آغاز رزمایش دریایی آمریکا با ۱۰ کشور جنوب شرق آسیا

ناوهای آمریکایی در دریای چین
ناوهای آمریکایی در دریای چین Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروی دریایی میانمار نیز به برغم تحریم هایی که واشنگتن به دلیل «پاکسازی نژادی» مسلمانان روهینگیا بر ضد این کشور اعمال کرده در این تمرین های مشترک نظامی مشارکت دارد.

آگهی

مانورهای مشترک دریایی بی سابقه میان ایالات متحده آمریکا و ۱۰ کشور جنوب شرق آسیا در حالی از روز دوشنبه ۲ سپتامبر آغاز شد که اختلافات میان پکن و واشنگتن بر سر مسائل مختلف جدا از تعرفه های تجاری به نفوذ و مناقع منطقه ای نیز کشیده شده است.

هشت کشتی جنگی، چهار جنگنده هوایی و بیش از یک هزار سرباز در این تمرین های نظامی مشارکت دارند. رزمایش دریایی مشترک آمریکا با ده کشور عضو «اتحادیه جنوب شرق آسیا» آسه آن، روز دوشنبه از یک پایگاه دریایی در منطقه پاتایا در تایلند شروع شد و قرار است پنج روز به طول بیانجامد.

سفارت ایالات متحده آمریکا در بانکوک در بیانیه ای ضمن تایید آغاز این تمرین های نظامی اعلام کرد که رزمایش یاد شده به مدت پنج روز در آب های خلیج تایلند و دریایی جنوبی چین برگزار خواهد شد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته میلادی به عنوان میهمان در نشست منطقه ای ده کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا، آسه آن شرکت کرد. ترویج راهبردهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای تعامل و همکاری با کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام از جمله اهداف مایک پمپئو برای شرکت در این نشست عنوان شده بود.

به گفته برخی تحلیلگران، برگزاری این مانوور به عنوان بخشی از استراتژی رئیس جمهوری آمریکا در جنوب شرق آسیا درست در بحبوحه جنگ تجاری و بالاگرفتن اختلافات میان واشنگتن و پکن طراحی شده و یکی از مهمترین اهداف آن به چالش کشیدن چین در مسائل منطقه ای است.

دو ابر قدرت اقتصادی جهان جدا از اختلافات بزرگ تجاری که دامنه آن بسیار وسعت یافته بر سر نفوذ در دریای جنوبی چین، بزرگ‌ترین ناحیهٔ دریایی جهان که سرشار از منابع طبیعی و ذخایر انرژی است با یکدیگر نزاع دارند.

پکن ادعای مالکیت بر کل این پهنه آبی را دارد در حالی که کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی نیز هر یک مدعی مالکیت بر بخش هایی از این دریا و جزایر آن هستند.

چین طی سالهای اخیر با تقویت کنترل بر جزایر این ناحیه دریایی و استقرار تسلیحات و تجهیزات نظامی در آن، بر ادعای خود جهت مالکیت بر کل دریای جنوبی چین به عنوان یک منطقه دریایی حیاتی برای تجارت جهانی تاکید کرده است.

این درحالیست که واشنگتن دریای جنوبی چین را بخشی از آب های بین المللی می داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیردریایی‌هایش جهت تردد در این دریا تأکید می‌ورزد. واشنگتن همچنین اقدامات پکن در نظامی و انحصاری کردن کنترل بر دریای جنوبی چین را تهدیدی برای امنیت این منطقه از آسیا قلمداد می کند.

بیشتر بخوانید:

دریابان فیل سویر، فرمانده ناوگان هفتم آمریکا می گوید که «تمرین های نظامی مشترک که از روز دوشنبه آغاز شده به ما اجازه می دهد که به همراه کشورهای منطقه بر اولویت های مشترک در زمینه امنیت دریایی منطقه کار کنیم.»

بر اساس آخرین گزارش ها، نیروی دریایی میانمار نیز به برغم تحریم هایی که واشنگتن به دلیل «پاکسازی نژادی» مسلمانان روهینگیا بر ضد این کشور اعمال کرده در این تمرین های مشترک نظامی مشارکت دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار تجاری شدید چین به آمریکا: اقدام اشتباه کنید تلافی می‌کنیم

ناو هواپیمابر آمریکا در نزدیکی جزیره مورد مناقشه در دریای چین

شورای اتحادیه اروپا با اهدای کمک ۵ میلیارد یورویی به ارتش اوکراین موافقت کرد