اردوغان: هیچ تاخیری را درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نمی‌پذیریم

نیروهای نظامی ترکیه در مرز سوریه
نیروهای نظامی ترکیه در مرز سوریه Copyright آرشیو خبرگزاری فرانسه
Copyright آرشیو خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اردوغان: هیچ تاخیری را درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نمی‌پذیریم

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد این کشور هیچگونه تاخیری را در رابطه با ایجاد «منطقه امن» در [شمال سوریه] نخواهد پذیرفت.

ایالات متحده آمریکا و ترکیه حدود دو ۳ هفته پیش (هفتم اوت) اعلام کردند برای برقراری یک اتاق عملیات مشترک و برقراری منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیدند. این خبر پس از آن اعلام شد که ترکیه از قصد خود برای ورود مجدد به خاک سوریه به منظور رفع تهدید نیروهای کرد در شرق رود فرات خبر داد و ایالات متحده آمریکا علنا با این تصمیم مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای اردوغان روز پنچشنبه ۲۹ اوت/هفتم شهریور در روسیه گفت: «ما اجازه هیج تاخیری را نخواهیم داد. روند [تشکیل منطقه امن] باید به سرعت پیگیری شود.»

روز دوشنبه «یگان‌های مدافع خلق» اعلام کردند روند عقب‌نشینی آن‌ها از مرزهای ترکیه آغاز شده است.

بیشتر بخوانید:

بنا بر توافق آنکارا و واشنگتن، منطقه امن در شرق رود فرات باید از حضور نیروهای کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» پاکسازی شود. به گفته آقای اردوغان به زودی گشت‌های نظامی مشترک میان نیروهای آمریکایی و ترک در این منطقه آغاز خواهد شد. با این حال هنوز جزئیاتی درباره حدود این منطقه و میزان دخالت نظامی دو عضو فعال ناتو در سوریه در آن منتشر نشده است.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ تاکنون دو بار برای سرکوب شبه نظامیان کرد در شمال ترکیه وارد این کشور شده است. علاوه بر نیروهای نظامی ترکیه، ارتش آزاد سوریه هم در مبارزه علیه کردهای شمال نقش فعالی ایفا می‌کند.

شبه نظامیان عمدتا کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در سه سال گذشته نقش پررنگی را در مبارزه زمینی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بازی کرده اند. یگان‌های مدافع خلق (ی‌گ‌پ)- که بازوی نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به شمار می‌روند- بخش عمده نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند. ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک سوریه را جریانی وابسته به حزب کارگران کرد ترکیه (پ‌ک‌ک) و تروریست توصیف می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ دست‌کم ۱۰ نفر در پی انفجار خودروی بمب گذاری شده در شمال سوریه

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد