دمشق توافق ترکیه و آمریکا بر سر ایجاد منطقه امن در سوریه را محکوم کرد

دمشق توافق ترکیه و آمریکا بر سر ایجاد منطقه امن در سوریه را محکوم کرد
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«سوریه از جامعه بین‌ الملل و سازمان ملل می‌ خواهد که تجاوز آشکار آمریکا و ترکیه را محکوم کنند. این توافق منجر به ایجاد تنشی خطرناک می‌شود و همه تلاش ها برای یافتن راهکاری برای حل بحران سوریه را از بین می‌ برد.»

آگهی

دولت دمشق توافق ترکیه و آمریکا بر سر ایجاد مرکز عملیات مشترک و تشکیل یک «منطقه امن» در شمال سوریه را شدیدا محکوم کرد.

خبرگزاری رسمی دولت سوریه، سانا روز پنج‌شنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد) به نقل از وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «سوریه قاطعانه توافق اشغال‌گران آمریکایی و ترکیه بر سر ایجاد منطقه‌ای موسوم به منطقه امن را محکوم می‌کند.»

دمشق این توافق را «تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه» خوانده و آن را «نقض حقوق بین‌الملل» دانسته است.

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه در این زمینه گفت: «سوریه از جامعه جهانی و سازمان ملل می‌خواهد که تجاوز آشکار آمریکا و ترکیه را محکوم کنند. این توافق منجر به ایجاد تنشی خطرناک می‌شود و همه تلاش‌ها برای یافتن راهکاری برای حل بحران سوریه را از بین می‌برد.»

وزارت دفاع ترکیه روز گذشته (چهارشنبه ۱۶ مرداد) اعلام کرده بود که با آمریکا بر سر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و تاسیس «مرکز عملیات مشترک» به توافق رسیده است.

آنکارا ایجاد منطقه امن را «زمینه‌ساز بازگشت رانده‌شدگان سوری به خانه و کاشانه خود» توصیف کرده است.

بیشتر بخوانید:

به گفته تحلیل‌گران، آمریکا در تلاش است تا با این توافق، از حمله نظامی ترکیه علیه مواضع کردها در شمال سوریه جلوگیری کند.

واکنش محتاطانه کردها

واکنش کردها به توافق آمریکا و ترکیه محتاطانه بوده است.

الدار خلیل، یکی از مقام‌های سیاسی ارشد کردهای شمال سوریه ضمن استقبال از این توافق، با این‌حال افزود که جزئیات زیادی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. آقای خلیل توافق حاصله را «آغاز یک روش جدید» توصیف و تاکید کرد: «ما توافق را بر اساس اطلاعات و جزئیات ارزیابی خواهیم کرد و نه عناوین خبری.»

دمشق در واکنش به توافق ایجاد منطقه امن، کردهای سوریه را نیز محکوم و آنان را «ابزاری برای پروژه خصمانه آمریکا و ترکیه» توصیف کرده است. دولت سوریه از کردهای این کشور خواسته است تا «مسئولیت تاریخی خود در این باره را بر گردن گرفته، در مواضع خود بازبینی کرده و به آغوش ملی بازگردند.»

کردهای سوریه از زمان آغاز بحران و جنگ داخلی در این کشور از سال ۲۰۱۱، در نواحی شمالی منطقه‌ای نیمه خودمختار تشکیل داده‌اند. آنکارا نگران است که تشکیل این منطقه خودمختار در نزدیکی مرزهایش، انگیزه‌ای مضاعف برای کردهای ترکیه در جهت جدایی و استقلال‌طلبی باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای دولتی سوریه با تصرف منطقه ای در ادلب به پیشروی ادامه می دهند

در حمله هوایی در مرز سوریه و عراق «۲۳ شبه نظامی مورد حمایت ایران» کشته شدند

حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه؛ هفتاد نفر کشته و مجروح شدند