نخست‌وزیر ایتالیا استعفا داد

نخست‌وزیر ایتالیا استعفا داد
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپه کونته، نخست وزیر عوامگرای ایتالیا پس از یک سخنرانی طولانی با انتقاد شدید از «بی‌مسئولیتی» ماتئو سالوینی، معاون خود را آغازگر اختلاف‌ها درون دولت و «عامل سقوط» آن خواند.

آگهی

دو هفته پس از آن که اختلاف میان دو حزب اصلی حاضر در ائتلاف حاکم ایتالیا از جناح راست افراطی به اوج خود رسید، نخست وزیر این کشور استعفا داد.

جوزپه کونته، نخست وزیر عوامگرای ایتالیا بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۹ مرداد در مجلس سنای این کشور در رم حضور یافت و پس از یک سخنرانی طولانی استعفای خود از پست نخست‌وزیری کشور را این چنین اعلام کرد: «من در اینجا به این تجربه دولتی (نخست وزیری) پایان می‌دهم زیرا میل دارم از این دوره نتیجه‌گیری مناسبی داشته باشم. نزد رئیس جمهوری خواهم رفت تا استعفای خود را به او تقدیم کنم.»

این استعفا به معنی اعلام رسمی جدایی میان دو حزب حاضر در ائتلاف حاکم یعنی لیگا به رهبری ماتئو سالوینی و «جنبش ۵ ستاره» به رهبری لوئیجی دی‌مایو است. جدایی این دو حزب پس از ۱۴ ماه زمامداری مشترک کشور به معنی شکست مهم‌ترین ائتلاف سیاسی کشور و سقوط دولت بود. ماتئو سالوینی علاوه بر رهبری حزب متبوع خود، وزیر کشور و معاون نخست‌وزیر ایتالیا بود.

حمله شدید به سالوینی

جوزپه کونته در سخنرانی خود با انتقاد شدید از «بی‌مسئولیتی» معاون خود ماتئو سالوینی، او را «آغازگر بحران» در دولت و «عامل سقوط» آن خواند و گفت: «سالوینی نشان داده است که تنها به فکر منافع شخصی خود و حزب متبوعش است. تصمیم‌های او خطرات زیادی را برای کشور به همراه دارد.»

او در بخش دیگری از سخنرانی خود با یادآوری پرونده کمک مالی روسیه به سالوینی، از وی به دلیل انجام ندادن یا تأخیر در انجام مأموریت‌های مهم دولتی به شدت انتقاد کرد. مخالفان ماتئو سالوینی او را به پول گرفتن از دولت روسیه برای فعالیت کارزار تبلیغاتی حزبی خود در زمان انتخابات گذشته متهم می‌کنند.

آقای کونته همچنین گفت که ماتئو سالوینی بارها در نشست‌های مهم سیاسی با نشانه‌های مذهبی حاضر شده تا از این طریق مخاطبان مذهبی را نیز به خود جلب کند در حالی که به گفته وی، «لائیسیته» جزئی از ارزش‌های دموکراتیک جمهوری ایتالیا محسوب می‌شود. در این هنگام چند تن از سناتورهای مدافع سالوینی از جای خود برخاسته و به نشانه اعترض به سخنان کونته، علامت صلیبی را که به گردن داشتند نشان دادند.

بیشتر بخوانید:

سالوینی: مجلس به دولت رأی اعتماد بدهد

ماتئو سالوینی لحظاتی پس از اعلام استعفای نخست وزیر از مجلس ایتالیا خواست تا به دولت رأی اعتماد بدهد.

معاون نخست‌ وزیر ایتالیا همچنین اعلام کرد که تا زمان تصویب لایحه بودجه سال ۲۰۲۰ در مجلس و نیز لایحه ترمیم پارلمان پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام، ترکیب ائتلافی دولت را حفظ خواهد کرد.

اختلاف از کجا آغاز شد؟

ماتئو سالوینی، وزیر کشور و رهبر حزب لیگا به واقع آغازگر اختلاف درون گروهی راست‌گرایان حاکم در ایتالیا بود. او در تاریخ ۱۷ مرداد شرکای خود در حزب ضد ساختار جنبش ۵ ستاره را متهم کرد که روز به روز بیشتر با لوایح کاهش مالیات و کاهش پروژه‌های عمرانی عظیم مخالفت می‌کنند.

سالوینی که خاستگاه حزبش استان لمباردی در شمال ایتالیاست، از زمان آغاز اختلافش با جنبش ۵ ستاره تلاش کرد تا با انجام مصاحبه‌های مختلف در جنوب ایتالیا نیز برای خود هوادار جمع کند. نتایج نظرسنجی‌های اخیر نیز حزب لیگ را اندکی بالاتر از جنبش ۵ ستاره نشانده است. او بر اساس همین نظرسنجی‌ها امید دارد که بتواند در انتخابات زودهنگام بعدی که در پاییز امسال برگزار می‌شود به پیروزی دست یابد.

به رغم ایده‌هایی که آقای سالوینی برای خودش ایجاد کرده بود، به نظر می‌رسد که احزاب دیگر زودتر از اینها برای مقابله با او آماده شده‌اند. جنبش ۵ ستاره ایتالیا روز یکشنبه ۲۷ مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ماتئو سالوینی دیگر «شریک خوبی» برای شرکت در ائتلاف سیاسی حاکمیتی نخواهد بود.

اختلاف میان دو حزب حاضر در ائتلاف حاکم ایتالیا بر سر لوایح گوناگون که به بی‌اعتمادی و ناامنی برای سرمایه‌گذاری در این کشور انجامیده، تاکنون ۵ میلیارد یورو خسارت برای دولت به بار آورده است.

ایتالیا که سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپاست، هم اکنون با مشکل بدهی‌های سنگین خارجی روبروست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک مالی بحث برانگیز دولت ایتالیا به یک بانک ورشکسته

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

تقسیم ثروت ۶ میلیارد یورویی‌ برلوسکونی؛ دوست دختر ۳۳ ساله ۱۰۰ میلیون یورو به ارث برد