از ریال به تومان؛ مردم ایران چه می‌گویند؟

تصویر از ویدیوی رویترز
تصویر از ویدیوی رویترز
نگارش از یورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در واکنش به حذف صفرها از واحد پول ملی ایران می‌ گوید:«حذف این چهار صفر در شرایط تورمی فعلی کار عاقلانه‌ ای نیست و زیان و هزینه سنگینی برای اقتصاد ما در بر خواهد داشت.»

آگهی

دولت ایران روز چهارشنبه از تصویب لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر خبر داد، لایحه‌ای که برای اجرایی شدن باید به تصویب مجلس ایران برسد.

این تصمیم دولت در میان اقتصاددانان و مردم ایران واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشته است.

آیا پشت این تصمیم برنامه‌ مشخصی برای بهبود اقتصاد ایران است؟

مریم میری، شهروند تهرانی می‌گوید: « فکر می‌کنم این تصمیم تاثیر منفی در زندگی ما داشته باشد. به هر حال یک زمان این صفرها برای ما ارزش داشت و ذهنیت ما را جور دیگری ارزش می‌داد. حالا وقتی می‌بینیم پول ما چقدر بی‌ارزش شده خب تاثیر مثبتی ندارد و حس خوبی نخواهیم داشت.»

آقای نظری معلم است و به تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان چندان خوش بین نیست. او می گوید: « اتخاذ چنین تصمیمی در حال حاضر موثر نیست. اما باید ببینیم چه برنامه‌ای در پشت این لایحه است. آیا صرفا دولت بنا دارد صفرها را حذف کند یا اینکه برنامه‌ریزی دقیقی شده است. ترکیه با این کار توانست به اقتصادش کمک کند بنابراین باید دید برنامه اخیر چه رویکردی دارد و چه آینده‌نگری در آن لحاظ شده است.»

نیم نگاه ایران به تجربه موفقیت‌آمیز ترکیه در حذف ۶ صفر

۱۴ سال پیش بود که طرح حذف ۶ صفر از لیر ترکیه کلید خورد و فرآیند موفقیت‌آمیزی را پشت سرگذاشت. از همان زمان به بعد برخی اقتصاددانان و دولتمردان ایرانی نیز همواره در پی اوج‌گیری نرخ تورم و افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش مشروعیت عمومی دولت، ایده حذف تعدادی از صفرهای ریال را مطرح کردند.

حسین محمدی، دیگر شهروند ایرانی می‌گوید: « باید زودتر از این‌ها حذف صفرها انجام می‌شد اما صد در صد پس از اجرای این تصمیم تورم خواهیم داشت.»

کدام آدم عاقلی چنین توصیه‌ای می‌کند؟

عبدالمجید شیخی اقتصاددان نیز در همین زمینه معتقد است: «حذف این چهار صفر در شرایط تورمی فعلی کار عاقلانه‌ای نیست و زیان و هزینه سنگینی برای اقتصاد ما در بر خواهد داشت. در شرایطی که نرخ تورم به بیش از ۴۰ درصد رسیده باید انتظار داشته باشیم دو سال دیگر باز هم یک صفر دیگر از پول ملی حذف شود. کدام آدم عاقلی چنین توصیه‌ای می‌کند؟ »

او در ادامه توضیح می‌دهد: «آنها همه چیز ایران را تحریم کرده‌اند. از سویفت گرفته تا پول ایران را. بنابراین پول ما چه تومان باشد و چه ریال و چه قِران در وضعیت اقتصادی ما و روابط بین‌المللی و تجاری ما با جهان تاثیری نخواهد داشت.»

تصمیم اخیر دولت ایران مبتنی بر مصوبه بانک مرکزی برای حذف صفرها و تغییر واحد پول ملی ایران هنوز در کش و قوس فرآیندهای اداری و تصمیم‌گیری است. با این حال برخی از اقتصاددان‌ها از همین حالا نسبت به تبعات اجرایی شدن آن هشدار می‌‌دهند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حذف چهار صفر از ریال ایران؛ تومان جدید به کام دولت یا مردم؟

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است