کارزار رهبر حزب کارگر بریتانیا برای برکناری جانسون و تعویق برکسیت

کارزار رهبر حزب کارگر بریتانیا برای برکناری جانسون و تعویق برکسیت
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای کوربین قصد دارد حمایت نمایندگان مجلس عوام را برای رای عدم اعتماد به بوریس جانسون جلب کند. بدین ترتیب، رهبر حزب کارگر می‌تواند دولت موقت تشکیل دهد و جلوی برکسیت بدون توافق را بگیرد.

آگهی

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، کارزاری را برای برکناری بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور از قدرت آغاز کرده است. آقای کوربین قصد دارد حمایت نمایندگان را برای رای عدم اعتماد به بوریس جانسون جلب کند. بدین ترتیب، رهبر حزب کارگر می‌تواند دولت موقت تشکیل دهد و جلوی برکسیت بدون توافق را بگیرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا متعهد شده است تا بریتانیا -چه با رسیدن به توافق و یا بدون توافق- در موعد مقرر یعنی ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ (۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج شود. این تعهد وضعیت چالش‌آمیزی را برای آقای جانسون در پارلمان بریتانیا رقم زده است چرا که بسیاری از نمایندگان مخالف برکسیت بدون توافق هستند.

جرمی کوربین در نامه‌ای خطاب به رهبران احزاب مخالف و برخی از اعضای حزب محافظه‌کار وعده داده است تا «دولت موقت‌اش»، با به تاخیر انداختن برکسیت، انتخاباتی زودهنگام برگزار خواهد کرد. سپس حزب متبوعش در این انتخابات برای تعیین شرایط برکسیت از جمله گزینه باقی‌ماندن در اتحادیه اروپا، همه پرسی برگزار خواهد کرد.

رویترز
هواداران آقای کوربین که خواستار برگزاری زودرس انتخابات هستندرویترز

با وجود تلاش آقای کوربین و مخالفت بسیاری از نمایندگان با آقای جانسون، به نظر نمی‌رسد کارزار رهبر حزب کارگر به راحتی موفق به جلب حمایت نمایندگان از برنامه خود شود. در اولین واکنش‌ها خانم جو سوینسون، رهبر حزب لیبرال دموکرات پیشنهاد آقای کوربین را «مهمل» خواند و قابلیت او را برای این منظور زیر سوال برد. خانم سوینسون گفت: «حتی از میان اعضای حزب کارگر کسانی هستند که از او حمایت نخواهند کرد.»

الیستر برت، از سیاست‌مداران حزب محافظه‌کار نیز اعلام کرد که از رهبر حزب کارگر حمایت نخواهد کرد.

سخن‌گوی دفتر نخست وزیر انگلیس در واکنش به اقدامات رهبر حزب کارگر گفت: «این‌ها نشانه نفرت او نسبت به همه پرسی سال ۲۰۱۶ است. جرمی کوربین معتقد است که مردم خدمتگزار‌ هستند و سیاست‌مداران هر وقت که رای عموم مردم به مذاقشان خوش نیامد، می‌توانند آن را فسخ کنند.»

دولت آقای جانسون تنها با اختلاف یک کرسی در پارلمان حائز اکثریت است. بسیاری از نمایندگان تهدید کرده‌اند که می‌توانند با رای عدم اعتماد، دولت او را سرنگون کنند. در صورت رای عدم اعتماد به دولت کنونی، نمایندگان ۱۴ روز فرصت خواهند داشت تا دولت جدیدی را تشکیل دهند. اگر نمایندگان موفق به تشکیل دولت نشوند، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد اما احتمال می‌رود که انتخابات بعد از روز ۳۱ اکتبر یعنی موعد برکسیت، برگزار شود.

مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق معتقدند در این صورت یکی از قوی‌ترین اقتصاد‌های جهان با چالش‌های زیادی از جمله نابودی زنجیره تامین کالا مواجه خواهد شد و این برای بریتانیا «فاجعه‌آمیز» خواهد بود.

از سوی دیگر هواداران برکسیت معتقدند با این‌که احتمال وقوع اختلال در اقتصاد وجود دارد اما این بی‌ثباتی کوتاه‌مدت خواهد بود و در بلند مدت منجر به استقلال کامل از اقتصاد اتحادیه اروپا و در نتیجه رشد اقتصادی بریتانیا خواهد شد.

نگرانی‌ها نسبت به تبعات خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب شده است تا ارزش پوند به پایین‌ترین سطح در سه سال گذشته برسد.

رای نمایندگان در پارلمان نشان از اکثریت شکننده ای در مخالفت با برکسیت بدون توافق دارد. جرمی کوربین که در همه پرسی سال ۲۰۱۶ یکی از حامیان مهم «ماندن در اتحادیه اروپا» بود، اکنون تحت فشار اعضای حزب متبوعش قرار گرفته است تا از برکسیت بدون توافق جلوگیری کند.

با این وجود، جرمی کوربین از محبوبیت چندانی در پارلمان برخوردار نیست و به نظر نمی‌رسد بتواند اکثریتی از نمایندگان را با خود همراه کند. تحلیل‌گران معتقدند حتی با وجود همکاری مابین حزبی که در طول یک سال گذشته برای عبور از بحران‌های سیاسی در پارلمان بریتانیا، به صورت یک رویه درآمده است، جرمی کوربین نخواهد توانست حمایت لازم را به دست آورد.

بیشتر بخوانید:

ارزش پوند بریتانیا به پایین‌ترین سطح در ۳ سال گذشته رسید

جانسون: تجارت آزاد با اروپا راحت‌تر بود ولی بازار آمریکا جذاب‌تر است

چرا اتحادیه اروپا از بوریس جانسون و تهدیداتش نمی‌ترسد؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرکل: آلمان برای خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا آماده است

وزیر اول اسکاتلند: بوریس جانسون به دنبال برکسیت بدون توافق است

فرانسه: توافق فعلی برکسیت بهترین است و مهلت تعیین شده تمدید نمی شود