موگرینی: برجام نباید قربانی توافق جدید با ایران شود

موگرینی: برجام نباید قربانی توافق جدید با ایران شود
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران یک توافق چندجانبه بین‌المللی است که به سند شورای امنیت تبدیل شده است.

آگهی

فدریکا موگرینی می‌گوید نباید برجام را قربانی اقدام امریکا در زمینه ایجاد یک توافق امنیتی وسیع‌تر کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۹ اوت، ازهمه طرف‌های برجام خواست به این توافق احترام بگذارند.

خانم موگرینی که این اظهارات را در هلسینکی، پایتخت فنلاند به زبان می‌آورد، همچنین تاکید کرد برجام یک توافق بین‌المللی یا دوجانبه نیست، بلکه یک سند شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود و در نتیجه همه باید به آن احترام بگذارند.

او همچنین اعلام کرد که از هر تلاشی برای مذاکرات اتحادیه اروپا و آمریکا با ایران حمایت می‌کند، به شرطی که برجام حفظ شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تایید کرد که اروپا از هر طرحی مکمل دیگری که به توافق هسته ای احترام بگذارد، استقبال می‌کند زیرا ما همیشه به دنبال حمایت از این توافق‌نامه بوده‌ایم.

موگرینی همچنین درباره نقش اتحادیه اروپا در تنگه هرمز و آب‌های جنوبی ایران نیز گفت: «ما مباحثات گسترده‌تری در موضوع امنیت دریایی خواهیم داشت. اتحادیه اروپا همواره نقش بسیار مهمی را در تامین امنیت دریایی ایفا کرده است. من چند هفته قبل با دوستان آسیایی خود گفت‌وگوهای خوبی در خصوص نقشی که اتحادیه اروپا می‌تواند برای کمک به امنیت دریایی انجام دهد، داشتیم.»

وی با بیان اینکه منافع اروپا در تامین امنیت، ایمنی و آزادی خطوط دریایی از جمله تنگه هرمز قرار دارد، اضافه کرد: «اما ما منافع بسیار شفاف‌تری در کمک کردن به کاهش تنش‌ها در منطقه و همکاری بازیگران منطقه‌ای داریم. انتظار دارم که وزرای خارجه اتحادیه اروپا مباحثات بیشتری در خصوص خاورمیانه داشته باشند».

در هفته‌های اخیر با شدت‌گیری تنش‌های آمریکا و ایران، تلاش‌های ویژه‌تری برای نزدیک‌کردن ایران و آمریکا از سوی برخی از کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه صورت گرفته است. این تلاش‌ها البته چندان به نتیجه ملموسی نرسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه و بریتانیا: تلاش‌ها برای تنش‌زدایی با گام سوم ایران ضربه می‌خورد

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