لاریجانی به یزدی: همین ساختمان‌هایی که از آن استفاده می‌کنید از ارث پدرتان بود؟

لاریجانی به یزدی: همین ساختمان‌هایی که از آن استفاده می‌کنید از ارث پدرتان بود؟
Copyright عکس از آرشیو
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد یزدی و صادق لاریجانی هر دو از فقهای عضو شورای نگهبان و منصوب علی خامنه ای، رهبر ایران در این شورا هستند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در بخشی از نامه خود صلاحیت محمد یزدی برای عضویت در شورای نگهبان را زیر سوال برده است.

آگهی

صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران روز یکشنبه در نامه ای به محمد یزدی، عضو شورای نگهبان و دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سخنان اخیر او در مورد خود پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری های ایران صادق لاریجانی در این نامه نوشته است: «مطالبی از جلسه روز یکشنبه شما با مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه ، پخش شده است که در وهله اول باور نمی کردم شما چنین سخنانی گفته باشید و لذا از طرق مختلف پی گیری کردم تا صحت انتساب مطالب برایم محرز گردد.»

رئیس پیشین قوه قضائیه ایران خطاب به یکی دیگر از روسای پیشین این قوه نوشته است: «بنده هیچگاه نگفته ام که اگر فلانی را دستگیر کنید نجف می‌روم . این دروغی است که عده ای شایع کرده اند و دفتر بنده هم رسماً آنرا تکذیب کرده است، حال شما چه انگیزه ای دارید که این دروغ را تکرار می کنید؟»

رسانه های ایران به نقل از محمد یزدی نوشته بودند که در جلسه ای با مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه گفته است: «فلانی می‌گوید اگر این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید. آیا با رفتن شما قم به هم می خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود، چه رسد که نجف بروید. رئیس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می شود، بعد اعتراض می کنید که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختید! آیا ارث پدرت بود، از کجا آوردی ساختی؟»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به محمد یزدی نوشته است: «آیا جز با صدای بلند و داد و قال، به مسئولین و بزرگان توهین کردن و افترا زدن و تحقیر کردن، کار دیگری هم کرده اید‌؟ شما با آیت الله شبیری حفظه الله چه کرده‌اید‌: با مرجعی که آیتی است در علم و تقوی و اخلاق و متانت و مروت و انصاف و بزرگواری. آخر چرا به خودتان اجازه می دهید به همه توهین کنید. هیچ بررسی کرده اید که علماء و فضلاء در قم، به آثار شما و به گفته‌های شما چگونه نگاه می‌کنند؟ چقدر آنها را جدی می‌گیرند؟ کافی است کسی نیم نگاهی به مکتوبات شما ذیل "کتاب القضاء" مرحوم سید صاحب عروه، بیندازد تا میزان اثر شما در حوزه معلوم شود و معلوم شود حد تحصیلات جنابعالی و استفراغ وسعتان در باب استنباط احکام.»

«اگر سکوت می‌کنند و چیزی نمی گویند، حرمت پیرمردی شما را پاس می‌دارند»

صادق لاریجانی که به عنوان یکی از اعضای کنونی شورای نگهبان با محمد یزدی همکار است خطاب به او نوشته است: «از کسی که در جلسه شما حضور داشته نقل شده است که جنابعالی برخوردتان در شورای نگهبان با بنده را هم مطرح کرده، گفته اید آنجا هم حق با شما بوده است و شما را مجبور کرده‌اند که از من عذرخواهی کنید! من بنا نداشتم راجع به وضعیت شما در شورای نگهبان چیزی در علن بگویم، اما سخنان شما مرا ملزم می‌کند‌. آقای یزدی بخدا سوگند در همین مورد هم خلاف می‌گویید. در شورای نگهبان، سخنان غیر دقیق، غیر مستدل و حتی نامربوط شما برای اعضاء روشن است. اگر سکوت می‌کنند و چیزی نمی گویند، حرمت پیرمردی شما را پاس می‌دارند.»

محمد یزدی و صادق لاریجانی هر دو از فقهای عضو شورای نگهبان و منصوب علی خامنه ای، رهبر ایران در این شورا هستند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در بخشی از نامه خود صلاحیت محمد یزدی برای عضویت در شورای نگهبان را زیر سوال برده است. 

او نوشته است: «ما از شما فهم کلمات محقق نائینی و محقق عراقی و محقق اصفهانی را نمی خواهیم که انتظارش بی مورد است! اما دقت در همین عبارت های فارسی قوانین مصوب مجلس و دقت در بررسی خلاف قانون و یا خلاف شرع بودن آنها انتظار به حقی است که متاسفانه گاه این هم مفقود است.»

