تنش با ایران و آتش‌سوزی آمازون؛ سایه بحران‌های مهم جهان بر نشست گروه ۷

تنش با ایران و آتش‌سوزی آمازون؛ سایه بحران‌های مهم جهان بر نشست گروه ۷
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان بر این باورند که هدف از سفر وزیر خارجه ایران به پاریس درست در آستانه نشست جی ۷ به احتمال زیاد تبادل پیام در پیوند با تنش میان تهران و واشنگتن بوده است.

آگهی

روز موعود برای برگزاری چهل و پنجمین نشست گروه ۷ در شهر بیاریتز در جنوب غربی فرانسه فرا رسید.

سران هفت قدرت اقتصادی لیبرال جهان امروز شنبه ۲ شهریور در حالی کار خود را آغاز می‌کنند که چند بحران مهم در نقاط مختلف جهان در جریان است.

تنش آمریکا و بریتانیا با ایران، جنگ تجاری میان آمریکا و چین و چند کشور دیگر بر سر تعرفه‌های گمرکی، آتش‌سوزی اخیر در جنگل‌های آمازون و نیز موضوع کره شمالی از جمله مسائلی است که به احتمال زیاد مذاکرات در این نشست را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

تنش ایران و آمریکا

به دنبال تنش فزاینده ایران و آمریکا که از چند ماه پیش با خروج یک‌جانبه واشنگتن از برجام آغاز شد و نیز تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، تنش در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز شکل عینی‌تری یافت. حمله به نفتکش‌ها در تنگه هرمز و توقیف نفتکش بریتانیایی پس از توقیف کشتی ایرانی آدریان دریا ۱ به دست بریتانیا در جبل الطارق از جمله پیامدهای تنش تازه میان ایران و آمریکا بود.

نشست بیاریتز و دیدارهای حاشیه‌ای آن فرصتی برای طرح تازه‌ترین مواضع مشترک آمریکا و متحدان غربی‌اش در این زمینه خواهد بود. با این همه ناظران این رویداد در انتظار طرح مسائل مورد اختلاف میان آمریکا و متحدان اروپایی‌اش درباره ایران هستند، مسائلی مانند پایبندی به برجام که شکاف بزرگی میان سیاست‌های دونالد ترامپ با رهبران اروپایی به وجود آورده است.

نقش فرانسه در موضوع ایران

فرانسه به عنوان میزبان و رئیس دوره‌ای نشست گروه ۷، در روزهای منتهی به آغاز این نشست تحرک زیادی داشته است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در اوج تنش ایران با آمریکا و بریتانیا با همتای ایرانی‌اش حسن روحانی تلفنی گفتگو کرد و نماینده خود امانوئل بون را برای رایزنی با مقام‌های ایرانی به تهران فرستاد. تلاش فراوان فرانسه برای گونه ای میانجیگیری بین ایران و آمریکا به حدی بود که حتی اخباری مبنی بر دعوت غیر علنی ماکرون از روحانی برای دیدار با ترامپ در حاشیه نشست بیاریتز منتشر شد، اخباری که دور از ذهن به نظر نمی‌رسید اما برخی منابع رسمی در پاریس و تهران آن را تکذیب کردند.

اوج نقش‌آفرینی فرانسه در پیوند با ایران در دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از پاریس نمایان شد.

ظریف تنها یک روز پیش از آغاز کار نشست گروه ۷ خود را به پاریس رساند تا با مقام‌های این کشور و از جمله شخص ماکرون دیدار کند. او در حاشیه این دیدار در گفتگویی اختصاصی با یورونیوز گفتگوهایش با رئیس جمهوری فرانسه را «سازنده» خواند. کارشناسان بر این باورند که هدف از سفر وزیر خارجه ایران به پاریس درست در آستانه نشست جی ۷ به احتمال زیاد تبادل پیام در پیوند با تنش میان تهران و واشنگتن بوده است.

بیشتر بخوانید:

ماکرون و آتش‌سوزی آمازون

سه هفته مانده به آغاز دیدار رهبران گروه ۷ در فرانسه آتش‌سوزی مهیبی بخش بزرگی از جنگل‌های آمازون را در بر گرفت.

امانوئل ماکرون که همواره خود را نسبت به موضوع محیط زیست در جهان حساس نشان داده، پس از دبیر کل سازمان ملل، نخستین رهبر سیاسی جهان بود که نسبت به این رویداد فاجعه‌آمیز برای بشریت هشدار داد. این هشدار به مذاق ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری عوامگرای برزیل خوش نیامد و او ضمن اعلام این که آتش‌سوزی «عمدی» بوده و به هدف «تخریب» وجهه دولت او ایجاد شده، رفتار همتای فرانسوی خود را ناشی از «خوی استعماری» او خواند.

به هر روی امانوئل ماکرون صراحتا اعلام کرد که موضوع آتش‌سوزی آمازون را در سیاهه موضوعات مورد بحث در گفتگوهای بیاریتز خواهد گنجاند.

آقای ماکرون قرار است امروز جمعه ۲ شهریور ساعت ۱۳ به وقت پاریس در یک سخنرانی که به طور زنده از تلویزیون پخش خواهد شد، موضوعات مهم این دوره از اجلاس گروه ۷ را معرفی کند.

آنگلا مرکل، امانوئل ماکرون، دونالد ترامپ، بوریس جانسون، جوزپه کونته، شینزو آبه و جاستین ترودو، رهبران آلمان، فرانسه، آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن و کانادا قرار است امروز وارد بیاریتز شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چه اتفاق‌هایی در نشست گروه هفت افتاد و چه تصمیم‌هایی گرفته شد؟

گروه ۷، ۸ یا ۲۰؛ تفاوت آنها چیست؟

فرانسه خبر دعوت ماکرون از روحانی برای شرکت در نشست گروه ۷ را تکذیب کرد