آمازون در آتش؛ ادامه درگیری لفظی رهبران برزیل و فرانسه

آمازون در آتش؛ ادامه درگیری لفظی رهبران برزیل و فرانسه
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای ماکرون اظهارات رییس جمهوری برزیل درباره همسرش را «به شدت بی‌احترامانه» خواند و گفت: «برای او و شهروندان برزیل متاسفم.»

آگهی

در حالی‌که جنگل‌های آمازون همچنان غرق در آتش است، درگیری لفظی میان روسای جمهوری برزیل و فرانسه شدت می‌گیرد.

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه شامگاه پنج‌شنبه ۲۲ اوت (۳۱ مرداد) در آستانه برگزاری اجلاس سران گروه هفت در حساب رسمی توييتر آتش‌سوزی جنگل‌های‌ آمازون را یک بحران بین‌المللی خوانده بود.

ژائیر بولسونارو، رییس جمهوری برزیل نیز به این اظهارت واکنش نشان داده بود و آن را «نشانگر روحیه غلط استعماری در قرن بیست و یکم» خوانده بود.

بیشتر بخوانید: آمازون در آتش؛ دعوای رهبران برزیل و فرانسه

اما درگیری لفظی بین مقامات بلند‌پایه این دو کشور به این جا ختم نشد.

آقای بولسونارو شامگاه یکشنبه ۲۵ اوت (سوم شهریور) بر روی یک پست فیسبوکی یک کاربر درباره همسر آقای ماکرون اظهار نظر کرده بود. در این پست فیسبوکی که به نظر می‌رسد ظاهر و سن خانم برژیت ماکرون را با همسر رییس جهموری برزیل (۳۸ ساله) مقایسه کرده است نوشته شده بود: «حالا متوجه می‌شوید، چرا ماکرون به بولسونارو حمله می‌کند؟ شرط می‌بندم ماکرون حسودی کرده است.»

رییس جمهوری برزیل در زیر این پست فیسبوکی نوشت: « طرف را مسخره نکن. مُردم از خنده.»

رییس جمهوری فرانسه در واکنش به اظهارات آقای بولسونارو، آن را «به شدت بی‌احترامانه» خواند و گفت: «برای او و شهروندان برزیل متاسفم.»

آقای ماکرون در حاشیه دیدارهای اجلاس سران گروه هفت در پاسخ به خبرنگاران گفت: «چه می‌توانم بگویم؟ واقعا ناراحت کننده است. اول از همه برای شخص او و بعد برای مردم برزیل. امیدوارم که شهروندان برزیلی هر چه سریعتر رییس جمهوری داشته باشند که در شأن این مقام رفتار کند.»

رویترز
تظاهرات شهروندان برزیل با خواست حفاظت بیشتر از جنگل های آمازونرویترز

چندی پیش نیز، رییس جمهوری برزیل تنها یک ساعت قبل از قرار ملاقات با ژان‌ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، آن را به علت «درگیرهای کاری» لغو کرد. اما در ساعت تعیین شده قرار ملاقات به آرایشگاه رفت و از کوتاه کردن موهای سرش به طور زنده در فیسبوک، ویدیو پخش کرد.

بیشتر بخوانید: آمازون، «قلب تپنده کره زمین»، هفده روز است که درآتش می سوزد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش‌سوزی آمازون بازی فوتبال در برزیل را در دقیقه ۶ متوقف کرد

رییس بزرگ قبیله‌ کایاپو از رهبران جهان کمک خواست

برزیلی‌های ناراضی از سخنان رییس جمهوری: برژیت، ببخش!