منابع آگاه: دست‌کم ۴ هزار نفر در دو هفته اخیر در کشمیر بازداشت شده‌اند

منابع آگاه: دست‌کم ۴ هزار نفر در دو هفته اخیر در کشمیر بازداشت شده‌اند
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

منابع دولتی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که هزاران نفر پس از اینکه هند بخشی از اختیارات ویژه ایالت جامو و کشمیر را دو هفته پیش لغو کرد، بازداشت شده‌اند.

آگهی

منابع دولتی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که هزاران نفر پس از اینکه هند بخشی از اختیارات ویژه ایالت جامو و کشمیر را دو هفته پیش لغو کرد، بازداشت شده‌اند.

یک قاضی که برای حفظ مسائل امنیتی نامش ذکر نشده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «دست‌کم ۴ هزار نفر طبق قانون ایمنی عمومی (PSA) بازداشت شده‌اند.» طبق این قانون، مقامات می‌توانند افراد را بدون اعلام اتهام یا برگزاری دادگاه تا دو سال در زندان نگه دارند.

این قاضی همچنین تصریح کرد که اغلب این افراد از کشمیر خارج شده‌اند چراکه ظرفیت زندان‌های این منطقه پر شده است. وی این ارقام را با استفاده از تلفن ماهواره‌ای که در اختیار دارد با کمک همکارانش در سراسر منطقه هیمالیا جمع آوری کرده است.

مقامات دهلی نو تاکنون آماری از تعداد افراد بازداشتی در دو هفته اخیر در منطقه کشمیر اعلام نکرده‌اند اما چند منبع آگاه پیش از این گفته بودند که در روزهای ابتدایی اعتراض‌ها، بیش از ۱۰۰ سیاستمدار و کنشگر منطقه‌ای بازداشت شده‌اند.

این منابع از این بازداشت‌ها با عنوان «بازداشت‌های پیشگیرانه» برای جلوگیری از «نقض صلح» یاد کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

روهیت کانسال، سخنگوی ایالت جامو و کشمیر پیش از این اعلام کرده‌ بود که عدد مشخصی برای تعداد کل بازداشتی‌ها وجود ندارد اما طبق بررسی خبرگزاری فرانسه در گفت‌وگو با مقام‌های دولتی شهرهای اصلی کشمیر مانند سرینگر، آن‌ها بازداشت‌های گسترده را تایید کرده‌اند.

یک مقام پلیس که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت که حدود شش هزار نفر پس از بازداشت در مکان‌های مختلف در شهر سرینگر تحت معاینه پزشکی قرار گرفتند.

این فرد اضافه کرد: «ابتدا آن‌ها به زندان مرکزی سرینگر فرستاده می‌شوند و بعد توسط هواپیماهای نظامی از اینجا خارج می‌شوند.»

مقام امنیتی دیگری نیز تایید کرده است که «هزاران نفر در زندان هستند» اما این تعداد شامل افراد بازداشت شده در مراکز پلیس نمی‌شود.

این افشاگری‌ها در حالی رخ داد که با وجود محدودیت‌های شدید مقامات هندی برای جلوگیری از ناآرامی‌ها، هشت نفر در جریان اعتراض‌های آخر هفته در شهر سرینگر زخمی شده‌اند.

با این وجود یک مقام ارشد دولتی صبح یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که خطوط تلفن تا عصر به حالت عادی برمی‌گردد.

در شهر جامو با اکثریت هندو نیز مقامات خدمات اینترنتی تلفن همراه را قطع کرده بودند و به افراد محلی هشدار داده شد که هیچ پیام یا ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به سفر بحث برانگیز نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا به کشمیر

راهپیمایی پاکستانی‌ها با عمران خان در همبستگی با کشمیر تحت کنترل هند

پاکستان بستن حریم هوایی‌ خود به روی هند را بررسی می‌کند