«نقض حقوق بشر» در مصر؛ اعتصاب غذای ۱۳۰ زندانی و افزایش تصاعدی اعدام‌ها

«نقض حقوق بشر» در مصر؛ اعتصاب غذای ۱۳۰ زندانی و افزایش تصاعدی اعدام‌ها
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدود سه هزار نفر از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون در مصر به اعدام محکوم شده اند.

آگهی

عفو بین الملل می گوید که حدود ۱۳۰ زندانی از شش هفته پیش تاکنون در یکی از زندان های امنیتی مصر اعتصاب غذا کرده اند.

بنا به اعلام این سازمان شرایط نگهداری این افراد در زندان العقرب در منطقه طره «بی رحمانه» است. عفو بین الملل از مقامات مصر خواسته است که به شرایط نگهداری «بی رحمانه و غیرانسانی» این زندانیان پایان دهند.

خبرگزاری رویترز همزمان با ادامه اعتصاب غذای این زندانیان در گزارشی افزایش اجرای حکم اعدام در مصر از زمان به قدرت رسیدن عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور را بررسی کرده است.

سازمان غیردولتی «شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر» اعلام کرده است که حدود سه هزار نفر از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون در مصر به اعدام محکوم شده اند.

عبدالفتاح سیسی به دنبال کودتای نظامی تابستان سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ شمسی) علیه محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر قدرت را در این کشور به دست گرفت.

سازمان «شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر» در حالی از صدور حکم اعدام برای سه هزار نفر طی پنج سال گذشته در مصر سخن می گوید که دادگاههای بدوی این کشور طی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ کمتر از ۸۰۰ حکم اعدام صادر کرده بودند.

عکس از رویترز
مقایسه تعداد اعدام‌ها در مصر قبل و بعد از ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسیعکس از رویترز

احکام صادرشده اغلب در دادگاه های تجدیدنظر نقض شده اند. بنا به آمار سازمان عفو بین الملل دستکم ۱۷۹ نفر از سال ۲۰۱۴ تا ماه مه ۲۰۱۹ (اردیبهشت سال جاری) در مصر اعدام شده اند.

بنا به گزارشها دلیل صدور احکام اعدام برای این افراد «تشکیل گروه تروریستی»، «استفاده از مواد انفجاری» و «تجاوز جنسی» بوده است.

بنا به اعلام سازمان های مدافع حقوق بشر صدور اعدام در مصر به بخشی از سرکوب گسترده اسلامگرایان در این کشور تبدیل شده است. در حالی که فعالیت گروه اخوان المسلیمن در مصر ممنوع شده است، اعضای این گروه به طور مخفیانه به فعالیت های خود ادامه می دهند.

جمال عید، بنیانگذار و مدیر سازمان غیردولتی «شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر» در مورد افزایش صدور احکام اعدام در مصر می گوید: «این آمار بی سابقه است. این یک انتقام گیری سیاسی است.»

دولت مصر ضمن رد اتهام «نقض حقوق بشر» تاکید می کند که در حال مبارزه با «تروریسم» در این کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فهرست افراد تحریمی آمریکا همزمان با روز جهانی حقوق بشر

نقشه فرار شکست خورد؛ تبهکار برزیلی خودش را حلق‌آویز کرد

پیمان ۴۰ ساله کمپ دیوید؛ اگر مصر تهدید به لغو توافقنامه صلح با اسرائیل را عملی کند چه می‌شود؟