بازار نفت پس از حمله پهپادی آخر هفته حوثی‌ها کار خود را با افزایش بها شروع کرد

تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان
تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمله روز شنبه حوثی‌ها به تاسیسات نفت و گاز عربستان در حالی انجام شد که عبدالمالک حوثی، رهبر این گروه در همان روز و پس از تعیین سفیری برای کار در ایران، یکبار دیگر از جامعه جهانی خواست که این گروه را به‌رسمیت بشناسند.

آگهی

قیمت نفت خام روز دوشنبه پس از حمله آخر هفته حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان، بار دیگر افزایش یافت. این اتفاق در حالی رخ داد که خریداران نفت تا آخر هفته گذشته به دنبال نشانه‌هایی از کاهش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین بودند.

قیمت هر بشکه نفت برنت با ۶۴ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش، روز دوشنبه به ۵۹.۲۸ دلار رسید. نفت خام آمریکا نیز با ۵۵ سنت معادل یک درصد رشد، ۵۵.۴۲ دلار قیمت گذاری شد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه اوآندا در نیویورک می‌گوید: «بازار نفت دچار خوش‌بینی کلی درباره روی ندادن جنگ تجاری شده بود. اما پس از آن، حملۀ پهپادی به تاسیسات نفت و گاز عربستان، به بازار یادآوری کرد که تنش‌های جغرافیایی در خاورمیانه هیچ وقت پایان نمی‌یابد.»

حمله پهپادی حوثی‌های یمن به یک میدان نفتی در شرق عربستان در روز شنبه باعث آتش‌سوزی در یک کارخانه تولید گاز این کشور شد و به تنش‌ها در خاورمیانه اضافه کرد. شرکت سعودی آرامکو در عین حال اعلام کرد که این حمله تاثیری بر تولید نفت آن‌ها نگذاشته است.

**بیشتر بخوانید: **حوثی‌های یمن: به پالایشگاه و انبار نفت شَیبَه عربستان حمله کردیم

در همین حال لری کودلوف، مشاور اقتصادی کاخ سفید گفته است که مسئولان تجاری آمریکا و چین در ۱۰ روز آینده با یکدیگر صحبت خواهند کرد و انتظار می‌رود پیشبردی در گفت‌وگوهای آنها برای پایان دادن به جنگ تجاری بین دو کشور دیده شود.

حوثی‌ها به تهران سفیر معرفی کردند

حملۀ روز شنبه حوثی‌ها به تاسیسات نفت و گاز عربستان در حالی انجام شد که طبق گزارش وبسایت الشرق الاوسط، عبدالمالک حوثی، رهبر این گروه در همان روز یکبار دیگر از جامعه جهانی خواست که این گروه را به رسمیت بشناسند.

وی در سخنرانی خود از جامعه جهانی خواست که مانند ایران سفارت‌های خود را در صنعا بازگشایی و روابط دیپلماتیک خود را با حوثی‌ها فعال کنند. این گروه حاکمیت خود در صنعا را «قانونی» توصیف می‌کند.

حوثی‌های یمن روز شنبه و تنها چند روز پس از دیدار با علی خامنه‌ای رهبر ایران سفیر خود در تهران را منصوب کردند. این گروه ابراهیم محمد الدیلمی را که در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی ایران حضور داشت، به عنوان سفیر خود در تهران معرفی کردند. الدیلمی، رئیس شبکه تلویزیونی المسیره ارگان وابسته به حوثی‌ها است.

حوثی‌ها از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نمی‌شوند و تاکنون تنها در دمشق سفیر داشتند. ایران دومین کشوری است که سفیر حوثی‌ها را در تهران پذیرا شده است. دولت یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی، روابط دیپلماتیک خود با ایران را به دلیل حمایت تهران از حوثی‌ها، درسال ٢٠١۵ قطع کرد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ میلادی برای حمایت از دولت آقای هادی، رئیس جمهوری تبعیدی یمن مداخله مستقیم نظامی در این کشور را آغاز کرد.

جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته است و میلیون‌ها نفر نیز با قحطی و گرسنگی شدید مواجه‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حوثی‌های یمن از حمله پهپادی به دو فرودگاه در عربستان خبر دادند

گزارش آژانس بین المللی انرژی درباره بازار نفت

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند