جهش ۳۰۷ درصدی طی ۶ سال؛ حجم نقدینگی ایران به ۲ میلیون میلیارد تومان رسید

جهش ۳۰۷ درصدی طی ۶ سال؛ حجم نقدینگی ایران به ۲ میلیون میلیارد تومان رسید
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک مرکزی ایران پس از ۹ ماه سکوت آماری، حجم نقدینگی این کشور را تا پایان خرداد ماه گذشته، ۱۹۸۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

آگهی

بانک مرکزی ایران پس از ۹ ماه سکوت آماری، حجم نقدینگی این کشور را تا پایان خرداد ماه گذشته، ۱۹۸۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

در حالی که حجم نقدینگی اقتصاد ایران در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ و همزمان با روی کار آمدن دولت نخست حسن روحانی، نزدیک به ۴۹۲ هزار میلیارد تومان بود، این رقم تا خرداد ماه ۱۳۹۸ بیش از ۴ برابر شده و به مرز ۲ میلیون میلیارد تومان رسید.

بر پایه آمار بانک مرکزی ایران، حجم نقدینگی این کشور در پایان بهار سال ۱۳۸۴ و در آستانه نخستین پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

بدین ترتیب طی ۱۴ سال گذشته حجم نقدینگی اقتصاد ایران ۲۸ برابر شده و به عبارت دیگر به طور متوسط سالانه نزدیک به ۲۰۰ درصد جهش کرده است.

مطابق تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایران، حجم نقدینگی کشور در فاصله خرداد ۱۳۹۸ تا ماه مشابه سال خورشیدی گذشته بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است. در میان اجزاء نقدینگی، طی مدت مورد اشاره، حجم پول نزدیک به ۵۱ درصد بالا رفته به ۳۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. شبه پول نیز با ۲۱ درصد افزایش از ۱۶۶۹ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

بر این اساس بیش از ۸۳ درصد حجم نقدینگی اقتصاد ایران را شبه پول تشکیل می‌دهد. همچنین در شرایطی که طی ۶ سال گذشته حجم شبه پول ۴.۳ برابر شده، حجم پول ۲.۹ برابر شده است.

نقدینگی ۲ میلیون میلیارد تومانی بر پایه نرخ ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی معادل ۴۷۶.۲ میلیارد دلار است. این در شرایطی است که تولید ناخالص داخلی ایران بر پایه برآورد صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۴۵۲.۲ میلیارد دلار بوده است.

بدهی‌های دولت به بانک‌ها

گزارش بانک مرکزی ایران همچنین نشان می‌دهد که مجموع بدهی دولت به سیستم بانکی ایران در فاصله یکساله منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۸ با ۳۰ درصد افزایش از مرز ۳۱۸ هزار میلیارد تومان گذشته است. این رقم در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۷۹.۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

در همین حال، بدهی بخش غیردولتی نیز به سیستم بانکی در پایان بهار سال جاری به بیش از ۱۳۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مرداد ماه سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۳ برابر شده است.

بر پایه این گزارش، بدهی دولت به بانک مرکزی ایران نیز در فاصله خرداد ماه سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ نزدیک به ۱۲۷ درصد افزایش یافته و به بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومان بالغ شده است. این رقم در اسفند ماه ۱۳۹۶ کمتر از ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده در آغاز سال ۱۳۹۲ کمی بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

دارایی‌های خارجی بانک مرکزی ایران هم در فاصله یکساله منتهی به خرداد ماه گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافته و به ۴۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بانک مرکزی ایران در همین مدت، حجم اسکناس و مسکوک در اختیار اشخاص را ۲۳.۷ درصد افزایش داده و به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسانده که نسبت به مرداد ماه سال ۱۳۹۰ بیش از ۲.۵ برابر شده است.

کارشناسان رشد حجم نقدینگی و بدهی‌های دولت را یکی از مهمترین عوامل افزایش نرخ تورم می‌دانند، نرخی که در تیر ماه گذشته از ۴۰ درصد فراتر رفت و به بالاترین حد در ۲۴ سال گذشته رسید.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حذف صفرهای ریال در گفت‌وگو با چهار اقتصاددان؛ جهش تورم یا بازگشت نرخ‌های دوره پهلوی؟

نرخ تورم به پایان دولت احمدی‌نژاد بازگشت

سقوط بورس تهران با تقویت ریال؛ سهام با دلار قیمت‌گذاری می‌شود؟