رئیس پیشین قوه قضائیه در بخشی از نامه خود بدون نام بردن از اکبر طبری به ماجرای دستگیری او اشاره می کند. صادق لاریجانی نوشته است: «اولاً شخصی که دستگیر شده رئیس دفتر اینجانب نبوده، رئیس دفتر بنده، آقای خلفی بود که در سلامت نفس و تقوا و فضل، در میان خاص و عام در قوه قضاییه مشهور بوده و هست. آن آقا که اشاره کرده‌اید مسئول یکی از ده ها زیرمجموعه حوزه ریاست، بعنوان معاونت اجرایی حوزه ریاست بود. وی در واقع یکی از معاونت‌های آقای خلفی بود و نه رئیس دفتر بنده.»

«سینه ام خزانه الاسرار اتهامات مجموعه‌ای از آقازاده‌های مسئولان و شخصیت ها است»

او در بخش دیگری از این نامه که لحن آن را می توان «کم سابقه» توصیف کرد با لحنی تهدیدآمیز نوشته است: «بنده سینه ام خزانه الاسرار اتهامات مجموعه‌ای از معاونان، قائم مقامان و آقازاده‌های مسئولان و شخصیت هاست و ظاهراً امروز هم هزینه ایستادگی در رسیدگی به آنها را می‌پردازم. اما نکته این است که آیا کسانی که امروز برای شفافیت و مبارزه با فساد سینه چاک می‌کنند و ماه ها برای دستگیری فردی که نه معاون بنده بوده و نه رئیس دفتر بنده، بلکه مدیر یکی از اجزاء حوزه ریاست تحت اشراف شخصیتی سالم، فاضل و شریف چون آقای خلفی بوده، فضا سازی کرده‌اند، آیا همین کار را برای آقای شریفی قائم مقام شهردار اسبق تهران و آقای سیف معاون اقتصادی اطلاعات سپاه و ... کرده‌اند و فساد آنها را به آقای قالیباف و آقای طائب و دیگران سرایت داده اند؟!»

صادق لاریجانی در واکنش به بخشی از سخنان محمد یزدی که گفته بود «به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود، از کجا آوردی ساختی؟» می نویسد: «با لحنی بی ادبانه گفته‌اید " آیا ارث پدرت بود"، می‌گویم نخیر ارث پدرم نبود‌! مگر اینهمه مدارس دیگر در قم و سطح کشور ساخته می‌شود ارث پدرشان است؟ مگر همین ساختمان هایی که حضرتعالی از آنها استفاده می‌کنید‌، از ارث پدرتان ساخته شده است؟ آخر این چه فهمی است و چه استدلالی؟!»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در پاسخ به محمد یزدی می نویسد: «ساختمان مرکز تحقیقات دبیرخانه خبرگان که با لطایف الحیل از دست مسئولین آن وقت درآوردید و به عنوان نائب رئیس مجلس خبرگان محل کار خود قرار دادید، در همین قد و قواره و وزن بود، نفرمودید کاخ ساخته اند، بلکه با اشتیاق تمام به آن ساختمان نقل مکان فرمودید.»

صادق لاریجانی در پایان نامه اش خطاب به محمد یزدی می نویسد: «جناب آقای یزدی مشکل اصلی جنابعالی این است که فکر می کنید قیم حوزه های علمیه هستید و می خواهید به همه امر و نهی کنید. متاسفانه شما خودتان را در جایگاهی می‌بینید که نه تنها مرجع تعیین کنید، بلکه به مراجع بزرگواری که شاید شاگرد آنها هم محسوب نمی‌شوید، امر و نهی کنید و این با رویه‌های حسنه‌ای که در حوزه علمیه برقرار بود‌، هیچ تناسبی ندارد.»

رئیس پیشین قوه قضائیه ایران در ابتدای نامه خود از «بازی های صدا و سیما و برخی نهاد های دیگر» سخن گفته و اعلام کرده است که «سکوت» در مورد آن را «جایز» نمی داند. صادق لاریجانی در بخشی از نامه خود از «فضاسازی های رسانه ای» نیز انتقاد کرده است. وی نوشته است: «همه این فضا سازی ها نشان از آن دارد که یک پروژه بزرگتری در پس این القائات نهفته است و آن تخریب اینجانب و شاید هم تخریب های دیگر. مساله همین است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیگنال‌ اعتراضی لاریجانی‌ها؛ عدم امضای اعتبارنامه رئیسی و درخواست لغو مُهر محرمانه

پایان چهار دهه صاحب‌منصبی روحانی محافظه‌کار؛ محمد یزدی درگذشت

قاضی «فراری» ایرانی در رومانی بازداشت شد