تجارت، گردشگری و زیست‌بوم؛ موضوع نخستین تالار اقتصادی کشورهای حوزه خزر

تجارت، گردشگری و زیست‌بوم؛ موضوع نخستین تالار اقتصادی کشورهای حوزه خزر
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«دریای خزر و حاشیه آن برای صادرات محصولات چین و جنوب شرق آسیا به اروپا منطقه‌ای حیاتی است. به‌خصوص با توجه به تحریم‌های اروپا علیه روسیه، این مسیر قابلیت زیاد دارد.»

آگهی

امسال ترکمنستان در این مسیر پیشگام شده تا به کمک دیگر اعضا، فصلی تازه در روابط کشورهای حوزه دریای خزر باز کند.

توافق سال گذشته میان پنج کشور حاشیه این دریا، موقتا به چند دهه بحث درباره حقوق و مرزهای دریایی پایان داد و حالا این کشورها مصمم اند در مسیر تجارت و جذب سرمایه خارجی با هم کار کنند.

کشورهای حاشیه دریای خزر از سال ۲۰۰۰ میلادی با مجموعه نشست‌هایی در پی راه‌حلی برای مشکلات حقوقی این دریا بوده‌اند. 

کنوانسیونی که سال گذشته دربارهٔ نظام حقوقی دریای خزر میان پنج کشور ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان به امضا رسید دریچه‌ای شد برای آغاز همکاری‌های منطقه‌ای میان این کشورها در زمینه‌های تجارت، ترابری، انرژی و زیست‌بوم.

آزاد دوردی برجانف، وزیر اقتصاد و دارایی ترکمنستان می‌گوید:‌ «پیام اصلی نخستین تالار اقتصادی خزر آن است که پنج کشور حاشیه این دریا با همکاری بتوانند از فرصت‌های تجاری و منابع طبیعی آن بهره ببرند. ما به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های تازه هستیم و تلاش داریم تا زیرساخت‌های فنی را بهبود ببخشیم.»

در این تالار اقتصادی، در کنار نمایش تولیدات فناوری‌ و محصولات سنتی کشورها، نمایشگاه خودرویی نیز برگزار شد. میهمانانی از سران دیگر کشورها نیز در این تالار حضور داشتند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نورعلی بوکیهانف، معاون اتاق بازرگانی قزاقستان می‌گوید: «دریای خزر و حاشیه آن برای صادرات محصولات چین و جنوب شرق آسیا به اروپا منطقه‌ای حیاتی است. به‌خصوص با توجه به تحریم‌های اروپا علیه روسیه، این مسیر قابلیت زیاد دارد. قابلیت بسیار هم به معنی یک چرخش تجاری بزرگ است که به رونق کسب و کارها خواهد انجامید.»

بخش نخست تالار اقتصادی خزر در بندر بین‌المللی ترکمن‌باشی برگزار شد. بندری که در سال ۲۰۱۸ گشایش یافت تا پیوندهای تجاری ترکمنستان با کشورهای حاشیه خزر و اروپا را تقویت کند و تا کنون میلیون‌ها محموله تجاری از آن گذشته‌اند.

انجان توسونی یازووا، از بندر بین‌المللی ترکمن‌باشی می‌گوید: «این بندرگاه در میانهٔ جاده ابریشم قرار دارد. ما با کشورهایی ارتباط داریم که به دریا راه ندارند. امیدواریم در آینده مسیری تازه ایجاد شود که چین، قرقیزستان، آذربایجان و گرجستان را به هم متصل کند تا محموله‌های تجاری از چین به اروپا برسند.»

در بخش دیگری از تالار اقتصادی خزر، رئیس‌جمهوری ترکمنستان و نخست‌وزیران چهار کشور دیگر درباره امکان گسترش همکاری‌ها در زمینهٔ اقتصاد دیجیتال، مناطق ویژهٔ تجاری، و تسهیل صدور ویزا گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید:تأمین صلح و امنیت در کانون گفتگوی سران کشورهای حاشیه خزر

اومبرتو دو پِرِتو، دبیر اتحادیه بین‌المللی ترابری جاده‌ای می‌گوید:‌ «فکر می‌کنم یکی از قابلیت‌های دست‌نخورده این منطقه، گردشگری است. برای اولین بار است که من به دریای خزر می‌آیم و جای شگفت‌انگیزی است. این منطقه فوق‌العاده زیباست و می‌شود آن را ساخت اما این ساختن باید به شکلی پایدار انجام شود. اگر بتوانیم حمل و نقل بندری، راه‌آهن را هماهنگ کنیم، تا تجارت به جریان بیافتد، قابلیت عظیمی اینجاست.»

شهر آوازه ترکمنستان به مقصد گردشگری مهمی در شرق دریای خزر تبدیل شده است اما سواحل این منطقه زیستگاه چندین گونه از پرندگان و مرغان دریایی نیز هست. 

کشورهای حاشیه دریای خزر اعلام کردند علاوه بر مراقبت از زیست بومهای حاشیه این دریا در پی گسترش گردشگری در این مناطق نیز هستند. دومین نشست اقتصادی خزر در سال ۲۰۲۰ در آستراخان روسیه برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

ظریف: سهم ایران از خزر در آینده معلوم می‌شود

چرا خزر برای ایرانیان آب می‌رود؟