پناهجویان بلاتکلیف در دریا؛ اسپانیا ایتالیا را به نقض قوانین متهم کرد

کشتی نجات «آغوش باز» در نزدیکی سواحل لامپدوزای ایتالیا
کشتی نجات «آغوش باز» در نزدیکی سواحل لامپدوزای ایتالیا Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان «آغوش باز» با اعلام آن‌که وضعیت جسمی و روحی پناهجویان بحرانی است، «مجوز اضطراری پهلوگیری» درخواست کرده بود اما ایتالیا این درخواست را رد کرد.

آگهی

دولت اسپانیا امضای هرگونه توافقی با ایتالیا بر سر پذیرفتن پناهجویان کشتی «آغوش باز» را تکذیب کرد اما می‌گوید حاضر است آنها را بپذیرد.

مسئولان کشتی نجات اسپانیایی «آغوش باز» با انتشار بیانیه‌ای گفته بودند که دو کشور ظاهرا به توافق رسیده‌اند که ۱۰۷ پناهجوی بلاتکلیف در این کشتی در بندر مایورکای اسپانیا پیاده شوند و برای تعیین تکلیف نهایی سه روز دیگر در آنجا منتظر بمانند.

اما دولت اسپانیا روز دوشنبه ۲۸ مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت وجود هر گونه توافق با ایتالیا [در این زمینه] را تکذیب می‌کند. تنها خبر درست در این مورد آن است که دولت اسپانیا به کشتی آغوش باز اجازه داده در نزدیک‌ترین بندر این کشور پهلو بگیرد و دولت ایتالیا با منع پناهجویان از پیاده شدن در جزیره لامپدوزا، قانون را نقض کرده است.»

مسئولان سازمان «آغوش باز» پیش از این با اعلام آن که وضعیت جسمی و روحی پناهجویان حاضر در کشتی بحرانی است، از مقام‌های دولتی در جزیره «مجوز اضطراری پهلوگیری» درخواست کرده بودند اما این درخواست پذیرفته نشد.

پیشینه

کشتی «آغوش باز» که متعلق به یک سازمان خیریه به نام «پرواکتیوا اوپن آرمز» در اسپانیاست نزدیک به ۲۰ روز است که در آب‌های مدیترانه در نزدیکی جزیره لامپدوزای ایتالیا سرگردان است، زیرا دولت ایتالیا به آن اجازه پهلو گرفتن نمی‌دهد.

این کشتی در اوایل ماه اوت سال جاری میلادی ۱۶۰ پناهجوی سرگردان را در آب‌های مدیترانه نجات داد که در میان آنها ۳۰ کودک و ۲ نوزاد دیده می‌شدند. ایتالیا، مالت و اسپانیا به این کشتی اجاز پهلو گرفتن ندادند و سازمان آغوش باز مجبور شد تا با یک کشتی دیگر غذا و دارو برای پناهجویان سرگردان بفرستد.

بیشتر بخوانید:

سه هفته پیش ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا از جناح راست افراطی با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرد کشتی‌های متعلق به سازمان‌های بشردوستانه در صورت ورود به آب‌های سرزمینی این کشور با جریمه سنگین روبرو خواهند شد. اما دستگاه قضایی ایتالیا این بخشنامه را در تاریخ ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) جاری لغو کرد.

در پی لغو این بخشنامه، کشتی «آغوش باز» به لامپدوزا نزدیک شد اما این رویداد با بروز اختلاف میان سالوینی و جوزپه کنته، نخست‌وزیر ایتالیا و بحران سیاسی ناشی از آن همزمان شد. با این حال ایتالیا اجازه داد که برخی از سرنشینان کشتی از جمله کودکان وارد این کشور شوند و پس از آن ۲۷ کودک بی‌سرپرست از کشتی خارج شدند.

شش کشور فرانسه، آلمان، رومانی، پرتغال، اسپانیا و لوکزامبورگ اعلام کردند که آماده پذیرش پناهجویان هستند و اسپانیا پیشنهاد کرد که کشتی «آغوش باز» به بندر آلخسیراس در جنوب این کشور برود. دولت فرانسه گفته است که به محض خروج پناهجویان از این کشتی در یکی از بنادر اروپا، ۴۰ نفر از آنان را خواهد پذیرفت.

اما روز یکشنبه ۲۷ مرداد، مسئولان کشتی با این استدلال که بندر پیشنهادی اسپانیا بسیار دور است و پناهجویان وضعیت جسمی بدی دارند، این پیشنهاد را نپذیرفتند. لائورا لانوتزا، یکی از سخنگویان سازمان آغوش باز با اعلام رد این پیشنهاد گفت: «سرنشینان کشتی ما نیاز دارند که هر چه سریع‌تر پذیرفته شده و از کشتی پیاده شوند، اما نمی‌توانند شش روز فاصله دریایی تا بندر جنوبی اسپانیا را تحمل کنند.»

کمبود مواد غذایی ۱۰۷ پناهجوی باقی مانده در کشتی آغوش باز را با خطر گرسنگی روبرو ساخته و علاوه بر آن، همه روزه نزاع و درگیری بر سر دریافت غذا و کمک‌های دیگر در کشتی میان پناهجویان روی می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک شهر در ایتالیا برای جذب ساکنان جدید خانه رایگان اهدا می‌کند

ایتالیا به کودکان حاضر در کشتی «آغوش باز» اجازه خروج می‌دهد

کشمکش سیاسی در ایتالیا مانع از پهلوگیری کشتی حامل پناهجویان شد