Euroviews. نامه سرگشاده سفیر ایران در بلژیک به اعضای پارلمان اروپا

نامه سرگشاده سفیر ایران در بلژیک به اعضای پارلمان اروپا
نگارش از پیمان سعادت، سفیر ایران در اتحادیه اروپا
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
مطالب بیان شده در مقاله های بخش دیدگاهها، تنها نظر شخصی نگارنده مطلب است

همزمان با بالا گرفتن دور جدیدی از تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده بر سر تحریمهای وضع شده علیه جمهوری اسلامی، پیمان سعادت سفیر ایران در بلژیک طی نامه‌ای به اعضای پارلمان اروپا خواستار رعایت تعهدات اروپایی در چارچوب برجام شد.

آگهی

پیمان سعادت، سفیر ایران در اتحادیه اروپا

همزمان با بالا گرفتن دور جدیدی از تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده بر سر تحریم‌های وضع شده علیه تهران، پیمان سعادت، سفیر ایران در اتحادیه اروپا در نامه‌ای به اعضای پارلمان اروپا خواستار رعایت تعهدات اروپایی در چارچوب برجام شد.

وی در این نامه خواستار اقدام عملی اروپا برای نجات برجام شده است.

متن نامه آقای پیمان سعادت در زیر می آید:

اعضای محترم پارلمان اروپا،

این نامه را به شما می‌نویسم تا عمیق‌ترین نگرانی‌های خود را از بابت تاثیر بزرگ و فزاینده تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده بر زندگی شهروندان معمولی در ایران ابراز کنم.

ممکن است خاطرتان باشد که پس از سال‌ها دیپلماسی فشرده، ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ به توافق برجام دست یافتند. توافقی که متعاقبا به تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل رسید.

در قبال محدودیت‌هایی که بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران وضع شد، کشورهای گروه ۱+۵ شامل چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آمریکا به علاوه آلمان متعهد شدند که به برداشتن تحریم‌ها اقدام کنند و تجارت با ایران را عادی سازی نمایند. با این حال در ۸ مه ۲۰۱۸ رئیس جمهور دونالد ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

پیش از آنکه رئیس جمهور ترامپ توافق را فسخ کند، آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۹ گزارش پایبندی کامل ایران را تایید کرده بود. از آن زمان به بعد نیز در حالی که آمریکا تحریم‌ها را به شکلی بی‌رحمانه از نو برقرار می‌کرد، ۵ گزارش دیگر آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق برجام را تایید کردند.

در همین زمان، ۱۱ وعده که به منظور ترغیب ایران به ماندن در توافق داده شده بود هنوز برآورده نشده‌‌اند.

کوتاه و شفاف اینکه تحریم‌های ایالات متحده طراحی شده‌اند تا ایرانیان را به صورت دسته‌جمعی تنبیه کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به تنبیه موسسات بازرگانی و بانک‌ها در اروپا و دیگر مناطق به اتهام نقض تحریم‌های فراسرزمینی خود ادامه می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری متقلبانه ادعا می‌کند غذا و دارو از تحریم‌های آنان استثنا شده‌اند، اما این در حقیقت درست نیست.

پس از شکایت ایران، دیوان بین المللی دادگستری طی حکمی در اکتبر ۲۰۱۸ واشنگتن را موظف کرد اقدامات محدودکننده را از موارد مرتبط با تجارت، غذا، دارو و صنعت هوایی غیرنظامی بردارد. واشنگتن با این استدلال که این قضیه مربوط به مسائل امنیت ملی‌اش بوده است، از اجرای حکم دیوان سر باز زد.

به علاوه، تلاش‌های سوئیس برای باز کردن یک کانال پرداخت تجاری که واردات تدارکات غذایی و دارویی را تسهیل کند به دلیل تاکتیک‌های آمریکا در به تاخیر انداختن [تایید] آنها هنوز عملی نشده است.

حتی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز ۹ نوامبر ۲۰۱۸ به بی‌بی سی گفت: «رهبری ایران باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهند مردمشان غذا بخورند یا نه».

تحریم‌های ایالات متحده به طرق گوناگون و به ویژه از طریق اعمال محدودیت بر سیستم بانکی، همچنان بر توانایی ایران در واردات محصولات غذایی فشار می‌آورد.

