جانسون نمایندگان مخالف برکسیت بدون توافق را به اخراج از حزب تهدید کرد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تهدید نخست وزیر بریتانیا برای اخراج نمایندگان محافظه کارِ مخالف «نو دیل no deal» گمانه زنی ها برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی را در بریتانیا تقویت کرده است.

آگهی

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا که مصمم به نهایی کردن خروج کشورش از اتحادیه اروپا است یکروز پیش از آغاز به کار پارلمان به نمایندگان حزب محافظه کار هشدار داد در صورت مخالفت با برکسیت بدون توافق از این حزب اخراج خواهند شد.

این تهدید که یکروز پیش از آغاز رسمی فعالیت پارلمان بریتانیا و پس از اتمام تعطیلات تابستانی مطرح شده نشان می دهد که نخست وزیر جدید بریتانیا تا چه حد نسبت به مانع تراشی بر سر «برکسیت سخت» نگران و خشمگین است.

بر اساس گزارش رسانه های بریتانیایی گروهی از نمایندگان پارلمان درصدد به اجرا گذاشتن فوری طرحی هستند که دست بوریس جانسون برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را خواهد بست.

نمایندگان مجلس عوام از روز سه شنبه فعالیت خود را از سر می گیرند و این مجلس تنها پس از چند روز فعالیت تا چهاردهم اکتبر، دو هفته مانده به مهلت نهایی اجرایی شدن برکسیت در ۳۱ اکتبر تعطیل خواهد شد.

تعلیق فعالیت پارلمان، ابتکاری که از سوی بوریس جانسون برای ناکام گذاشتن تلاش مخالفان برکسیت سخت در پیش گرفته شد و همراهی ملکه الیزابت دوم را نیز به همراه داشت با مخالفت و انزجار اپوزیسیون روبرو شده است.

معترضان به سیاست های نخست وزیر جدید بریتانیا و مخالفان خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا این اقدام بوریس جانسون را تلاش برای ایجاد محدودیت و بستن دهان منتقدان توصیف کرده اند.

آقای جانسون که همدستی نمایندگان حزب محافظه کار با اپوزیسیون را برای مانع تراشی بر سر «برکسیت سخت» بر نمی تابد حالا دست به تهدید شده و به هم حزبی های شورشی هشداد داده است که در صورت همراهی با این طرح از حزب اخراج خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

رسانه های بریتانیایی روز دوشنبه این تهدید را به تیتر یک خود تبدیل کردند و به انعکاس چالش جدید حزب محافظه کار برای پیشبرد طرح خروج از اتحادیه اروپا پرداختند.

دیلی تلگراف، نشریه محافظه کار بریتانیایی این عبارت را به عنوان تیتر یک خود برگزیده است: «هشدار نخست وزیر به نمایندگان شورشی: یا مرا حمایت کنید یا راه خروج را در پیش گیرید!»

گاردین نیز با انتشار مطلبی به این موضوع اشاره دارد که بوریس جانسون در صورت یکصدایی حاضر است با حمایت حزب کوچک وحدت گرای ایرلند شمالی اکثریت خود را در پارلمان قربانی کند.

تهدید نخست وزیر بریتانیا برای اخراج نمایندگان محافظه کارِ مخالف «نو دیل، no deal» گمانه زنی ها برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی را در بریتانیا تقویت کرده است.

دیوید گوک، وزیر دادگستری سابق بریتانیا و یکی از محافظه کاران مخالف «نو دیل» صبح روز دوشنبه در گفتگو با شبکه بی بی سی گفت: «فکر می کنم که استراتژی آنها بی ثمر کردن این هفته از فعالیت پارلمانی و سپس فراخوان برای انتخابات زودرس است تا از این طریق برخی از ما که مخالف برکسیت و خروج از اتحادیه اروپا نیستند اما معتقدند که این طرح باید با توافق صورت گیرد را حذف کنند.»

فیلیپ هاموند، وزیر دارایی پیشین بریتانیا که از موافقان حفظ روابط نزدیک با اتحادیه اروپا پس از برکسیت است با انتشار توییتی تنبیه شورشیان را «منافقانه» توصیف و تصریح کرده است که هشت عضو دولت کنونی پیشتر در سال جاری دستور العمل های حزب محافظه کار را به چالش کشیده بودند.

نشانه دیگر از تنش در میان حزب حاکم این است که نشستی که قرار بود روز دوشنبه میان بوریس جانسون و شورشیان گروه پارلمانی حزب محافظه کار موسوم به «توری» ها Tories برگزار شود در دقایق آخر لغو شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا سرنوشت‌سازترین ساعات دو دهه اخیر را سپری می‌کند، چرا؟

توافق احزاب مخالف دولت بریتانیا برای جلوگیری از برکسیت بدون توافق

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش