انفجار در روسیه؛ سطح تشعشات اتمی ۵ روز پس از حادثه افزایش پیدا کرد

انفجار در روسیه؛ سطح تشعشات اتمی ۵ روز پس از حادثه افزایش پیدا کرد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس هواشناسی دولتی روسیه روز سه‌ شنبه اعلام کرد، سطح تشعشعات اتمی در شهر سورودوینسک این کشور نسبت به هفته گذشته که انفجاری به هنگام آزمایش سوخت جدید موشکی در نزدیکی این شهر رخ داد، تا ۱۶ برابر بیشتر شده است.

آگهی

آژانس هواشناسی دولتی روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد، سطح تشعشعات اتمی در شهر سورودوینسک این کشور نسبت به هفته گذشته که انفجاری به هنگام آزمایش سوخت جدید موشکی در نزدیکی این شهر رخ داد، تا ۱۶ برابر بیشتر شده است.

شهر سورودوینسک در نزدیکی محل انفجار واقع شده است. این انفجار روز پنجشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد) در یک پایگاه نظامی در روستای نیونوسکا در شمال غرب روسیه روی سکویی بر سطح آب‌های دریای سفید اتفاق افتاد. از سوی دیگر مقام‌های روس به ساکنان روستای نیونوسکا توصیه کردند که محل اقامت خود را ترک کنند.

وزارت دفاع روسیه در روز حادثه گفته بود، سطح تشعشعات اتمی در حالت عادی باقی مانده است اما مقام‌های محلی با کمک آشکارساز، مقادیر کمی رادیواکتیو در هوا یافتند.

برخی منابع اعلام کرده‌اند که شرکت «روس اتم» ماموریت داشت تا منبع انرژی ایزوتوپی را برای برنامه موشکی روسیه آزمایش کند.

طبق گزارش‌ها، انفجار با آتش گرفتن سوخت این موشک آغاز و باعث پرتاب شدن چند نفر به دریا می‌شود.

در ابتدا تعداد کشته شده‌های این انفجار دو نفر اعلام شد سپس به پنج نفر رسید و اکنون برخی منابع تعداد کشته شده‌ها را هفت نفر اعلام می‌کنند. کشته شده‌ها محققات اتمی شرکت «روس اتم» بودند.

سازمان صلح سبز بلافاصله پس از این انفجار اعلام کرده بود که سطح تشعشعات ۲۰ برابر بالاتر از حد معمول است. این سازمان بین‌المللی غیردولتی از مقام‌های روسیه خواسته بود به آن‌ها بگویند که دقیقا چه نوع پرتویی آزاد شده است و آیا برای ساکنان منطقه خطرناک است؟

اما هم اکنون آژانس هواشناسی روسیه می‌گوید که سطح تشعشعات بین چهار تا ۱۶ برابر بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید:ابهام‌های انفجار مرموز در یک پایگاه پرتاب موشک در روسیه

تاس: پزشکانی که قربانیان را تحت مداوا قرار داده بودند به مسکو منتقل شدند

خبرگزاری تاس همچنین به نقل از یک منبع پزشکی که نام او را ذکر نکرده است، اعلام کرد پزشکانی که قربانیان این انفجار را تحت مداوا قرار داده بودند برای آزمایش‌های پزشکی به مسکو منتقل شدند.

این خبرگزاری روس همچنین می‌گوید پزشکان منتقل شده به مسکو توافق‌نامه‌ای را امضا کردند و قول دادند که اطلاعات مربوط به این اتفاق را فاش نکنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجارهای روسیه؛ افزایش خرید یُد برای مقابله با خطر تشعشعات رادیواکتیو

انفجار در یک پایگاه پرتاب موشک در روسیه دست کم دو کشته برجای گذاشت

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