آمازون، «قلب تپنده کره زمین»، هفده روز است که درآتش می سوزد

آمازون، «قلب تپنده کره زمین»، هفده روز است که درآتش می سوزد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل اعلام کرد که آتش سوزی ها گسترده در آمازون در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر از هشتاد درصد افزایش یافته است.

آگهی

برخی می گویند جنگل های آمازون قلب تپنده کره خاکی هستند و نابودی درخت های این جنگل آغاز آخرالزمانی نوع بشر است. با این حال بخش عمده ای از جنگل های آمازون که در کشور برزیل قراردارند بیش تر از هفده روز است که در آتش می سوزند.

موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل، اینپه، در آخرین گزارش خود آتش سوزی های گسترده جنگل های آمازون را نتیجه خشکسالی و قطع بی رویه درختان عنوان کرده است. این موسسه می گوید آتش سوزی جنگل های آمازون نسبت به سال گذشته میلادی با افزایش ۸۳ درصدی مواجه بوده است. جنگل های آمازون یکی از آخرین امیدهای بشر در راه مبارزه با گرم شدن زمین هستند.

آمازون میزبان سه میلیون گونه مختلف گیاهی و جانوری است و تنها منطقه در کره خاکی است که تعداد بومی های آن، با وجود کشتارهای تاریخی، از یک میلیون نفر تجاوز می کند.

آتش سوزی همواره بخشی از سوانح طبیعی است که همه ساله گریبان جنگل های آمازون را در فصل خشک و بی باران می گیرد. اما محققان سازمان ناسا و دانشگاه سائوپائولو می گویند حفاری های نفتی و برداشت منابع آمازون همزمان با قطع بی رویه درختان باعث شده است تا امسال شاهد بیشترین آتش سوزی ها از سال ۲۰۱۳ به این طرف باشیم.

از ماه ژانویه تا ماه اوت ۷۴ هزار مورد آتش سوزی در جنگل های آمازون گزارش شده است و تنها در یک هفته گذشته ۹۵۰۰ آتش سوزی در جای جای این جنگل ها در برزیل گزارش شده است.

تصاویر ماهواره ای نشان می دهند که ایالت رورایما، در شمال برزیل، از دود پوشیده شده است. با این حال ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راست گرای برزیل، در چندین واکنش در روزهای گذشته تاکیدکرده است که جای نگرانی نیست و میزان آتش سوزی ها به نسبت فصل بی باران و خشک آمازون کاملا طبیعی است.

وی هم چنین برخی از نهادهای غیردولتی فعال در منطقه آمازون را مسئول آتش سوزی های اخیر دانست. او می گوید این سازمان های مردم نهاد برای انتقام گرفتن از پروژه های کابینه او در جنگل ها آتش برپاکرده اند. البته او بطور مشخص نامی از این سازمان ها نبرد.

محققان زیست محیطی می گویند از ماه ژانویه و از زمانی که دولت ژائیر بولسونارو بروی کار آمده است سوء استفاده در قطع درختان و نابودی جنگل آمازون بطور بی سابقه ای گسترش پیداکرده است. تنبیه و مجازات های شدید علیه شرکت ها و افرادی که به قطع درختان در آمازون مشغول بودند در دولت های پیشین برزیل باعث شده تا روند نابودی این قلب تپنده زمین با کاهش روبرو شود اما رئیس جمهوری کنونی و وزرای او این مجازات ها را به حد بی سابقه ای کاهش داده اند.

ماه گذشته رئیس جمهوری برزیل با انتقاد از رییس موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل اعداد این سازمان را غیرواقعی خواند و نهایتا دستور به عزل وی داد. این موسسه پیش تر اعلام کرده بود در ماه های اخیر روند نابودی جنگل های آمازون به ۹۵ درصد رسیده است. عددی که بسیاری محققان بین المللی نیز آن را تایید کرده اند.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«پنهان شدن» بولسونارو در سفارت مجارستان باعث احضار سفیر از سوی مقامات برزیل شد

کارناوال رقص سامبا در ریو دوژانیروی برزیل، فوریه ۲۰۲۴

ضرب طبل‌ها و رقص تن‌ها در کارناوال ۲۰۲۴ ریودوژانیروی برزیل