کوبایی‌ها برای «دفاع از انقلاب» به اینترنت خانگی دسترسی پیدا کردند

تعدادی از جوانان کوبایی که با گوشی همراه به اینترنت وصل شده اند
تعدادی از جوانان کوبایی که با گوشی همراه به اینترنت وصل شده اند Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت کمونیست کوبا در عین حال با برخوردی احتیاط آمیز لزوم آگاهی بخشی و آموزش به مردم را برای استفاده از اینترنت مورد تاکید قرار می دهد و با رد این ایده که فناوری ها آنطور که گفته می شود کاربردی سیاسی ندارند خواستار استفاده هوشمند و کنترل شده از شبکه جهانی اینترنت است.

آگهی

ساکنان کوبا از روز دوشنبه اجازه خواهند یافت از طریق فناوری بی‌سیم به شبکه، وای فای در منازل خود به اینترنت دسترسی داشته باشند. این اقدام گامی دیگر در جهت فراگیر کردن استفاده از شبکه اینترنت است که تحت نظارت و کنترل دولت صورت می گیرد.

ارنستو رودریگرز هرناندز، معاون وزیر ارتباطات کوبا با اعلام این مطلب یادآور شد که دمکراتیزه شدن اینترنت و شبکه های اجتماعی در راستای مشارکت برای دفاع از «انقلاب» و «حقیقت» کشور صورت می گیرد. این مسئول دولتی در کوبا در ادامه یادآور شد: «مردم کوبا حامی و مدافع انقلاب در کلیه زمینه ها هستند، آنها همیشه پای کار هستند و در صورت لزوم در فضای مجاری نیز به این رویکرد ادامه می دهند.»

معاون وزیر ارتباطات کوبا معتقد است که اینترنت و شبکه های اجتماعی بایست کشور را در جهت قرارگرفتن در جایگاه واقعی اش کمک کند و این فناوری نباید برای وارونه جلوه داده حقایق مورد استفاده قرار گیرد. تحلیل گران معتقدند رویکرد دولت در خصوص استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی در واقع نوعی فضا سازی برای باز کردن یک میدان نبرد سیاسی و ایدئولوژیک در برحه کنونی است که تنش های شدید دیپلماتیک میان روابط این کشور با آمریکا سایه افکنده است.

بیشتر بخوانید:

کوبا پیش از این در زمره معدود کشورهایی در جهان قرار داشت که دسترسی به فناوری های ارتباطی و اتصال به شبکه جهانی اینترنت در آن از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار بود. حوزه ارتباطات در این کشور از ماه دسامبر گذشته با ورود نسل سوم فناوری اینترنت بر روی تلفن های همراه پیشرفت قابل توجهی داشت و به یکی از متحول ترین بخش های این کشور تبدیل شد.

پس از ورود این فناوری، جامعه ای بسیار فعال از ساکنان این کشور در شبکه های اجتماعی شکل گرفت که با طرح مسائل و مشکلات اجتماعی و انتقادهایی از این دست دردسر تازه ای را برای دولت فراهم کرد.

مردم کوبا اکنون با مجوز دولت امکان دسترسی به وب در خانه های خود را نیز خواهند داشت و دیگر لازم نیست برای وصل شدن به شبکه جهانی اینترنت و استفاده از فن آوری تری جی ۳G به فضاهای عمومی بروند. شبکه های وای فای اینترنت از روز دوشنبه از طریق مودم های شرکت های بخش خصوصی که به سیگنال سرورهای اتکسا، شرکت دولتی ارتباطات و فناوری اطلاعات در کوبا متصل است به خانه های مردم این کشور آمده اند.

معاون وزیر ارتباطات کوبا در ادامه تاکید کرده است که هدف کشورش گسترش و فراهم کردن دسترسی اینترنت برای کلیه ساکنان است و برنامه دولت در این خصوص وسعت دادن به این حوزه در کوبا است.

بر اساس این گزارش جدا از نگرانی ها در خصوص کنترل اینترنت و شبکه های اجتماعی توسط دولت و نیز تسهیل امکان جمع آوری اطلاعات ساکنان این کشور توسط نهاد های اطلاعاتی و دولتی مسئله نرخ بالای استفاده از اینترنت نیز مطرح است.

برای استفاده از اینترنت در کوبا باید ساعتی یک دلار هزینه کرد، نرخی که با توجه به متوسط ماهانه درآمد ۵۰ دلاری ساکنان این کشور رقم بسیار بالایی است. در خصوص اینترنت بر روی تلفن همراه نیز پایین نرخ اشتراک ۳ جی حدود ۷ دلار است و سقف استفاده از آن هم ۶۰۰ مگ تعیین شده است.

معترضان به نرخ بالا و هزینه های سنگین استفاده از اینترنت در کوبا هفته ها است که هشتگی را با مضمون «نرخ اینترنت را پایین بیاورید» #Bajenlospreciosdeinternet در شبکه های اجتماعی داغ کرده و خواستار ارزان شدن خدمات اینترنتی شده اند.

ارنستو رودریگرز هرناندز، معاون وزیر ارتباطات کوبا در این خصوص می گوید که از زمان ورود فناوری وای فای به کشور در سال ۲۰۱۳ «هزینه دسترسی به اینترنت چهار برابر کاهش یافته است و این کاهش همچنان با توجه به ظرفیت های زیرساخت های ارتباطی ادامه دارد.»

در کوبا، کشوری که بیش از یازده میلیون نفر جمعیت دارد در حال حاضر ۱۴۰۰ هات اسپات نصب شده و ۸۰ هزار خانواده با دشواری های خاص امکان دسترسی به اینترنت را در خانه های خود دریافت کرده اند. بر اساس این گزارش بیش از ۲ و نیم میلیون نفر از ساکنان این کشور نیز از طریق ۳ جی به اینترنت وصل هستند.

دولت کمونیست کوبا در عین حال با برخوردی احتیاط آمیز لزوم آگاهی بخشی و آموزش به مردم را برای استفاده از اینترنت مورد تاکید قرار می دهد و با رد این ایده که فناوری ها آنطور که گفته می شود کاربردی سیاسی ندارند خواستار استفاده هوشمند و کنترل شده از شبکه جهانی اینترنت است.

کوبا در این خصوص مجموعه ای از تدابیر قانونی را برای آنچه «استفاده مسئولانه شهروندان» از اینترنت خوانده شده، در نظر گرفته و با انتشار بخش نامه هایی که در اختیار نیروهای مسلح انقلابی و وزارت کشور قرار گرفته در صدد انتقال این پیام به شهروندان است که «اینترنت ابزاری برای دفاع از انقلاب است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا تحریم‌های آمریکا علیه کوبا پس از ۶۰ سال لغو شدنی نیست؟

رویای اینترنت پرسرعت جهانی؛ اولین ماهواره‌‌ها به مدار زمین رسیدند

کوبایی‌ها چگونه برای جنگ در اوکراین به استخدام روسیه درمی‌آیند؟