دولت افغانستان ۳۵ زندانی طالبان را برای «صلح و ختم جنگ» آزاد کرد

دولت افغانستان ۳۵ زندانی طالبان را برای «صلح و ختم جنگ» آزاد کرد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریاست عمومی امنیت ملی در اعلامیه‌ای گفته است که این زندانیان برای نشان دادن «حسن نیت در برابر مخالفین» و اقدام برای پیشرفت در گفت‌ وگوهای صلح با گروه طالبان از بند رها شده‌ اند.

آگهی

ریاست عمومی امنیت ملی اعلام کرد که طبق حکم اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، ۳۵ زندانی طالبان به‌مناسبت عید قربان از زندان آزاد شدند. این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان چند روز پیش گفته بود که این گروه، ۷۶ زندانی را آزاد می‌کنند.

ریاست عمومی امنیت ملی در اعلامیه‌ای گفته است که این زندانیان برای نشان دادن «حسن نیت در برابر مخالفین» و اقدام برای پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان از بند رها شده‌اند.

در این اعلامیه همچنین آمده است: «حکومت افغانستان به خاطر صلح و آتش بس پایدار، همواره درِ مذاکره و گفتگو را باز مانده تا همه طرف‌های درگیر به جنگ نقطه‌یی پایان گذاشته، متوسل به گفتگو و نرمش شوند. اقدام رهایی این محبوسین هم نمونه آشکار از اراده محکم حکومت در قبال مذاکرات صلح و ختم جنگ می‌باشد.»

دولت افغانستان در حالی زندانیان طالبان را آزاد کرد و در اعلامیه خود سخن از صلح به میان آورده است که گروه طالبان تاکنون حاضر به مذاکره با حکومت نشده است و آن را رژیم دست نشانده غرب توصیف می‌کند.

افغانستان دو هفته پیش از مذاکره مستقیم با طالبان در یک کشور اروپایی خبر داده بود اما بلافاصله طالبان اعلام کرد که حاضر به «مذاکره مستقیم» با دولت افغانستان نیست.

از سوی دیگر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته نیز پس از ادای نماز عید قربان در کاخ جمهوری گفت که حکومت وحدت ملی، در آخرین روزهای دوره قانونی‌اش قرار دارد و نیاز است که حکومت بعدی که بر بنیاد انتخابات روی کار خواهد آمد، در باره صلح با طالبان، تصمیم بگیرد.

ریاست امنیت ملی افغانستان در اعلامیه آزادی زندانیان طالبان همچنین گفته است از آزادشده‌ها خواسته تا با دشمنان صلح و ثبات کشور همکاری نکنند. این سازمان ویدئویی از افراد آزاد شده نیز منتشر کرده است.

آقای غنی پیش از این به مناسبت عید فطر نیز دستور آزادی ۸۸۷ زندانی طالبان را صادر کرده بود که این موضوع واکنش‌های زیادی را در جامعه افغانستان در پی داشت.

خبر آزادی ۳۵ زندانی گروه طالبان همچنین همزمان با پایان هشتمین دور گفتگوهای نمایندگان آمریکا و طالبان در دوحه قطر منتشر شد. جایی که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که نمایندگان دو طرف در سایه عدم دستیابی به توافق، در خصوص «اقدامات و مراحل بعدی» به مقامات ارشد و رهبران خود مراجعه خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

بن‌بست گفتگوهای صلح آمریکا و طالبان در قطر؛ توافقی حاصل نشد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داعش مسئولیت حمله به مراسم عروسی در کابل را برعهده گرفت

کشته شدن ۱۱ غیرنظامی در افغانستان؛ سازمان ملل به دولت کابل هشدار داد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد