آدریان دریا ۱ باز تغییر مسیر داد؛ ظریف به پمپئو: غُر زدن را بس کنید

آدریان دریا ۱ باز تغییر مسیر داد؛ ظریف به پمپئو: غُر زدن را بس کنید
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«آقای پمپئو غُر زدن را بس کنید: ما به هر مشتری و همهٔ مشتری‌ها نفت می‌فروشیم.»

آگهی

نفکش ایرانی آدریان دریا ۱ که از سوی ایالات متحده تحریم شده بود از حرکت به سوی بندر ترکیه بازماند.

داده‌های ردیابی در روز شنبه نشان می‌دهند که مقصد بعدی این ابرنفت‌کش مشخص نیست. حال آنکه همین داده‌ها تا پیش از این مقصد این کشتی را بندر اسکندرون ترکیه عنوان می‌کردند.

این در حالی است محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنشی به اقدام اخیر کاخ سفید، ضمن محکوم کردن این کشور به دزدی دریایی نوشت: « حالا ایالات متحده به دزدی دریایی رو آورده و تهدید می‌کند که ایران را از فروختن نفت به مشتری‌های سنتی‌اش باز می‌دارد. آقای پمپئو غُر زدن را بس کنید: ما به هر مشتری و همهٔ مشتری‌ها نفت می‌فروشیم.»

وی در ابتدای توییت خود آورد: «ایالات متحده ابزار دفاع را از ما دریغ کرد: ما موشک ساختیم و ایالات متحده گلایه می‌کند. ایالات متحده سوخت هسته‌ای را از ما دریغ کرد: ما آن را ساختیم و ایالات متحده گلایه می‌کند.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ایالات متحده روز شنبه کشتی آدریان دریا ۱ را به همراه کاپیتان آن در لیست تحریم‌های خود قرار داد. این کشتی حامل ۲/۱ میلیون بشکه نفت خام است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده روز شنبه در توییتی نوشته بود: «آقای ظریف به بریتانیا اطمینان داده بود که این نفکش ایرانی به سوی سوریه نمی‌رود ... اعتماد به ظریف اشتباه بزرگی بود.»

وقتی کشتی گریس ۱ ، که بعدتر به آدریان دریا ۱ تغییر نام داد، پس از پنج هفته توقیف از سوی جبل‌الطارق آزاد شد، ایران به بریتانیا گفت که مقصد این کشتی سوریه نبوده است و این کشتی پس از مدتی مسیر بندر اسکندرون ترکیه را در پیش گرفت.

بندر اسکندرون در ۲۰۰ کیلومتری شمال پالایشگاه بنی‌یاس سوریه قرار دارد؛ جایی‌ که مقامات بریتانیا گفته بودند مقصد اولیه این نفکش بوده است.

داده‌های ردیابی نشان می‌داد که کشتی آدریان دریا ۱ پیش از این به سوی شرق می‌رفت اما بعدازظهر شنبه به سوی بندر اسکندرون تغییر مسیر داد و راهی غرب و حالا بسوی آبهای جنوبی ترکیه در حرکت است. این سومین تغییر مسیر این کشتی از روز پنج‌شنبه تا کنون است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: نفت نفتکش توقیفی را فروخته‌ایم؛ خریدار خودش تصمیم می‌گیرد محموله کجا برود

نیروی دریایی ایران آماده اسکورت ابرنفتکش آدریان دریا-۱ است

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد