ابداع روش تشخیص دروغگویی با استفاده از تعقیب حرکت عضلات چشم

ابداع روش تشخیص دروغگویی با استفاده از تعقیب حرکت عضلات چشم
Copyright Flickr/Eric May
Copyright Flickr/Eric May
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محققان در اسکاتلند روشی را ابداع کرده‌اند که می‌توان به کمک آن و با تمرکز بر حرکت چشمان نشان داد افراد چه زمانی در حال دروغ گفتن هستند.

آگهی

محققان در اسکاتلند روشی را ابداع کرده‌اند که می‌توان به کمک آن و با تمرکز بر حرکت چشمان نشان داد که افراد چه زمانی در حال دروغ گفتن هستند.

این محققان در دانشگاه استرلینگ اسکاتلند دریافته‌اند هنگامی که به افراد عکسی با چهره یک نفر آشنا را نشان می‌دهند، افراد در صورت دروغگویی نمی‌توانند واکنش طبیعی عضلات چشمی خود را پنهان کنند.

روش تازه از آنالیز نگاه افراد به صفحه کامپیوتر حاوی عکس افراد آشنا و ناآشنا به دست آمده است.

دکتر آلیسا میلن، روانشناس، که رهبری تیم تحقیق را بر عهده دارد در این زمینه می‌گوید: «افسران پلیس به صورت روتین از عکس‌ها برای پیدا کردن هویت افراد بهره می‌برند. بعضی از شاهدان راستگو هستند اما بسیاری دیگر تلاش می‌کنند تا هرگونه آشنایی با افراد حاضر در عکس را انکار کنند. برای مثال شبکه‌های مجرمانه مثل گروه‌های تروریستی ممکن است این کار را انجام دهند تا هم‌تیمی‌شان را محافظت کنند یا یک قربانی ممکن است از این‌که مهاجم را شناسایی کند خیلی بترسد.»

تجربه استفاده از روش جدید نشان می‌دهد عمده‌ی افراد اگر فردی را در تصویر بشناسند قادر به مخفی کردن واکنش غیرارادی عضلات چشمی نیستند و بلکه با تلاش بیشتر برای پنهان کردن آن «رد شناسایی» بیشتر نیز می‌شود.

پیشتر پلیس ژاپن از فناوری مشابهی برای تشخیص چهره و تعقیب عضلات چشم استفاده کرده بود. با آن سیستم کنترلی، تایید هویت و شناسایی هر فرد تنها در ۳ دهم ثانیه صورت می‌گرفت که روشی منحصر به فرد در جهان به حساب می‌آید.

محققان در دانشگاه استرلینگ در پروژه خود از همکاری متخصصان سیستم تشخیص هویت در دانشگاه فوکویامای ژاپن برخوردار بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تشخیص چهره در المپیک توکیو ضریب امنیتی را بالا می برد

چین با فنآوری تشخیص هویت، شهروندان را بیشتر کنترل می‌کند

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد