سودان؛ امضای اولیۀ سند قانون اساسی و توافق بر سر شکل دولت انتقالی

سودان؛ امضای اولیۀ سند قانون اساسی و توافق بر سر شکل دولت انتقالی
Copyright REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری بر این باورند که خیلی زود است از هم اکنون مناقشات در سودان را پایان یافته دانست. بویژه آنکه برگزاری انتخابات در کشوری که برای نزدیک به سه دهه گرفتار یک حکومت استبدادی بوده، آسان نیست.

آگهی

مراسم امضای اولیۀ سند قانون اساسی سودان روز یکشنبه با حضور حاکمان نظامی این کشور و ائتلاف اصلی مخالفان برگزار شد. در این مراسم، نمایندگانی از اتحادیه آفریقا همچنین از اتیوپی به عنوان میانجی این مناقشات حضور داشتند.

پیش از این در روز شنبه، دو طرف بر سر شکل دولت انتقالی به توافق رسیده بودند؛ توافقی که پس از انجام مذاکراتی طولانی میسر شد.

تاریخ امضای نهایی این سند ۱۴ آوریل است و انتظار می‌رود به این ترتیب راه برای تشکیل دولت انتقالی در پی سرنگونی دولت عمرالبشیر هموار شود.

عمر البشیر ۷۵ ساله که به جرم ارتکاب جنایت جنگی در منطقه دارفور سودان از سوی دیوان بین‌المللی کیفری تحت تعقیب است، سرانجام پس از ماهها اعتراضات گسترده، در آوریل گذشته از قدرت برکنار و به حکومت ۲۶ ساله‌اش پایان داده شد.

با موافقت طرفین درگیری سودان یا سند قانون اساسی و تشکیل دولت انتقالی، موجی از شادی این کشورِ واقع در شمال شرق آفریقا را فرا گرفت.

محمد حمدان داگالو، از ژنرال‌های برجسته سودان و معاون شورای نظامی انتقالی اعلام کرد که امضای این توافقنامه یک «پیروزی برای سودان است.» او گفت: «ما سرانجام بر یک سند قانون اساسی توافق کردیم که تاریخ کشورمان را تغییر خواهد داد.»

با این وجود بسیاری بر این باورند که خیلی زود است از هم اکنون مناقشات در سودان را پایان یافته دانست. بویژه آنکه برگزاری انتخابات در کشوری که برای نزدیک به سه دهه گرفتار یک حکومت استبدادی بوده، آسان نیست.

بیشتر بخوانید:

توافق شورای نظامی سودان با رهبران معترضان بر سر بیانیه قانون اساسی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه شبه نظامیان سودانی به محل فرمانده ارتش یورش بردند و بخش‌هایی از خارطوم را تصرف کردند؟

همزمان با مذاکرات صلح، سودان بار دیگر هدف بمباران هوایی قرار گرفت

وضعیت نگران‌کننده در سودان و شمار تلفات؛ عربستان میزبان نخستین مذاکرات بین طرف‌های نظامی متخاصم شد