تبادل آتش بین حزب‌الله و اسرائیل در نوار مرزی لبنان

نوار مرزی بین لبنان و اسرائیل
نوار مرزی بین لبنان و اسرائیل Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۱۰ شهریور اعلام کرد موشک‌های ضد تانک از سوی لبنان، یک پایگاه ارتش و وسایل نقلیه را هدف قرار داده است. اسرائیل در پاسخ به این حمله، به سوی جنوب لبنان آتش گشود.

آگهی

ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۱۰ شهریور اعلام کرد موشک‌های ضد تانک از خاک لبنان، یک پایگاه ارتش و وسایل نقلیه را در منطقه أفیفیم این کشور هدف قرار داده است. اسرائیل در پاسخ به این حمله، به سوی جنوب لبنان آتش گشود.

حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای گفت که نیروهای این گروه یک خودروی نظامی اسرائیل را منهدم کردند و تمام افرادی که داخل خودرو بودند کشته یا زخمی شده‌اند. ارتش اسرائیل می‌گوید حمله موشکی حزب‌الله تلفاتی در پی نداشته است.

ارتش اسرائیل چند ساعت پس از آغاز درگیری‌ها اعلام کرد که حملات در مرز لبنان «متوقف» شده است. سخنگوی ارتش اسرائیل افزود: «حزب‌الله حمله را انجام داد... اما [این حمله] تلفاتی نداشت و میزان آمادگی نیروهای ارتش اسرائیل در سطح بالایی قرار دارد.»

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز می‌گوید که این کشور بر اساس اینکه وقایع چگونه پیش می‌رود درباره گام‌های آینده در مرز لبنان تصمیم خواهد گرفت. آقای نتانیاهو با تصریح بر اینکه دستور داده تا کشورش برای هر سناریویی آماده باشد تاکید کرد که هیچکدام از نیروهای اسرائیل در جریان حملات یکشنبه مجروح نشده‌اند.

همزمان ارتش اسرائیل در حساب توئیتری خود مدعی شد که حزب‌الله دو تا سه موشک ضد تانک به سوی یک دکل دیده‌بانی ارتش اسرائیل و یک آمبولانس در شمال این کشور شلیک کرده است. مقام‌های لبنانی درباره شلیک موشک به آمبولانس در اسرائیل تاکنون اظهارنظری نکرده‌اند.

سعد حریری خواستار مداخله پاریس و واشنگتن شد

سعد حریری، نخست وزیر لبنان در پی این تبادل آتش خواستار مداخله پاریس و واشنگتن در ارتباط با تحولات در مرز جنوبی شد.

آقای حریری در تماس تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و نیز مشاور رئیس جمهوری فرانسه خواستار مداخله این دو کشور و جامعه جهانی برای توقف تشدید اوضاع شد.

ارتش لبنان نیز اعلام کرد که اسرائیل بیش از ۴۰ راکت از نوع آتش‌زا و خوشه‌ای در محدوده سه روستا مارون الراس، عیترون و يارون در جنوب لبنان شلیک کرده است.

طبق گفته ارتش لبنان این راکت‌ها باعث آتش‌سوزی در آن محدوده شده است.

فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان در واکنش به تنش اخیر در مرز لبنان و اسرائیل، خواستار حداکثر خویشتنداری از هر دو طرف در منطقه شد.

هفته گذشته یک پهپاد در آسمان بیروت و یک پهپاد دیگر در نزدیکی یک مرکز رسانه‌ای حزب الله منفجر شد که خسارت‌هایی را بر جای گذاشت.

حزب‌الله، اسرائیل را متهم می‌کند که با پهپادهای انتحاری حمله به مرکز رسانه‌ای این نهاد را انجام داده است. همچنین میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز این حمله را «اعلان جنگ» از طرف اسرائیل ارزیابی کرده است. اسرائیل مسئولیت این حمله را قبول نکرد.

همزمان با تهدیدات هفته گذشته حزب‌الله پس از حملات پهپادی، اسرائیل نیروهای کمکی خود را به سمت مرز با لبنان گسیل داده بود.

پس از حملات موشکی امروز، مقام‌های اسرائیلی به افرادی که نزدیک مرز زندگی‌ می‌کنند گفته‌اند تا در داخل خانه‌های خود بمانند. خبرگزاری رویترز تصاویری از نوار مرزی منتشر کرد که دود در آن محدوده پخش شده است و صداهای انفجار به گوش می‌رسد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای بدون شرح جزییات اعلام کرد که آتش‌سوزی‌ها در نزدیکی مرز لبنان به‌خاطر «عملیات نیروهای ما در منطقه» است.

واکنش‌های بین‌المللی؛ آمریکا: از اسرائیل حمایت می کنیم

دولت ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه از افزایش تنش در مرز اسرائیل و لبنان ابراز نگرانی کرد اما با حمایت از اسرائیل به حزب‌الله هشدار داد که از اقدامات خطرناکی که امنیت لبنان را به‌خطر می‌اندازد خودداری کند.

طبق گزارش رویترز یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده به طور کامل از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تمام حملات حمایت می‌کند.

این مقام آمریکایی همچنین تصریح کرد که حزب‌الله باید از اقدامات خصمانه‌ای که امنیت، ثبات و حاکمیت لبنان را تهدید می‌کند دست بکشد. وی معتقد است که ایران در این خشونت‌ها دست داشته است. 

آگهی

بحرین و امارات از حمله حزب‌الله انتقاد کردند

بحرین و امارات عربی متحده نیز یکشنبه شب با انتقاد از حمله حزب‌الله در شمال اسرائیل، دولت لبنان را به منفعل بودند در مقابل اقدامات این گروه قدرتمند شیعه متهم کردند.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، در توئیتر خود نوشت: تجاوز یک کشور علیه کشور در قوانین بین‌المللی ممنوع است.

وی تاکید کرد که دولت لبنان نظاره‌گر درگیری‌ها در مرزهای خود است و ملت خود را به خطر انداخته و این به معنای کوتاهی بزرگ در انجام مسئولیت‌ها است. بحرین همچنین از شهروندانش خواست فورا لبنان را ترک کنند. 

وزیر امور خارجه امارات نیز در همین راستا نسبت به تشدید درگیری‌ها در مرزهای لبنان و اسرائیل واکنش نشان داد.

وی در توئیتر نوشت: «تصمیم به جنگ، صلح و یا ثبات باید توسط دولت گرفته شود.»

آگهی

بیشتر بخوانید:

رویترز
جنوب لبنان در پی پاسخ اسرائیل به حمله حزب اللهرویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حزب‌الله لبنان: از اسرائیل انتقام می گیریم اما وقوع جنگ بعید است

وزیر کشور لبنان: قتل صراف وابسته به حزب‌الله و رابط ایران، احتمالا کار اسرائیل بوده است

گسترش تنش‌ها در منطقه؛ اسرائيل اهدافی را در خاک لبنان مورد هدف قرار داد