قانون اساسی کره شمالی برای تحکیم قدرت کیم جونگ اون تغییر می‌کند

قانون اساسی کره شمالی برای تحکیم قدرت کیم جونگ اون تغییر می‌کند
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که با وجود قانون اساسی جدید،‌ کیم جونگ اون به قدرتمندترین رهبر سیاسی در تاریخ کره شمالی بدل گردد.

آگهی

رسانه‌های کره شمالی از تصویب پیشنهاد اصلاح قانون اساسی در مجلس این کشور خبر دادند. این تصمیم راه را برای تحکیم بیشتر پایه‌های قدرت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی باز خواهد کرد زیرا او برابر قانون اساسی جدید رسما به عنوان رئیس دولت و فرمانده کل نیروهای مسلح کشور شناخته می‌شود.

برنامه اصلاح قانون اساسی کره شمالی از ماه ژوئیه گذشته آغاز شد و کارشناسان بر این باورند که هدف از این اصلاح احتمالا دادن قدرت بیشتر به رهبر کره شمالی در آماده‌سازی زمینه برای امضای پیمان آشتی با آمریکاست.

آمریکا از مدت‌ها پیش به دنبال امضای یک توافق صلح با کره شمالی به هدف عادی‌سازی روابط و پایان دادن به وضعیت نیمه‌جنگی میان دو کشور بوده است. دو کشور از زمان جنگ دو کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ در وضعیت آتش‌بس به سر می‌برند و هنوز توافق صلحی میان آنها امضا نشده است.

چو ریونگ هائه، رئیس هیئت رئیسه مجلس عالی خلق کره روز پنج‌شنبه ۷ شهریور به خبرگزاری دولتی کره شمالی گفت: «جایگاه او [کیم] به عنوان نماینده حکومت اکنون تحکیم یافته و او از این پس با صلابت هر چه بیشتر، هدایت یکپارچه همه امور کشور را به عنوان رهبر در دست خواهد داشت.»

رئیس هیئت رئیسه مجلس کره شمالی تاکنون به صورت تاریخی رئیس اسمی حکومت بوده است. اما قانون اساسی جدید می‌گوید کیم به عنوان رئیس کمیسیون امور حکومت، نماینده عالی تمام مردم و بنابراین رئیس حکومت و نیز فرمانده کل قوای مسلح است. کمیسیون امور حکومت عالی‌ترین تشکیلات حکومتی کره شمالی است که در سال ۲۰۱۶ تشکیل شد.

در قانون اساسی پیشین از کیم جونگ اون تنها به عنوان «رهبر معظم» یاد شده بود که فرمانده تمام نیروهای مسلح کشور هم بود.

به طور خلاصه باید گفت اصلاحیه روز پنج‌شنبه به معنی آن است که نظام قانونی کره شمالی از این پس کیم جونگ اون را به عنوان رئیس حکومت به رسمیت می‌شناسد. قانون اساسی جدید به آقای کیم اجازه می‌دهد که تصمیمات مهم را شخصا بگیرد، احکام مهم را شخصا صادر و سفرای کشور در خارج را شخصا منصوب کند.

کارشناسان سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که با وجود قانون اساسی جدید،‌ کیم جونگ اون به قدرتمندترین رهبر سیاسی در تاریخ کره شمالی بدل گردد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا، فرانسه و آلمان از کره شمالی خواستند تا مذاکرات «معنادار» با آمریکا را از سر بگیرد

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد

پوتین یک لیموزین لوکس ساخت روسیه را به کیم جونگ اون هدیه داد