تغییر شرایط اقامت پناهجویان سوری در استانبول؛ ماجرای اخراج و بازگشت امجد طبیله

تصویر از یورونیوز
تصویر از یورونیوز
Copyright 
نگارش از euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پلیس ترکیه اعلام کرده که از ۲۰ اوت مدارک هویتی پناهجویان سوری در استانبول بررسی می‌شود و اگر اسناد کافی همراه فرد نباشد او به شهری که در ترکیه به عنوان پناهجو ثبت نام شده بازگردانده خواهد شد. اما این همه ماجرا نیست. فعالان حقوق بشر زوایای دیگری از آنچه این روزها رخ می‌دهد را مطرح کرده‌اند.

آگهی

دفتر استانداری استانبول هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پناهجویان سوری که نامشان به عنوان پناهجو در استانبول به ثبت نرسیده است از این کلان شهر به شهرهایی بازگردانده خواهند شد که در همان ابتدای ورود به ترکیه در آن ثبت نام کرده‌اند.

جزییات آنچه در این بیاینیه آمده از روز ۲۰ اوت به اجرا در خواهد آمد با این حال تبعات این تصمیم از همین حالا دامان برخی را گرفته است، از جمله امجد طبیله، جوان ۱۸ ساله سوری که هفته گذشته به خاطر اینکه کارت شناسایی با خود به همراه نداشت توسط پلیس بازخواست شد.

یورونیوز با برادر او احمد طبیله گفت‌وگو کرد و او درباره بازداشت فوری برادرش در استانبول و انتقال او به یک بازداشتگاه توضیحاتی داد. احمد به یورونیوز گفت: «من خانه را به سرعت ترک کردم و تاکسی گرفتم، ۲۰ دقیقه‌ای زمان برد. حتی ظرف همین مدت کوتاه هم آنها منتظر نشدند و برادرم را به بخش آسیایی شهر منتقل کردند.»

او در ادامه افزود: «می‌خواستم همانجا مستقیم به بازداشتگاهی بروم که برادرم را آنجا نگه داشته بودند و مدارک برادرم را به مقام‌های مسئول نشان بدهم.»

احمد ماجرا را اینطور روایت می‌کند: «خیلی بعدتر امجد با من تماس گرفت و گفت که به سوریه بازگردانده شده است. خانواده به شدت ترسیده بودند چرا که آنها پیشتر در بخش ادلب سوریه ساکن بودند که حالا منطقه خطرناکی محسوب می‌شود و در کنترل جبهه النصره است.»

اداره مهاجرت استانبول این ادعا را تکذیب کرده و گفته هیچ شهروند سوری به کشور مبدا خود بازگردانده نشده است. این اداره همچنین تاکید کرده که شهروندان سوری به شهرهایی در ترکیه بازگردانده خواهند شد که همان ابتدا در آن ثبت نام کرده‌اند.

گل‌سرن یولاِری، مدیر شعبه استانبول انجمن حقوق بشر به یورونیوز گفته که آنها به تازگی به اطلاعاتی درباره تبعید اجباری مهاجران دست یافته اند.

خانم یولاِری در همین زمینه افزود: «اطلاعاتی دریافت کردیم که نشان می‌دهد پلیس در اماکن عمومی کارت هویت مهاجران را بررسی می‌کند و در صورت فقدان اسناد هویتی آنها را باز می‌گرداند.»

این فعال حقوق بشر همچنین تاکید کرد: «پناهجویان باید حق مخالفت با این تصمیم اداری را داشته باشند اما به بسیاری از آنها چنین فرصتی داده نمی‌شود. مقامات همچنین برگه‌های بازگشت داوطلبانه را به زور پیش روی پناهجویانی که مدارک اقامتی کافی ندارند قرار داده و از آنها به زور می‌خواهند تا آن برگه را امضا کنند. در این وضعیت توضیح مقامات به پناهجویان بازداشت شده این است، یا این برگه را امضا کنید و یا یک سال در این بازداشتگاه خواهید ماند. اگر این برگه را امضا کنید به کشورتان باز خواهید گشت.»

پس از مصاحبه احمد با یورونیوز و انعکاس آن در این شبکه، خانواده او اعلام کردند که امجد به استانبول بازگشته است. مقام‌های ترکیه نیز گفته‌‌اند که اخراج او از ترکیه اشتباهی انجام شده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش متقاضیان جدید پناهندگی به آلمان؛ افغانستانی‌ها در صف دوم شدند و ایرانی‌ها پنجم

فشار تحریم‌ها بر ایرانیان؛ اوضاع اینطور بماند از ایران خارج می‌شویم

ممنوعیت ورود پناهجویان سوری به سواحل یکی از شهرهای ترکیه با وتوی شهردار معلق شد