ظریف در دیدار با مقام‌های فنلاندی: ایران علاقه‌ای به مذاکره با آمریکا ندارد

دیدار وزیر خارجه ایران با رییس‌جمهوری فنلاند / عکس از رویترز
دیدار وزیر خارجه ایران با رییس‌جمهوری فنلاند / عکس از رویترز
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر به فنلاند با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. بر اساس اعلام دفتر رئیس‌جمهوری فنلاند این دو مقام سیاسی درباره برجام، امنیت دریانوردی در خلیج فارس و مسائل حقوق بشری گفت‌وگو کرده‌اند.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ۱۹ اوت با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه فنلاند دیدار و گفت‌وگو کرد. آقای ظریف شب گذشته در راس هیأتی دیپلماتیک وارد هلسینکی پایتخت فنلاند شد.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با پکا هاویستو، همتای فنلاندی خود گفت: «ایران علاقه‌ای به گفت‌وگو با واشنگتن ندارد. هرگونه میانجی‌گری میان ایران و ایالات متحده باید بر این نکته متمرکز باشد که آمریکا به برجام بازگردد، همان پیمانی که سال گذشته از آن خارج شد.»

آقای ظریف درباره رفع توقیف کشتی گریس‌۱ در دادگاهی در جبل‌الطارق گفت: «خوشحالیم که این آزمایش سخت برای اثبات بی‌گناهی ایران به پایان رسید و امیدواریم که این تصمیم به تنش‌زدایی منجر شود. هرچند آمریکا با تصمیم و واکنشی سیاسی به رای دادگاه به تنش‌‌ها می‌افزاید، تصمیم و واکنشی که نوعی تمسخر عدالت و قانون است.»

او در ادامه تاکید کرد: «به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده نمی‌توانیم درباره مقصد نفت خود خیلی شفاف باشیم چرا که آمریکا به‌طور غیرقانونی در تلاش است با قلدری دیگران را از خرید نفت ایران باز دارد.»

فنلاند پیوستن به اینستکس را بررسی می‌کند

پکا هاویستو نیز در دیدار با آقای ظریف تاکید کرد که «اروپا تمام تلاشش را کرده است تا برجام برقرار بماند.» او همچنین درباره امکان پیوستن فنلاند به اینستکس گفت: «در تلاش هستیم تا انواع مختلف مکانیسم‌های مالی از جمله اینستکس را بررسی کنیم، فنلاند به اینستکس نگاه مثبتی دارد. هنوز در این باره تصمیم نهایی نگرفته‌ایم اما به دنبال آن هستیم که امکان پیوستن به مکانیزم اینستکس را بررسی کنیم.»

دیدار وزرای خارجه ایران و فنلاند، تصویر رویترز

موضوع گفت‌وگوها در فنلاند؛ برجام، امنیت در خلیج فارس و مسائل حقوق بشری

آقای ظریف در ادامه سفر خود به فنلاند با سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند نیز دیدار کرد. دفتر ریاست جمهوری فنلاند در حساب رسمی توییتری خود نوشته است که در دیدار ظریف و نینیستو دربارۀ موضوعاتی از جمله «برجام، امنیت دریانوردی در خلیج فارس و مسائل حقوق بشری» صحبت شده است.

آقای ظریف بنا است در ادامه دیدارهای خود با مقام‌های فنلاندی، با وزیر توسعه همکاری و تجارت خارجی نیز دیدار کند.

بررسی روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، حفظ برجام و ساز و کار اینستکس محورهای گفت‌وگوی وزیر امور خارجه ایران با این مقام‌ها در هلسینکی است.

تور اروپایی ظریف، سفر به سوئد و نروژ پس از فنلاند

ظریف پس از فنلاند بنا دارد به سوئد و نروژ سفر کند. گفت‌وگوها درباره مسائل بین‌المللی و بحث پیرامون اینستکس از محورهای دیدار با مقام‌های سوئدی و نروژی خواهد بود.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام با دور تازه‌ای از تحریم‌های سخت از سوی ایالات متحده آمریکا رو برو شد. ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که طرف‌های اروپایی نتوانسته‌اند به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کنند.

ایران پیش‌تر به اروپا فرصتی ۶۰ روزه داده بود تا بتواند به آنچه «تعهدات برجامی» می‌خواهند عمل کند. اروپا اما در واکنش می‌گوید که با تمام قوا تلاش کرده که برجام زنده بماند. در حال حاضر ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری یا همان اینستکس از محوری‌ترین مسائل مطرح شده در مذاکرات ظریف و طرف‌های اروپایی است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفت‌وگوی اختصاصی یورونیوز با وزیر خارجه ایران

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند