سکوت بریتانیا و جبل الطارق درباره صدور حکم توقیف «گریس۱» از سوی آمریکا

نفتکش ایرانی گریس ۱
نفتکش ایرانی گریس ۱ Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بریتانیا و دولت محلی جبل الطارق تاکنون به صدور حکم توقیف ابرنفتکش «گریس ۱» از سوی ایالات متحده واکنشی نشان نداده اند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز جمعه از صدور حکم توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران خبر داد. این حکم در حالی صادر شده است که دستگاه قضایی جبل الطارق روز پنجشنبه از رفع توقیف نفتکش ایرانی خبر داد و آخرین گزارش ها از تدارک و آماده شدن این کشتی نفتی برای ترک آب های جبل الطارق در روز یکشنبه حکایت داشت.

وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه ای کشتی ایرانی را به حمل غیر قانونی و قاچاق سوخت به سوریه متهم و تاکید کرده است که این اقدام «با هماهنگی سپاه پاسداران ایران صورت گرفته» که پیشتر از سوی آمریکا در فهرست سازمان های «تروریستی» جای گرفته بود.

به نظر می رسد با صدور حکم توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران از سوی آمریکا بحرانی که شش هفته پیش با توقیف «گریس ۱» آغاز شد تنها وارد مرحله جدیدی شده و پایان نیافته است. بریتانیا و دولت محلی جبل الطارق تاکنون به صدور حکم توقیف ابرنفتکش «گریس ۱» از سوی ایالات متحده واکنشی نشان نداده اند.   

مشخص نیست که آیا واشنگتن از دولت جبل الطارق درخواست کرده است که حکم توقیف «گریس ۱» را اجرا کند یا خیر. 

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه ۲۵ مرداد در یک نشست خبری ضمن تکذیب هرگونه تضمین از سوی ایران در باره مقصد نفتکش گفته بود: «ایران برای آزادی نفتکش گریس-۱ هیچ تعهدی مبنی بر این که به سوریه نرود نداده است، زیرا از ساعات اولیه توقیف نفتکش اعلام کردیم که مقصد نفتکش سوریه نبوده و تا انتها هم بر سر همین حرف باقی مانده و تأکید کردیم که اگر هم مقصد نفتکش سوریه بود بازهم‌ به کسی ربطی نداشت.»

این در حالیست که رئیس دولت محلی جبل الطارق روز جمعه در مصاحبه‌ای تصریح کرد که که ایران روی سربرگ رسمی به جبل الطارق تعهد داده که محموله نفت خام کشتی خود را در سوریه تخلیه نخواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا پیش از این با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که از دادن ویزا به کارکنان نفتکش گریس‌۱ و سایر کشتی‌هایی که با حمل نفت ایران به سپاه‌ پاسداران کمک کنند، ممانعت به عمل خواهد آمد و تحریم‌های واشنگتن بر ضد جمهوری اسلامی ایران را کمافی السابق و به شکل کامل ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

ابرنفتکش ایرانی موسوم به «گریس ۱» که روز ۱۳ تیر به ظن حمل نفت خام به کشور سوریه توقیف شد، روز پنج‌شنبه ۲۴ مرداد بنا به تصمیم دیوان عالی محلی جبل الطارق آزاد گردید. این کشتی پس از رفع توقیف تغییر نام داد و در حالی که در زمان توقیف با کرچم پاناما حرکت می‌کرد، پرچم ایران بر آن نصب شد و «آرین دریا» نام گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصادف کشتی باری با کشتی حامل گاز در خلیج جبل‌الطارق

یونان: کشتی ایرانی بزرگتر از آن است که بتواند وارد بنادر ما شود

ایران از توقیف «گریس-۱» چقدر زیان کرد؟