ایران: ترکیه می‌تواند دریاچه ارومیه را با آب «وان» نجات دهد

ایران: ترکیه می‌تواند دریاچه ارومیه را با آب «وان» نجات دهد
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«مطالعاتی را در این زمینه شروع کردیم و در حال حاضر ارتفاع آب وان زیاد شده است. عمق این دریاچه بیشتر از ۳۵۰ متر شده است که خطری برای زندگی موجودات در کف آن به شمار می‌رود.»

آگهی

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران تایید کرد که بر اساس مطالعات و مذاکرات امکان انتقال آب از دریاچه «وان» در شرق ترکیه به دریاچه ارومیه وجود دارد.

وی روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی ترکیه با اشاره به مطالعات دو ساله ایران درباره انتقال آب افزود: «آب دریاچه وان می تواند جایگزینی برای دریاچه ارومیه باشد تا از خشکی نجات یابد. دریاچه وان ۴۵۰ متر ارتفاع بالاتری نسبت به دریاچه ارومیه دارد. فاصله دو دریاچه هم ۱۶۵ کیلومتر است».

مطالعاتی را در این زمینه شروع کردیم و در حال حاضر ارتفاع آب وان زیاد شده است. عمق این دریاچه بیشتر از ۳۵۰ متر شده است که خطری برای زندگی موجودات در کف آن به شمار می‌رود
عیسی کلانتری
رئیس سازمان محیط زیست ایران

آقای کلانتری افزود: «مطالعاتی را در این زمینه شروع کردیم و در حال حاضر ارتفاع آب وان زیاد شده است. عمق این دریاچه بیشتر از ۳۵۰ متر شده است که خطری برای زندگی موجودات در کف آن به شمار می‌رود.»

برخی از کارشناسان محیط زیست معتقدند با توجه به اینکه دریاچه ارومیه بیش از ۱۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریای آزاد قرار گرفته، انتقال آب از دریاچه وان که حدود ۲۰۰ متر بالاتر از دریاچه ارومیه است ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از دریای خزر است که بیش از ۲۰ متر پایین‌تر از دریای آزاد است.

بارندگی‌های فروردین امسال در ایران باعث شد که ارتفاع دریاچه ارومیه در مقایسه با سال گذشته ۵۹ سانتی متر و نسبت به کمترین ارتفاع ثبت شده برای آن، یک متر و ۲۶ سانتی افزایش داشته است.

مهر
دریاچه ارومیه در فروردین ۱۳۹۸ پس از بارندگی‌های ایرانمهر

این اتفاق در حالی رخ داد که روند خشکی این دریاچه در سال‌های اخیر نگران کننده توصیف شده بود و تلاش‌ها برای احیای آن شکست خورده بودند.

دریاچه ارومیه طبق گزارش خبرگزاری مهر، امسال نسبت به وضعیت بحرانی خود ۲۰.۱ سانتی‌متر بیشتر آب دارد و مسئولان ستاد احیا در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌کنند که مساحت بسترهای نمکی نسبت به سال‌های گذشته محدودتر باشند.

اما با این حال با فرا رسیدن فصل گرما همچنان تبخیر ادامه دارد و طبق گفته کارشناسان پیش بینی می‌شود تا پایان تابستان حدود ۷۰ سانتی‌متر از تراز دریاچه به دلیل تبخیر کاهش یابد.

مسئولان استان، تبخیر را تهدید نخست این دریاچه عنوان می‌کنند به‌طوریکه خلیل ساعی مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا در آذربایجان شرقی دو ماه پیش گفته بود: «تبخیر، تهدید بزرگ دریاچه ارومیه است که سالانه چیزی در حد ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب نسبت به وسعت دریاچه، آب آن را می‌گیرد؛ اگر توفیقی برای کاهش تبخیر باشد یقیناً احیای دریاچه ارومیه خیلی سریع‌تر از برنامه پیش بینی شده پیش خواهد گرفت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نود درصد دریاچه ارومیه خشک شده است

خزر دریاست یا دریاچه؟

واشنگتن‌پست از طرح تازه آمریکا برای مقابله با قاچاق ادعایی اسلحه از ایران به یمن پرده برداشت