برای مثال در ژوئیه ۲۰۱۹ کشتی‌های حامل غله ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا برای هفته‌ها در بنادر برزیل بدون سوخت معطل شدند. این ماجرا به کمبود فوری غذا و افزایش قیمت‌ها منجر شده است.

آگهی

چنین اعمالی به طور آشکارا تخطی از مقررات بین‌المللی حقوق بشر و «حق برخورداری برابر از غذا» است، همانطور که در اصل ۱۱ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ICESCR) نسبت به آن تصریح شده است.

به علت کمبود تجهیزات پزشکی اولیه، استانداردهای سلامتی در ایران در خطر کاهش شدید هستند. محدودیت‌های بانکی سبب تاخیر در تهیه مواد اولیه دارویی ساخت داخل شده است.

این تحریم‌ها همچنین موجب کمبودهایی در زمینه داروهای پیشرفته و تجهیزات پزشکی شده‌اند که برای کاهش رنج بیماران به خصوص بیماران سرطانی، هموفیلی و مبتلایان به‌ام اس و اختلالات ماهیچه‌ای به کار می‌رود.

بار دیگر تاکید می‌کنیم که این تحریم‌ها تخطی از اصل ۱۲ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ICESCR) به شمار می‌روند. اصلی که تصریح دارد بر «حق همگان در دسترسی به بالاترین استاندارد قابل تحصیل در حوزه سلامت جسم و روان».

با لغو مجوزهای هواپیمایی غیرنظامی، کارمندان خطوط هوایی ایران و مسافران ایرانی به طور جدی در معرض خطر قرار گرفته‌اند. اکنون برای ایران غیرممکن شده است که هواپیمایی را بخرد، اجاره کند یا قطعات یدکی تهیه کند.

آگهی

در واقع شرکت‌ها در فرودگاه‌های اروپایی از ارائه سوخت به خطوط هوایی ایران، حتی آنهایی که تحت تحریم‌های کنونی قرار ندارند، خودداری می‌کنند. اینها نقض آشکار معاهده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی شیکاگو هستند.

جان اگلند، دبیر کل شورای پناهجویان نروژ روز ۵ اوت ۲۰۱۹ در خصوص رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران در جریان سیل اخیر گفت: «تحویل کمک به پناهندگان افغان و قربانیان سیل در ایران در معرض خطر قرار دارد چرا که بانک‌ها به دلیل ترس از تحریم‌ها از انتقال پول به آژانس‌های امدادرسانی خودداری می‌کنند.»

این رویکرد غیرانسانی به طرز شنیعی قربانیان سنگینی گرفته است. امری که سران دولت آمریکا چشم خود را بر آن می‌بندد. شکی نیست که تروریسم اقتصادی تمام عیار آمریکا علیه ایرانیان در زمره «جنایت علیه بشریت» به حساب می‌آید.

ما با خوشوقتی بیانیه پشتیبانی اصولی اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا را در حمایت از برجام دریافت کرده‌ایم. با این حال این بیانیه‌های سیاسی می‌بایست با اقدامات عملی همراه شوند.

چنین اقداماتی به ملت ایران اجازه خواهد داد تا از منافعی که از رهگذر پایبندی به برجام به عنوان عضوی از آن عایدش می‌شود، بهره‌مند گردد.

آگهی

اجازه دهید به عنوان جمع بندی بر این نکته تاکید کنم که ایران ملتی مغرور با تمدنی غنی و تاریخی بالنده است. حاکمیت ملی ما به هیچ گونه‌ای از زور خارجی تسلیم نخواهد شد.

با این حال آنچه ما به دنبالش هستیم، عدالت است. دیگر شرکای با حسن نیت باید بی‌تفاوتی، بی‌عملی و ابراز احساس تاسف ملایم را در قبال کشوری که زیر توافقنامه امضایی خودش زده است کنار بگذارند. این توافق آزادانه و با رضایت همگی اعضا امضا شده بود.

تاریخ، ملت‌ها و افراد را بر اساس اعمالی قضاوت خواهد کرد که در زمانه در خطر بودن اصول ارزشی‌شان از خود نشان داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه اتحادیه اروپا: اقدام شرکت آلمانی در تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران درست بوده است

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد