هشت شب به بعد که البته باز هم گرم است.» او درباره ساعت‌های دیگر روز می‌گوید: «در بقیه ساعت‌ها خانه زیر کولر هستیم.»

آگهی

فرد دیگری می‌گوید که گرمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می‌کند: «پنجره دو جدا در خانه داریم و روی آن ورق آلومینیوم کشیدیم که گرما داخل نشود.»

مهدی از لس انجلس هم می‌گوید: «برای گریز از گرما و مصرف کمتر انرژی یک کاسه بزرگ پر از آب در اتاقم دارم و یک پنکه کوچک با گیره به کاسه وصل است و باد خنک از روی آب می وزد. گاهی هم یخ در کاسه آب می گذارم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موج گرمای زودرس اسپانیا؛ ذخایر آب به ۵۰ درصد ظرفیت این کشور رسید

موج گرما چگونه آلودگی هوا در اروپا را افزایش داد؟

وزیر کشور لبنان: قتل صراف وابسته به حزب‌الله و رابط ایران، احتمالا کار اسرائیل بوده است