ایران مقصد اصلی سفر کردهای عراق در تعطیلات عید قربان

ایران مقصد اصلی سفر کردهای عراق در تعطیلات عید قربان
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ارزش برابری ریال ایران در مقابل دینار عراق طی دو سال گذشته ۲۱۹ درصد افت کرده است

آگهی

لغو روادید سفر و افت ارزش برابری ریال، ایران را به مقصد اصلی اقلیم کردستان عراق برای گذراندن تعطیلات عید قربان بدل کرده است.

مطابق اعلام رسمی مرزبانی حاج عمران، در فاصله سه‌شنبه تا شنبه گذشته بیش از ۲۰ هزار کرد عراقی از طریق این مرز وارد ایران شده‌اند. بر پایه این اعلام، تنها در روز جمعه گذشته ۵ هزار و ۳۰۰ نفر از طریق مرز زمینی حاج عمران به ایران سفر کرده‌اند.

از سال ۲۰۰۸ تاکنون که تردد از مرزهای ایران و اقلیم کردستان به طور رسمی آغاز شده، هیچ‌گاه متوسط تعداد گردشگران کرد که عازم ایران می‌شدند روزانه از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر فراتر نرفته بود.

در ۱۰ روز نخست ماه اوت حدود ۳۵ هزار نفر از ساکنان اقلیم کردستان عراق به ایران سفر کرده‌اند. این در حالی است که در همین مدت فقط ۹ هزار و ۵۰۰ ایرانی به این منطقه سفر کرده‌اند.

افزون بر لغو روادید سفر به ایران برای ساکنان اقلیم کردستان عراق، افت ارزش برابری ریال در برابر دینار عراق نیز از دلایل مهم افزایش جذابیت سفر به ایران است.

زیرک علی، یک شهروند کرد عازم ایران درباره انگیزه سفر خود می‌گوید:« پول ایران ارزان است و با معادل ۲۰۰ دلار آمریکا می‌شود به شمال ایران سفر کرد.»

در پی تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ارزش برابری ریال ایران در مقابل دینار عراق طی دو سال گذشته ۲۱۹ درصد افت کرده است. به طوری که در حال حاضر هر ۱۰۰ دینار عراق در برابر ۹۹۰۰ ریال ایران مبادله می‌شود ولی این نرخ دو سال پیش ۳۱۰۰ ریال بوده است.

در همین فاصله زمانی ارزش برابری ریال ایران در برابر دلار آمریکا ۲۱۵ درصد کاهش یافته و از ۳۸ هزار ریال به حدود ۱۲۰ هزار ریال رسیده است.

همزمان ایران سیاست ثبت مهر ورود و خروج در پاسپورت گردشگران خارجی را نیز متوقف کرده و این امر نیز بر آسودگی بیشتر سفر به ایران افزوده است.

بیشتر بخوانید:برگزاری جشن نوروز در اقلیم کردستان عراق

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش عرضه ارز به بازار؛ شیب کاهش نرخ دلار تندتر شد

عراق از برقراری مجدد پروازهای خارجی به دو فرودگاه اقلیم کردستان خبر داد

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند