رویکرد آلمانی‌ها به مهاجران واقع‌بینانه‌تر شده است

رویکرد آلمانی‌ها به مهاجران واقع‌بینانه‌تر شده است
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدود دو سوم مردم آلمان و به ویژه جوانان بر این باورند که پذیرش مهاجران برای اقتصاد مفید است.

آگهی

نتایج یک نظرسنجی که به تازگی در آلمان انجام شده نشان می‌دهد بیشتر مردم این کشور نسبت به مهاجران نظر مثبت دارند و بر این گمانند که مهاجرپذیری به نفع کشورشان است.

در حالی است که در ابتدای ورود موج میلیونی مهاجران در سال ۲۰۱۵، مردم آلمان برخوردی احساساتی با این پدیده داشتند، اکنون به نظر می‌رسد که در این زمینه به اطمینان رسیده و آرامش بیشتری در برخورد با مهاجران حس می‌کنند.

مطالعه‌ای که بنیاد پژوهشی برتلزمن آلمان انجام داده و نتیجه آن روز پنج‌شنبه ۷ شهریور منتشر شد نشان می‌دهد که اختلاف نظر درباره مهاجران میان ساکنان بخش‌های غربی آلمان با ساکنان شرق نیز کمتر شده است. در آغاز هجوم موج مهاجران، آن دسته از شهروندانی که در قسمت‌های متعلق به آلمان شرقی پیشین زندگی می‌کنند، رویکردی بسیار منفی‌تر از شهروندان آلمان غربی به این تازه‌واردان جنگزده داشتند. اما این اختلاف امروز کم‌رنگ‌تر شده است.

بر پایه نتایج این مطالعه که تنها جنبه‌های اقتصادی را در نظر داشته، حدود دو سوم مردم آلمان و به ویژه جوانان بر این باورند که پذیرش مهاجران برای اقتصاد مفید است. ۶۷ درصد از آلمانی‌ها نیز می‌گویند با وجود مهاجران زندگی «جالب‌تر» است.

یورگ دراگر، یکی از اعضای بنیاد برتلزمن در توضیح این نتایج به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «آلمان فشار روانی ناشی از موج مهاجرتی سال ۲۰۱۵ را مانند امتحانی پشت سر گذاشت و اکنون به عنوان یک کشور مهاجرپذیر عمل‌گرا به ثبات رسیده است. مردم هم چالش‌ها را می‌بینند و هم فرصت‌هایی را که مهاجران برای این جامعه رو به پیری ایجاد کرده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

چهار سال پیش آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان تصمیم گرفت مرزهای کشورش را به روی موج بی‌پیشینه پناهجویانی که بیشترشان در گریز از جنگ سوریه به اروپا روی آورده بودند، گشوده نگه دارد.

با وجود آن که بسیاری از شهروندان آلمانی سرخوشانه از تصمیم مرکل استقبال کردند، اما در همان حال واکنش منفی گروه‌های مهاجرستیز در آلمان نیز همزمان با دیگر کشورهای اروپایی بالا گرفت. یکی از این گروه‌ها «آلترناتیو برای آلمان» یا ای‌اف‌دی بود که در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار توانست به بوندس‌تاگ، مجلس آلمان راه یابد.

امروز احساس ناراحتی از وجود مهاجران در آلمان از بین نرفته است اما نظرسنجی برتلزمن نشان می‌دهد شمار آن دسته از شهروندان آلمانی که این احساس منفی را دارند از ۵۴ درصد در سال ۲۰۱۷ اکنون به ۴۹ درصد رسیده است.

نظرسنجی مورد بحث همچنین نشان می‌دهد که این درصدها در شرق و غرب آلمان متفاوت است، اما اختلاف دیدگاه شرق و غرب در مورد مهاجران که در سال ۲۰۱۵ از سر هیجان و احساسات بود، امروز کم شده است. بر پایه این مطالعه، حدود ۵۹ درصد از مردم ساکن غرب آلمان می‌گویند با ورود مهاجران در کشور مشکلی ندارند. در سال ۲۰۱۷ آمار این افراد ۶۷ درصد بود. از دیگر سو، ۴۲ درصد از جمعیت شرق آلمان که کم‌درآمدتر هستند اکنون می‌گویند با مهاجران مشکلی ندارند، در حالی که تنها ۳۳ درصد از آنها در سال ۲۰۱۷ چنین نظری داشتند.

با این حال ۸۳ درصد از مردم نواحی شرق آلمان که حزب ای‌اف‌دی در آنجا اقبال بلندی دارد، هنوز احساس می‌کنند که مهاجرت عاملی منفی برای رفاه همگانی است. در این نواحی تنها شمار اندکی از شهروندان می‌اندیشند که وجود مهاجران برای اقتصاد مفید است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان با وجود انتقادها، ممنوعیت اخراج مهاجران سوری‌ را لغو می‌کند

اوج دوباره راست افراطی در آلمان چگونه رخ داد؟

وزیر دفاع آلمان: یکی از بهترین افسرانم را قربانی بازی‌های پوتین نمی‌کنم