تاثیر تحریم‌ها بر درمان بیماران سرطانی در ایران

تصویر از ویدیوی اسوشیتدپرس
تصویر از ویدیوی اسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی-آسوشیتدپرس
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مادر یکی از بچه‌ های مبتلا به سرطان می‌ گوید «هزینه تنها یک آمپول ۱۸ میلیون تومان است.» مرد میانسالی که همسرش از سرطان خون رنج می‌برد هم دار و ندارش را فروخته و تا اینجا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

آگهی

با وجود آنکه مقام‌های ایالات متحده آمریکا می‌گویند تحریم‌های این کشور علیه ایران، تاثیری بر واردات دارو نمی‌گذارد، به نظر می‌رسد شهروندان ایرانی درگیر با داروهای وارداتی، یکی از قربانیان مجازات‌های اقتصادی واشنگتن علیه تهران هستند.

اینکه آیا تحریم‌های آمریکا شامل دارو و اقلام بشردوستانه می‌شود یا نه نکته‌ای است که بارها از سوی طرف‌های ایرانی و آمریکایی مطرح شده است.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا تاکید کرده که «تحریم‌های آمریکا شامل دارو و محصولات کشاورزی و اقلام بشردوستانه نمی‌شود.»

آراسب احمدیان، مدیرعال موسسه خیریه محک در همین زمینه می‌گوید: «متاسفانه در موضوع سرطان بخش عمده‌ای از داروهایی که کودکان ما استفاده می‌کنند جزو همان ۵ درصد داروهای وارداتی است که کمیاب و نایاب و بسیار گران هستند.»

او در انتقاد به سخنان افرادی که می‌گویند تحریم‌ها مسائل درمانی و بشردوستانه در ایران را هدف قرار نداده نیز می‌گوید: «تحریم کنندگان به طور مشخص عنوان می‌کنند که مسایل بشردوستانه و زندگی بیماران در ایران را هدف قرار نداده‌اند. می‌توانم بگویم آنچه آنها ادعا دارند که هدف قرار نداده‌اند مورد هدف قرار گرفته شده و آثارش بر زندگی کودکان مبتلا به سرطان مشهود است.»

«هزینه یک آمپول ۱۸ میلیون می‌شود»

پسر کوچک لیلا تقی‌زاده از سرطان کبد رنج می‌برد. او این روزها به همراه مادرش در بیمارستان موسسه خیریه محک به سر می‌برد.

خانم تقی‌زاده می‌گوید: «همسرم کارگر سوپر مارکت است و خب درآمد زیادی ندارد. اینجا برای درمان به ما کمک می‌کنند. هزینه‌های درمان این نوع بیماری‌ها خیلی گران است. هزینه یک آمپول آن فقط ۱۸ میلیون تومان است.»

پیمان کیوانفر داروساز است و درباره افزایش قیمت‌ دارو می‌گوید: «قیمت داروها تا ۴ و ۵ برابر افزایش یافته است. این افزایش قیمت را با وضعیت درآمد و اقتصادی مردم مقایسه کنید و خب تامین داروها سخت می‌شود.»

«تا اینجا ۱۰۰ میلیون هزینه کرده‌ام»

حسین براتی، کارگری که همسرش از بیماری سرطان خون رنج می‌برد برای پرداخت هزینه‌های درمان همه زندگی‌اش را فروخته و از فامیل و دوست و آشنا هم قرض گرفته است. او از اینکه دولت از بیماری‌های خاص حمایت نمی‌کند گله دارد و می‌گوید: «برای هزینه درمان همسرم بالای صد میلیون هزینه کرده‌ام از همه پول قرض کردم و سه تا بچه هم دارم.»

همسر و دختر حمیدرضا محمدی مبتلا به دیستروفی عضلانی هستند. او می‌گوید: «دولت آمریکا گفته که واردات دارو را منع نکردیم اما چرا عده‌ای این وسط مانع تراشی می‌کنند و متاسفانه خیلی از داروهای مورد نیاز بیماران در بازار نیست.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته بود «در جامعه پزشکی ایران نکاتی مطرح شده که نهادهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب، دارو و دیگر اقلام پزشکی را احتکار می‌کنند تا خودشان بتوانند آنها را به قیمت بالا بفروشند.»

آقای هوک همچنین اعلام کرده بود که «ایالات متحده احترام زیادی برای مردم ایران قائل است» و «واشنگتن نمی‌خواهد مانع دسترسی مردم ایران به امکانات دارویی و درمانی شود.»

از زمان خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، تحریم‌های واشنگتن علیه جمهوری اسلامی بازگشته و تشدید شده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسئول ایرانی: تا ۷ سال دیگر هم‌سطح با اروپا قطعات یدکی هواپیما تولید می‌کنیم

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است