پایان راست‌گرایی در ایتالیا؛ کونته با ائتلافی جدید دوباره نخست وزیر شد

پایان راست‌گرایی در ایتالیا؛ کونته با ائتلافی جدید دوباره نخست وزیر شد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماتئو سالوینی قربانی قماری شد که خود برای بیشتر کردن قدرتش طراحی کرده بود. او که به دنبال تحکیم و تثبیت سیاست‌های مهاجرستیزانه و ضد اروپایی خود در ایتالیا بود، حالا دیگر جایی در دولت آتی این کشور نخواهد داشت.

آگهی

بعد از تنش‌های شکل گرفته حول استعفای دولت ائتلافی جنبش ۵ ستاره و حزب راستگرای لگا، جوزپه کونته مجددا به عنوان نخست وزیر به دفتر خود بازگشت.

سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا روز پنجشنبه ۲۹ اوت آقای کونته را مسئول تشکیل دولت ائتلافی جدید ایتالیا کرد. آقای ماتارلا پس از آنکه دو حزب دموکرات و جنبش ۵ ستاره اعلام کردند برای تشکیل دولت ائتلافی با یکدیگر به توافق رسیدند به کونته ماموریت داد تا دولت تازه خود را تشکیل دهد.

دو حزب دموکرات و جنبش ۵ ستاره پیشتر بر سر بازگشت کونته به عنوان نخست وزیر به توافق رسیده بودند.

جوزپه کونته که ۱۴ ماه پیش یک شخصیت کمتر شناخته شده در دنیای سیاست به شمار می‌رفت بار دیگر باید به عنوان نخست وزیر به کار خود ادامه دهد. او که پیش از نخست وزیری استاد حقوق در دانشگاه فلورانس بود پس از دیدار امروز با ماتارلا ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آینده فهرست وزرای کابینه جدید خود را معرفی کند.

آقای کونته پس از دیدار با رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران گفت که دولت جدید بلافاصله اقدامات لازم را برای تنظیم بودجه سال ۲۰۲۰ و همچنین جلوگیری از افزایش مالیات فروش به کار خواهد بست.

بیشتر بخوانید:بحران سیاسی در ایتالیا؛ آیا سالوینی به پایان راه رسیده است؟

ائتلاف ۱۴ ماهه جنبش ۵ ستاره و حزب دست‌راستی لگا بعد از اختلاف میان نخست وزیر ایتالیا و ماتئو سالوینی، وزیر کشور و رهبر حزب لگا هفته گذشته به پایان راه خود رسید.

آقای سالوینی که تصور نمی‌کرد جنبش ۵ ستاره و حزب دموکرات با یکدیگر ائتلاف کنند، از نخست وزیر خواسته بود از سمت خود استعفا دهد تا انتخابات جدید برگزار شود. طبق نظرسنجی‌ها در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام حزب لگا به همراه دیگر احزاب دست راستی می‌توانستند دولت تشکیل دهند.

پیشنهاد حزب دموکرات به جنبش ۵ ستاره مورد پذیرش لوییجی دی مایو، رهبر این جریان قرار گرفت و دولت ائتلافی جدید باعث شد تا یکی از مخالفان اتحادیه اروپا یعنی ماتئو سالوینی از دولت ایتالیا کنار رود.

این سیاستمدار اهل میلان که حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی دارد در توییت‌های متعدد خود از وضعیت کنونی انتقاد کرد و وعده داد دوباره به قدرت باز خواهد گشت. آقای سالوینی ائتلاف جدید که بدون حضور او شکل گرفته را «دولت بازنده‌ها» خواند.

او همچنین در یک توییت دیگر وعده داد که قدرت دوباره به او باز خواهد گشت. سالوینی مدعی شد یک ماه، چند ماه و شاید هم دو سال دیگر دوباره ورق در ایتالیا باز تغییر خواهد کرد و او حزبش به قدرت باز خواهند گشت.

ماتئو سالوینی از زمان حضور در دولت ایتالیا به عنوان وزیر کشور، سیاست‌های ضد مهاجرانه بسیاری را به اجرا گذاشت. او همچنین از سوی رقبا متهم شده بود که از روسیه پول گرفته و سیاست‌هایش به تخریب جایگاه ایتالیا در اروپا و جهان می‌انجامد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت جدید ایتالیا سوگند یاد کرد

جنبش پنج ستاره و حزب دموکرات ایتالیا برنامه دولت ائتلافی آینده را اعلام کردند

انکار سالوینی و اصرار بازفید؛ «رهبر راستگرایان افراطی ایتالیا از روسیه پول دریافت کرد»