ظریف: اگر عربستان آماده مذاکره باشد، ما هم آماده‌ایم

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران Copyright عکس: محمدرضا عباسی/خبرگزاری مهر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز ۸ مرداد مذاکره با عربستان را امری محتمل خواند و گفت اگر عربستان آماده مذاکره باشد، ایران نیز حاضر به مذاکره خواهد بود.

آگهی

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه ۸ مرداد در حاشیه نشست هیات دولت، مذاکره با عربستان را امری محتمل خواند و گفت اگر عربستان آماده مذاکره باشد، ایران نیز حاضر به مذاکره خواهد بود.

آقای ظریف گفت: «ما همیشه آماده گفتگو با همسایگانمان هستیم. ما هیچگاه باب گفت‌وگو با همسایگان را نبسته و نخواهیم بست.»

ساعتی بعد وزیر خارجه ایران در توییتی در حساب رسمی خود، با اشاره به نقش عربستان سعودی در انفجار برج‌های تجارت جهانی در آمریکا نوشت: «[اگر] بیش از ۳۰۰۰ آمریکایی را بکشید اما مشتری ایالات متحده باشید، می‌توانید تسلیحات اتمی داشته باشید؛ حتی واشنگتن در این زمینه به شما کمک هم می‌کند. اما اگر از کرنش در برابر تیم ب خودداری کنید حتی نمی‌توانید انرژی صلح آمیز هسته‌ای داشته باشید.»

ایران و عربستان سعودی از سه سال پیش به این سو روابط رسمی دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. قطع روابط دیپلماتیک دو کشور پس از حمله شماری از معترضان به سفارت سعودی در تهران و آتش زدن ساختمان آن در دی‌ماه ۹۴ صورت گرفت. تنش میان دو کشور همچنین در سال جاری پس از آنکه ریاض تهران را به دست داشتن در حمله به تانکرها در خلیج فارس متهم کرد، بطور قابل توجهی افزایش یافت.

ایران عربستان را به ترویج تروریسم در مرزهای خود متهم می‌کند و در مقابل عربستان، ایران را مسئول ناامنی در خلیج فارس می‌داند.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در نشست سران عرب در مکه در ماه مه امسال از «موشک‌های بالستیک» ایران و برنامه هسته‌ای این کشور به عنوان تهدیدی علیه امنیت جهانی یاد کرد و از جامعه جهانی خواست با استفاده از همه ابزارها مانع از دخالت ایران در امور کشورهای دیگر شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: رفتار آمریکا بچه گانه است، از مصاحبه ظریف می‌ترسد

ظریف: می دانیم عربستان در ترویج تروریسم در ایران فعال است

ظریف: ایران حاضر است با عربستان همکاری کند