مشارکت استرالیا در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس در چه حد خواهد بود؟

یک ناوچه استرالیایی
یک ناوچه استرالیایی Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

طبق نوشته رسانه‌های استرالیایی این کشور با یک هواپیمای نظامی از نوع بوئینگ پی-۸ پوسایدون که تنها برای یک ماه قبل از پایان سال میلادی به منطقه می‌رود در این ائتلاف حضور خواهد داشت. علاوه بر این هواپیمای نظامی، یک ناو محافظ نیروی دریایی استرالیا در ماه ژانویه برای مدت شش ماه به تنگه هرمز اعزام می‌شود.

آگهی

استرالیا دعوت آمریکا برای حضور در ائتلاف دریایی به رهبری واشنگتن در تنگه هرمز به منظور حفاظت از امنیت کشتیرانی در خلیج فارس را پذیرفت.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا تاکید کرد، مشارکت این کشور در این ائتلاف «نسبتا کم، معنی‌دار و محدود» خواهد بود.

آقای موریسون صبح چهارشنبه، با اشاره به رفتارهای ایران که آن را «بی‌ثبات کننده» توصیف کرد، افزود: «این رفتارها تهدیدی برای منافع استرالیا در منطقه است.»

وی تاکید کرد که دولت تصمیم گرفته است که طبق منافع ملی استرالیا با شرکای بین‌المللی همکاری کند. وی در عین حال این همکاری را محدود هم از نظر زمانی و هم حوزه فعالیت عنوان کرد.

ژنرال آنگوس کمپل، فرمانده نیروی دفاعی استرالیا در پاسخ به این سوال که آیا این کشور در صورت تشدید اتفاق‌ها، وارد تنش می‌شود؟ افزود: «نیروهای ما بسیار خوب آموزش دیده‌اند و تحت قوانین بین‌المللی فعالیت می‌کنند. حضور این نیروها برای حمایت از امنیت حمل و نقل دریایی است.»

اما استرالیا چه با چه تجهیزاتی وارد این ائتلاف می‌شود؟

طبق نوشته رسانه‌های استرالیایی این کشور با یک هواپیمای نظامی از نوع بوئینگ پی-۸ پوسایدون که تنها برای یک ماه قبل از پایان سال میلادی به منطقه می‌رود در این ائتلاف حضور خواهد داشت. علاوه بر این هواپیمای نظامی، یک ناومحافظ (frigate) نیروی دریایی استرالیا در ماه ژانویه برای مدت شش ماه به تنگه هرمز اعزام می‌شود. همچنین نیروهای دفاعی ویژه استرالیا نیز به مقر ائتلاف آمریکا در بحرین می‌پیوندند.

حدود ۱۵ درصد نفت خام و ۳۰ درصد نفت تصفیه شده به مقصد استرالیا از تنگه هرمز می‌گذرد.
اسکات موریسون
نخست وزیر استرالیا

نخست وزیر استرالیا تاکید کرد که حضور شش ماهه در منطقه خلیج فارس قابل تمدید است.

موریسون با ارائه آمار و اطلاعاتی همچنین گفت که حدود ۱۵ درصد نفت خام و ۳۰ درصد نفت تصفیه شده به مقصد استرالیا از تنگه هرمز می‌گذرد.

بیشتر بخوانید:

پیش از اعلام آمادگی استرالیا برای پیوستن به این ائتلاف، بریتانیا، بحرین و اسرائیل هم دعوت واشنگتن را برای حضور در تنگه هرمز پذیرفته بودند. این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش در گفت‌وگو با شبکه تلوزیونی اسکای یک، اعلام کرده بود که آمریکا از بیش از ۶۰ کشور خواسته‌است که در حفظ امنیت و باز نگهداشتن تنگه هرمز همکاری کنند.

از سوی دیگر از بین کشورهای دیگر اروپایی، آلمان اعلام کرده است که در ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا شرکت نخواهد کرد. فرانسه نیز به طور ضمنی مشارکت در این ائتلاف را رد کرده است به طوریکه فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در گفتگو با یک روزنامه محلی گفته بود: «پاریس، لندن و برلین امکانات خود را برای حفاظت از اطلاعات و تقویت امنیت دریایی شناورهای خود در خلیج فارس با یکدیگر هماهنگ می‌کنند، بدون آن که امکانات نظامی جدیدی به منطقه بفرستند.»

این در حالی است که لهستان چند روز پیش اعلام کرد، در حال بررسی پیشنهاد ایالات متحده آمریکا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان به ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا می‌پیوندد

سومین تبعه استرالیایی بازداشت شده در ایران استاد دانشگاه ملبورن است

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است