ظریف: آمریکا خلیج فارس را به انبار باروت تبدیل کرده است

ظریف: آمریکا خلیج فارس را به انبار باروت تبدیل کرده است
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«منطقه به یک انبار باروت آماده اشتعال تبدیل شده زیرا آمریکا و متحدانش دارند آن را از سلاح انباشته می‌کنند.»

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید آمریکا با فروش سلاح به کشورهای حوزه خلیج فارس، این منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

آقای ظریف در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الجزیره که روز دوشنبه ۲۱ مرداد پخش شد گفت با سیاست کنونی آمریکا، خلیج فارس «آماده اشتعال» است.

از زمان خروج آمریکا از برجام با وضع تحریم‌های نفتی علیه ایران و نیز تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، این آبراه به محل بروز تنش‌های دریایی میان دو کشور و حتی با برخی متحدان دیگر امریکا از جمله بریتانیا بدل شده است.

بعد از حمله و آسیب دیدن شش نفتکش در ماه‌های مه و ژوئن گذشته در تنگه هرمز و نیز توقیف نفتکشی با پرچم بریتانیا در ماه ژوئیه گذشته به دست ایران، ایالات متحده تلاش خود را برای تشکیل نیرویی ائتلافی با هدف حفاظت از کشتی‌های تجاری در خلیج فارس آغاز کرد و بریتانیا نیز به این مأموریت پیوست.

محمد جواد ظریف در گفتگوی تلویزیونی خود در واکنش به این تلاش آمریکا گفت: «این آبراه (تنگه هرمز) باریک است و اگر حضور ناوهای خارجی در آن بیشتر شود، از ایمنی آن نیز کاسته خواهد شد.»

وی در توصیف خطری که خلیج فارس را تهدید می‌کند افزود: «منطقه به یک انبار باروت آماده اشتعال تبدیل شده زیرا آمریکا و متحدانش دارند آن را از سلاح انباشته می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

به گزارش رسانه‌های ایران، آقای ظریف که روز یکشنبه برای انتقال پیام دولت متبوعش به قطر سفر کرده، روز دوشنبه با امیر تمیم بن حمد آل ثانی، حاکم این کشور دیدار کرد.

قطر که میزبان یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه است، تلاش می‌کند تا خود را از تنش حاضر میان ایران و آمریکا دور نگه دارد.

عراق نیز در مورد حضور نظامی غرب در خلیج فارس هشدار داد

عراق نیز که هم با واشنگتن و هم با تهران روابط حسنه دارد، روز یکشنبه هشدار داد که فرستادن نیروهای نظامی غربی به خلیج فارس سبب تشدید تنش در این منطقه می‌شود.

محمد حکیم، وزیر امور خارجه عراق روز دوشنبه در توئیتر خود نوشت: «کشورهای حوزه خلیج فارس خودشان به کمک همدیگر می‌توانند امنیت کشتی‌های عبوری از منطقه را تضمین کنند. عراق در پی آن است که از طریق گفتگوهای آشتی‌جویانه، تنش در منطقه را کاهش دهد. در حالی که حضور نیروهای غربی باعث افزایش تنش است.»

دو هفته بعد از توقیف ابرنفتکش ایرانی گریس ۱ به دست نیروهای بریتانیایی در جبل‌الطارق به ظن نقض تحریم سوریه، سپاه پاسداران ایران نیز یک فروند نفتکش بریتانیایی را به دلیل «تخلف از مقررات بین‌المللی دریایی» در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمانده نیروی دریایی سپاه: اگر اتفاقی در خلیج فارس بیفتد کشورهای منطقه آب خوردن هم نخواهند داشت

مرکل: طرح تشکیل ناوگان دریایی اروپایی در تنگه هرمز به بحث گذاشته می‌شود

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است