اوج‌گیری دوباره فلز زرد؛ قیمت طلا تا کجا بالا می‌رود؟

اوج‌گیری دوباره فلز زرد؛ قیمت طلا تا کجا بالا می‌رود؟
Copyright عکس از آرشیو رویترز
Copyright عکس از آرشیو رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی کاهش نرخ بهره در آمریکا و افزایش احتمال تشدید جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین، قیمت جهانی طلا در پایان معاملات هفته کاری گذشته رکورد قیمتی ۷۵ ماه گذشته را شکست ولی این رکوردشکنی تا کجا ادامه می‌یابد؟

آگهی

در پی کاهش نرخ بهره در آمریکا و افزایش احتمال تشدید جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین، قیمت جهانی طلا در پایان معاملات هفته کاری گذشته رکورد قیمتی ۷۵ ماه گذشته را شکست.

در حالی که قیمت جهانی هر اونس طلا حدود ۴۰ روز پیش و در پی تشدید تنش میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز تا هزار و ۴۳۷ دلار صعود کرده بود و رکورد ۶ ساله بهای فلز زرد را شکسته بود، این نرخ در روز پایانی داد و ستدهای هفته کاری گذشته پس از صعود به هزار و ۴۴۷ دلار در نهایت در قیمت هزار و ۴۴۰ دلار تثبیت شد.

بالاترین نرخ جهانی هر اونس طلا طی ۷۵ ماه گذشته پس از آن ثبت شد که بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه شب از کاهش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره خبر داد. این تصمیم که از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون بی‌سابقه بود با هدف مقابله با تبعات کاهش رشد اقتصاد جهان و تلاش برای حفظ روند رشد اقتصادی این آمریکا اتخاذ شد.

هر چند پیرو اعلام این تصمیم، بازار جهانی طلا به عنوان مامن امن سرمایه‌ها در شرایط بحران اقتصادی شاهد جهش قیمت در معاملات پنج‌شنبه شب بود ولی این رشد تا نرخ هزار و ۴۴۵ دلار ادامه یافت ولی سپس تا هزار و ۴۳۰ دلار کاهش یافت.

در چنین شرایطی اعلام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از ابتدای ماه سپتامبر، روند قیمت طلا طی معاملات روز جمعه را بار دیگر صعودی کرد به طوری که این بار نرخ هر اونس فلز زرد تا هزار و ۴۳۷ دلار بالا رفت.

همزمان با افزایش احتمال تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین که می‌تواند به کاهش بیشتر رشد اقتصادی جهان منجر شود، بخش قابل توجهی از اقتصاددانان آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی این کشور طی ماه‌های آتی بار دیگر ناگزیر خواهد شد تا نرخ بهره را کاهش دهد.

در حالی که نرخ بهره اوراق قرضه در بازار آمریکا به پایین‌ترین حد در ۱۰ سال گذشته رسیده، بازده اوراق قرضه اروپایی نیز در حال نزدیک شدن به صفر است.

بر این اساس اکثر فعالان و تحلیل‌گران بازار جهانی طلا پیش‌بینی می‌کنند که نرخ هر اونس طلا در صورت روند نزولی نرخ‌های بهره در آمریکا و اروپا و نیز ادامه جنگ تجاری آمریکا و چین تا هزار و ۵۰۰ دلار افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:کاهش نرخ بهره آمریکا؛ حرکت معکوس دلار در بازار جهانی و ایران

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نرخ دلار به اوج پایان مرداد بازگشت

بازگشت دلار به مدار صعود؛ طلا به اوج ۱۰ روز گذشته رسید

کشف مقبره ۱۲۰۰ ساله مملو از طلا با بقایای ده‌ها نفری که برای حاکم پانامایی قربانی شدند