ترامپ: آماده توافق تجاری با چین نیستم

خبرگزاری فرانسه
خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهور آمریکا در مقایسه با دستیارانش نسبت به ایجاد زمینه‌های معامله تجاری با چین خوش‌بین نیست و معتقد است که چین برای دستیابی به توافق آماده است اما تاکید کرد که «من هنوز آمادگی توافق را ندارم.»

آگهی

رئیس جمهوری آمریکا و مقام‌‌های ارشد کاخ سفید نگرانی‌ها درباره کاهش رشد اقتصادی را رد می‌کنند و معتقدند که با وجود یک هفته بی‌ثباتی در بازارهای اوراق قرضه جهان، خطر رکود بسیار پایین است. آن‌ها همچنین معتقدند که جنگ تجاری آن‌ها با چین هیچ آسیبی به آمریکا وارد نکرده است.

ترامپ روز یکشنبه گفت: «ما بسیار خوب عمل می‌کنیم، مصرف کنندگان ما ثروتمند هستند، من مالیات را به شدت کاهش داده‌ام و جیب آن‌ها [مردم آمریکا] پر پول است.»

اما او در مقایسه با دستیارانش نسبت به ایجاد زمینه‌های معامله تجاری با چین خوش‌بین نیست و معتقد است که چین برای دستیابی به توافق آماده است اما تاکید کرد که «من هنوز آمادگی توافق را ندارم.»

علاقمندم که موضوع هنگ کنگ به شیوه بسیار بشردوستانه حل شود. فکر می‌کنم این موضوع برای توافق تجاری بسیار مهم باشد.
دونالد ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا

وی تصریح کرد که کاخ سفید علاقمند است ابتدا پکن اعتراض‌های پی در پی در هنگ کنگ را حل و فصل کند.

ترامپ گفت: «علاقمندم که موضوع هنگ کنگ به شیوه بسیار بشردوستانه حل شود. فکر می‌کنم این موضوع برای توافق تجاری بسیار مهم باشد.»

با این حال لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت: «مسئولان تجاری آمریکا و چین در ۱۰ روز آینده با یکدیگر صحبت خواهند کرد و انتظار می‌رود پیشبردی در گفت‌وگوهای آنها برای پایان دادن به جنگ تجاری بین دو کشور دیده شود.»

وی در عین حال افزود که اگر گفت‌وگوها موفقیت آمیز باشد، برای سفر مقام‌های چین به آمریکا برنامه‌ریزی می‌کنند.

در حالی که گفت‌وگوها در حال حاضر متوقف شده است و خطر تعرفه‌های بیشتر و سایر محدودیت‌های تجاری در اقتصاد جهان به چشم می‌خورد اما مشاور کاخ سفید یکشنبه به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت که ایالات متحده از نظر اقتصادی در وضعیت مناسب خود باقی مانده است.

کودلو افزود: «هیچ رکودی در چشم‌ انداز اقتصادی ما وجود ندارد. مصرف‌کنندگان کار می‌کنند. دستمزدهای آن‌ها در حال افزایش است. آن‌ها خرج و پس‌انداز می‌کنند.»

این اظهار نظر یک هفته پس از افزایش نگرانی‌ها درباره تاثیر رکود احتمالی ایالت متحده بر بازارهای مالی دنیا اعلام شد. دموکرات‌ها روز یکشنبه اعلام کردند که سیاست‌های تجاری ترامپ خطری حاد و کوتاه مدت ایجاد کرده است.

بازارهای سهام آمریکا هفته گذشته از ترس رکود در هر سه شاخص تا حدود سه درصد در روز چهارشنبه سقوط کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا رسما چین را به دستکاری عمدی در ارزش پول خود متهم کرد

مجلس نمایندگان آمریکا طرح اجبار مالک چینی به واگذاری تیک‌تاک را تصویب کرد

عملیات «پرچم دروغین» و بمب کثیف؛ آمریکا اواخر ۲۰۲۲ برای حمله اتمی روسیه به اوکراین آماده شده بود