همزمان با اعلام زمان خروج ارتش آمریکا از افغانستان دو آمریکایی در قندهار کشته شدند

نظامی آمریکایی در افغانستان
نظامی آمریکایی در افغانستان Copyright آرشیو رویترز
نگارش از euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طالبان پیشتر خروج کلیه نظامیان خارجی از جمله آمریکایی ها از خاک افغانستان را به عنوان پیش شرط توافق صلح عنوان کرده بود. طالبان به تازگی اعلام کرده است که در گفتگوهای صلح با نمایندگان آمریکا بر سر این موضوع به توافق رسیده، موضوعی که زلمی خلیل زاد، رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکایی آنرا تکذیب می کند.

آگهی

دو نظامی آمریکایی عضو نیروی مامور ناتو در افغانستان روز دوشنبه در «قندهار» کشته شدند. این خبر در حالی منتشر می شود که ایالات متحده آمریکا مدت هاست برای پایان دادن به مناقشه هجده ساله در این کشور با گروه طالبان بر سر آتش بس و برقراری صلح در حال مذاکره است.

فرماندهی نیروهای نظامی ناتو در افغانستان که تحت عملیاتی موسوم به «تعلیمات، کمک، مشورت» در این کشور عمل می کنند روز دوشنبه بدون اشاره به جزئیات بیشتر و نام قربانیان با انتشار بیانیه ای از کشته شدن دو نظامی آمریکایی در جریان یک ماموریت خبر داد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرده است که حادثه از نوع حمله «سبز به آبی» بوده، به این مضمون که فرد یا افراد مهاجم یا از نظامیان افغانستان بوده و یا یونیفورم ارتش این کشور را به تن داشته اند.

با توجه به این حادثه شمار نظامیان آمریکایی که طی ماه جاری در جریان ناآرامی های افغانستان کشته شدند به ۳ نفر افزایش می یابد، در حالی که این آمار از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۱۱ گزارش شده است.

بر اساس گزارشی که در همین خصوص منتشر شده حدود ۲ هزار و سیصد نظامی آمریکایی از پایان سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون در افغانستان جان باخته و بیش از بیست هزار تن دیگر سربازان آمریکایی در این کشور مجروح شده اند.

این تعداد نظامیان آمریکایی عمدتا در جریان عملیات ائتلاف بین المللی تحت رهبری واشنگتن و در نبرد برای پایین کشیدن طالبان از قدرت در افغانستان کشته شده بودند.

با این حال پس از سال ۲۰۱۴، زمان تغییر رویکرد نیروهای ناتو برای مشارکت در عملیات پشتیبانی و آموزشی در افغانستان گزارش ها از کاهش شمار کشته شدگان در میان نظامیان آمریکایی حکایت دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواهان آن است که نیروهای نظامی کشورش تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ از خاک افغانستان خارج شوند. میلیاردر جمهوری خواه حاکم بر کاخ سفید پیش از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۶ وعده داده بود که ارتش آمریکا را از خاک افغانستان خارج خواهد کرد، در حالی که وی پس از به قدرت رسیدن با اعزام سربازان بیشتر به این کشور موافقت کرد.

بر اساس آخرین گزارش ها ایالات متحده آمریکا در حال حاضر ۱۴ هزار نیروی نظامی در خاک افغانستان دارد.

بیشتر بخوانید:

مقامات کاخ سفید به تازگی در همین راستا اعلام کرده اند که عملیات خروج نیروهای نظامی کشورشان از خاک افغانستان پیش از پایان پاییز سال آینده آغاز خواهد شد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد که نظامیان کشورش پیش از انتخابات نوامبر سال آینده میلادی (۲۰۲۰) به تدریج از افغانستان خارج خواهند شد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از پیشرفت گفتگوهای صلح با طالبان ابراز خوشبینی کرد و یادآور شد که دونالد ترامپ جنگ افغانستان را مناقشه ای بی پایان می داند و برای خروج نیروهای نظامی از این کشور بسیار مصمم و جدی است.

آقای پمپئو در ادامه مناقشه افغانستان را معادل صرف ده ها میلیارد دلار هزینه سالانه و خطر از دست رفتن شمار زیادی از نظامیان کشورش خواند و بر اجرای دستور رئیس جمهوری برای خروج نظامیان آمریکایی از این کشور تاکید کرد.

گفتنی است که طالبان پیشتر خروج کلیه نظامیان خارجی از جمله آمریکایی ها از خاک افغانستان را به عنوان پیش شرط برای هرگونه توافق بر سر صلح عنوان کرده بود. طالبان به تازگی اعلام کرده است که در گفتگوهای صلح با نمایندگان آمریکا بر سر این موضوع به توافق رسیده است، موضوعی که زلمی خلیل زاد، رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکایی آنرا تکذیب می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: ۳۰ غیرنظامی در حمله آمریکا به مراکز تولید مواد مخدر افغانستان کشته شدند

آمریکا: توافق صلح با طالبان مراحل پایانی را طی می کند

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست