رونمایی از نماد زنانه موسیقی در سومین جشنواره دمبوره بامیان

رونمایی از نماد زنانه موسیقی در سومین جشنواره دمبوره بامیان
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با وجود مخالفت شورای علمای بامیان افغانستان، جشنواره دمبوره برای سومین بار و با حضور چشمگیر زنان برگزار شد. گزارش مریم شاهی، خبرنگار یورونیوز از این جشنواره را بخوانید.

آگهی

با وجود مخالفت علما، بامیانی‌ها برای سومین سال متوالی، جشنواره موسیقی محلی دمبوره را برگزار کردند و این بار در حضور هزاران علاقمند موسیقی از تندیس «آبه میرزا» به عنوان نماد زنانه موسیقی دمبوره رونمایی کردند.

آبه میرزا مشهور به «دختر مالستانی» یکی از زنان ترانه خوان ها و دمبوره نوازان قدیمی افغانستان بود. درباره این ترانه خوان، اظهارنظرهای مختلفی شده است و برخی وجود این ترانه خوان محلی را انکار می کنند.

سومین جشنواره دمبوره روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار شد که در روز دوم جشنواره، هنرمندان در جوار بزرگترین بودای فروریخته جهان (صلصال/ سرخ بت) کنسرت موسیقی محلی داشتند.

برگزارکنندگان جشنواره موسیقی دمبوره به یورونیوز گویند این اولین بار است که نماد زنانه موسیقی محلی رونمایی می شود و هدف از این کار، تشویق زنان هنرمند در عرصه موسیقی است.

در این دور از جشنواره دمبوره، حضور زنان هنرمند چشمگیر به نظر می‌رسید و علاقمندان موسیقی از اجرای زنانه موسیقی، استقبال گسترده ای کردند.

قبل از برگزاری جشنواره دمبوره، همچون سال های گذشته شورای علمای بامیان با صدور بیانیه‌ای، جشنواره موسیقی دمبوره را تحریم کردند. آنها در این بیانیه تاکید کردند که این اعمال «بر اساس نظر تمام علما و مراجع تقلید حرام است»، نه بهانه شاد بودن و نه جذب توریست، نه حمایت از هنر و هنرمند و نه اقتصاد نمی تواند توجیه گر و مشروعیت بخش برگزاری این جشنواره باشد.

Eshaq Akrami

«به عقب برنمی‌گردیم»

علی شیدا، مسئول برگزاری این جشنواره به یورنیوز می‌گوید: «حساسیت‌های مذهبی درباره برگزاری جشنواره دمبوره زیاد است اما دمبوره بخشی از فرهنگ ماست و ما نمی‌توانیم از فرهنگمان چشم بپوشیم. دمبوره ساز شادی‌ها و غم‌های ماست. ما با برگزاری این جشنواره می خواهیم بگوییم که به عقب برنمی‌گردیم.»

وجود ناامنی‌ها و نگرانی از حملات انتحاری باعث شده است که در چند سال اخیر شهروندان افغانستان در گردهمایی های عمومی کمتر شرکت کنند اما ولایت باستانی بامیان از جمله ولایات امن افغانستان است که جشنواره های هنری در آن برگزار می شود.

در این جشنواره، هزاران تن از شهروندان افغانستان اعم از زن و مرد و کودکان، جوانان و سالخوردگان شرکت کردند.

«مخالفت با دمبوره، سیاسی است نه دینی»

محمدطاهر زهیر، والی (استاندار) بامیان در مراسم افتتاحیه جشنواره دمبوره علما را به خویشتن داری دعوت کرد و از آن ها خواست که فرصت شاد بودن را از شهروندان افغانستان نگیرند و اگر از نظر دینی موسیقی را حرام می دانند، وی می تواند مناظره ای با علمای مخالف موسیقی داشته باشد.

به گفته وی، علما با فتوا و تکفیر نمی توانند نیازهای نسل جوان را پاسخ بگویند تابع زمان بودن بخشی از شرایط زندگی است. به هیچ عنوان این بحثها از منطق (بلند) برخوردار نیست و از دلایل سیاسی و گاها استخباراتی ناشی می شود. تحریم ها و آواهای شومی که با انگیزه سیاسی و استخباراتی ناشی می شود، مورد قبول مردم نیست.

اسدالله جعفری، یکی از روحانیان در این مراسم گفت: «هیچ کس با شادی و فرح بخشی و صدای خوش مشکل داشته باشد، هیچ آخوندی با چنین چیزی مخالف نیست اما با جشنواره دمبوره، هیچ روحانی و عالم دینی با آن موافق نیست. مشکل ما این است که زبان یکدیگر را نمی فهمیم و با هم گفتگو نمی کنیم.»

همزمان با برگزاری این جشنواره، خبرهایی از ناامن شدن کوتاه ترین مسیر مواصلاتی کابل به بامیان شنیده می شود، طالبان با حمله به ولسوالی جلریز، باعث آوارگی و مهاجرت بسیاری از ساکنان این منطقه به بامیان شدند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا جریانات سیاسی افغانستان از زن ستیزی در فضای سایبری نفع می برند؟

شمار کشته شده‌های حمله انتحاری به مراسم عروسی در کابل به ۸۰ نفر رسید

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند