فرانسه «برکسیت بدون توافق» را محتمل ترین سناریو دانست

فرانسه «برکسیت بدون توافق» را محتمل ترین سناریو دانست
Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت فرانسه در آستانه دیدار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور با نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، اعلام کرد هم چنان برکسیت بدون توافق مهم ترین سناریوی پیش روی اتحادیه اروپا و بریتانیا خواهدبود.

آگهی

فرانسه درآستانه دیدار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که محتمل ترین سناریو برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را «برکسیت بدون توافق» می داند. 

پاریس ضمن تاکید بر پافشاری اتحادیه اروپا بر اصول خود از جمله پشتوانه مرزی ایرلند (بک استاپ) هرگونه مذاکره در این باره را منتفی دانست. دولت فرانسه با این حال بر اهمیت «گفتگو» با لندن تاکید کرده است. 

فرانسه، به عنوان یکی از مهم ترین و قدرتمندترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی از پشتوانه مرزی ایرلند حمایت کرده است که بوریس جانسون هفته گذشته از اتحادیه اروپا خواسته بود ضمن پذیرش مذاکره مجدد بر سر توافق برکسیت در موضع خود در مورد پشتوانه مرزی جمهوری ایرلند تجدیدنظر کند. بوریس جانسون روز سه شنبه پشتوانه مرزی ایرلند را «غیردموکراتیک» ارزیابی کرده بود.

از تضمین باز ماندن مرز ایرلند پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به عنوان پشتوانه مرزی ایرلند یاد می شود. نخست وزیر جدید بریتانیا خواستار حذف پشتوانه مرزی ایرلند از توافق کشورش با بروکسل در مورد برکسیت شده است. 

بوریس جانسون بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ اکتبر (۹ آبان)  با توافق و یا بدون آن تاکید می کند.

نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در برلین اعلام کرد که لندن نمی تواند توافق به دست آمده با اتحادیه اروپا بر سر خروج بریتانیا از این اتحادیه را بپذیرد. 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمان نخست وزیری ترزا می، نخست وزیر سابق بریتانیا به توافقی با لندن دست یافتند که پشتوانه مرزی ایرلند یکی از مفاد اصلی آن است. این توافق با مخالفت پارلمان بریتانیا روبرو شد. 

پشتوانه مرزی ایرلند ساز و کاری است که برای جلوگیری از ایجاد مرز بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی پیش بینی شده است. بوریس جانسون بر این باور است که بریتانیا با وجود چنین ساز و کاری حتی در صورت خروج از اتحادیه اروپا نیز «اسیر» موازین حقوقی این اتحادیه خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بوریس جانسون: می‌خواهم فعالیت پارلمان بریتانیا را معلق کنم

دونالد توسک: مبادا در آینده از جانسون با نام «آقای بدون توافق» یاد کنند

برکسیت؛ نخست‌وزیر بریتانیا به دنبال مذاکرات جدید با رهبران اروپایی