رونمایی از دست نوشته‌های منتشر نشدۀ کافکا در اسرائیل

رونمایی از دست نوشته‌های منتشر نشدۀ کافکا در اسرائیل
Copyright REUTERS/Ammar Awad
Copyright REUTERS/Ammar Awad
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

فرانتس کافکا قبل از مرگ در سال ۱۹۲۴ میلادی، تمام دست نوشته‌ های خود را به دوست نزدیکش ماکس برود سپرد و به او وصیت کرد که آنها را بدون آنکه حتی بخواند، بسوزاند.

آگهی

کتابخانه ملی اسرائیل روز چهارشنبه از مجموعه‌ای از آثار منتشر نشدۀ فرانتس کافکا، نویسنده مشهور آلمانی زبان قرن بیست رونمایی کرد. رونمایی از این آثار پس از پایان یک نبرد حقوقی پیچیده و طولانی مدت در موضوع مالکیت ادبی این آثار ممکن شد.

فرانتس کافکا قبل از مرگ در سال ۱۹۲۴ میلادی، تمام دست نوشته‌های خود را به دوست نزدیکش ماکس برود سپرد و به او وصیت کرد که آنها را بدون آنکه حتی بخواند، بسوزاند.

اما برود که خود نویسنده‌ای آلمانی تبار و همچون کافکا یهودی بود، به این وصیت عمل نکرد و بخشی از آثار کافکا را به چاپ رساند و به این ترتیب باعث شهرت جهانی او شد.

ماکس برود در سال ۱۹۶۸ درگذشت و پس از آن، آنچه از دست نوشته‌های منتشر نشدۀ کافکا باقی مانده بود توسط دستیارش استر هوفه نگهداری شد. خانم هوفه نیز این دست نوشته‌ها را برای دو دخترش اوا هوفه و روث وی‌یسلر به ارث گذاشت.

این دو دختر که اکنون بیش از ۷۰ سال سن دارند، در تمام این سالها دست نوشته‌های کافکا را در بانک‌های آلمان و اسرائیل به امانت گذاشته بودند تا این که دعوای حقوقی میان آنها و دولت اسرائیل اغاز شد.

دولت اسرائیل به دلیل یهودی بودن کافکا و برود همچنین به دلیل فرار ماکس برود در سالهای پایانی عمرش به اسرائیل از سلطۀ نازی‌ها، این دست نوشته‌ها را بخشی از میراث فرهنگی اسرائیل می‌دانست.

REUTERS/Ammar Awad

در پایان این دعوای حقوقی (سال ۲۰۱۶ میلادی) کتابخانه ملی اسرائیل برنده شد و حق آرشیو آثار کافکا را به دست آورد.

پس از صدور رای دادگاه، کار جمع آوری دست نوشته‌های و دیگر متعلقات مکتوب کافکا از سراسر اسرائیل و آلمان آغاز شد و به این ترتیب کتابخانه ملی اسرائیل به مجموعه‌ای کم نظیر از جمله صدها نامۀ شخصی کافکا خطاب به ماکس برود و دیگران، سه نسخه پیش‌نویس از «تدارک عروسی در روستا» و دفترچه‌ای که کافکا در آن به تمرین زبان عبری می‌پرداخت و حتی نقاشی می‌کرد، دست یافت.

انتظار می‌رود بخشی از این مجموعه تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی بصورت آنلاین در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماجرای کارگر افغانی که کتابش را ناشر انگلیسی چاپ کرد

بلژیک؛ موفقیت یک کتاب مصور نوشته یک زن زندانی

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟ چرا گرایش به مهاجرت به اسرائیل افزایش یافته است؟