رئیس اجرایی هنگ‌ کنگ معترضان را به تلاش برای «براندازی» متهم کرد

اعتراض و درگیری در هنگ‌کنگ
اعتراض و درگیری در هنگ‌کنگ Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم لم که معترضان خواستار استعفای او هستند در روزهای اخیر به دنبال افزایش برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس در حاشیه تجمع‌های مخالفان، چهره بدی از خود به نمایش گذاشته است.

آگهی

رئیس اجرایی هنگ‌ کنگ معترضان را به تلاش برای «تخریب» این شهرکشور متهم کرد.

خانم کری لم چنگ که مواضع نزدیک به دولت چین دارد، روز دوشنبه ۱۴ مرداد در یک نشست مطبوعاتی با حمله شدید به معترضان گفت: «اخیرا دیدیم که بعضی‌ها مذبوحانه و بی‌پروا گفته‌اند "پس گرفتن هنگ کنگ، انقلاب عصر ماست" (اشاره به یکی از شعارهای معترضان) و تلاش کرده‌اند تا حاکمیت ملی کشور را زیر سؤال ببرند. به جرأت می‌توانم بگویم که هدف از چنین شعاری براندازی هنگ‌ کنگ و تخریب کامل زندگی متعالی هفت میلیون نفر است.»

خانم کری لم این سخنان را در حالی ایراد کرد که سامانه حمل و نقل عمومی هنگ‌ کنگ به دلیل اعتراض‌های عمومی تعطیل شده است. او به ندرت در نشست خبری شرکت می‌کند.

متروپل هنگ‌ کنگ که در حال حاضر شدیدترین بحران سیاسی از سال ۱۹۹۷ تاکنون را تجربه می‌کند، حدود دو ماه است که شاهد اعتراض‌های خیابانی گسترده و خشونت‌های روزافزون میان گروه‌های کوچک معترضان با پلیس است. هنگ‌ کنگ ۲۲ سال پیش پس از پایان مدت قرارداد استعمار از سوی بریتانیا به جمهوری خلق چین بازگشت. با این حال این منطقه، نظام سیاسی خودمختار منحصر به فرد خود را دارد و الزاما از تصمیم‌های سیاسی پکن تبعیت نمی‌کند.

جنبش اعتراضی به وجود آمده در هنگ‌ کنگ هر روز شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد. این جنبش روز دوشنبه به اعتصابی گسترده و توقف مترو در هنگ‌ کنگ بدل شد. شبکه مترو شهری هنگ کنگ به سرعت و کارآمدی در جهان مشهور است و توقف آن سبب سرگردانی صدها هزار مسافر شده است. در بعضی از قطارهای مترو این شهر در حالت عادی تا ۳ هزار و ۷۵۰ مسافر ظرفیت دارند.

بیشتر بخوانید:

خانم لم که معترضان خواستار استعفای او هستند در روزهای اخیر به دنبال افزایش برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس در حاشیه تجمع‌های مخالفان، چهره بدی از خود به نمایش گذاشته است. او امروز برای دومین بار در دو هفته گذشته تلاش کرد تا قاطعیت خود در برخورد با معترضان را نشان دهد.

رئیس اجرایی هنگ‌ کنگ در نشست مطبوعاتی خود گفت: «آشوب‌هایی در این حجم به نام پاره‌ای مطالبات، به طور جدی به نظم و قانون در هنگ‌ کنگ آسیب زده است. این مسئله شهر ما، شهری که دوستش داریم و همگی در ساختن آن سهم داشته‌ایم را در آستانه وضعیت بسیار خطرناکی قرار داده است. دولت برای حفظ نظم و قانون و بازسازی دوباره اعتماد، قاطعانه عمل خواهد کرد.»

جنبش اعتراضی هنگ‌ کنگ که در ابتدا برای مخالفت با قانون استرداد مجرمین به چین شکل گرفت، با طرح مطالبات تازه از جمله درخواست اصلاحات دموکراتیک ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. قانون جنجالی استرداد مجرمین به چین هم‌اکنون متوقف شده است اما معترضان می‌گویند دولت چین با نقض اصل «یک کشور، دو نظام» مشغول بازپس‌گیری تدریجی هنگ‌ کنگ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مایک پنس: بی احترامی چین به قوانین هنگ کنگ تجارت با پکن را دشوار می‌کند

ادامه درگیری‌ها در هنگ کنگ؛ معترضان جاده اصلی در منطقۀ کاولون را بستند

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است