اروپا با سیا و موساد در حمله به تاسیسات اتمی ایران مشارکت کرده است؟

تاسیسات هسته های نطنز
تاسیسات هسته های نطنز
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هلند با اعزام یک مهندس نفوذی به تاسیسات هسته ای نطنز نقش بسیار مهمی را در جمع آوری داده های لازم برای دسترسی اطلاعاتی به برنامه اتمی ایران ایفا کرده است.

آگهی

تنها چند روز پس از کنایه دونالد ترامپ به انفجار در سکوی موشکی پرتاب ماهواره ناهید به فضا گزارشی از چگونگی حمله ویروسی پیشین آمریکا و اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران منتشر شده که به نقش کشورهای اروپایی از جمله برخی حامیان برجام نیز پرداخته است.

گزارشی که وب سایت خبری یاهونیوز منتشر کرده نشان می دهد که استاکس‌نت، ابزار اصلی حک ویروسی تاسیسات اتمی و سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم در ایران با درخواست سیا و موساد و مشارکت کشورهایی چون هلند، آلمان، بریتانیا و فرانسه ساخته و عملیاتی شده است.

در این گزارش از یک مهندس ایرانی اجیر شده توسط دستگاه اطلاعاتی هلند به عنوان عامل نفوذی سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نام برده و تصریح شده است که این فرد داده های حساس برای ورود بدافزار استاکس‌نت به سیستم نیروگاه نظنز را در اختیار واشنگتن و اسرائیل قرار داده و سپس به وسیله یک حافظه فلش این بدافزار را وارد تاسیسات اتمی ایران کرده است.

استاکس‌نت نام یک بدافزار است که گفته می‌شود آمریکا و اسرائیل مشترکا آن را تولید کرده‌اند. ایران اواسط تیرماه ۱۳۸۹ و در زمان ریاست‌ جمهوری باراک اوباما در ایالات متحده از حمله استاکس‌نت به سامانه‌های اینترنتی حساس خود خبر داد و اعلام کرد که این بدافزار برای نابودی تأسیسات اتمی بوشهر به کار گرفته شده است.

تهران در آنزمان اعلام کرد که حمله سایبری آمریکا لطمه ای به تاسیسات اتمی وارد نکرده است؛ هر چند این حملات بارها تکرار شد و در آخرین مورد رسانه های آمریکایی اوایل تابستان امسال مدعی شدند که سامانه‌های انفورماتیک مرتبط با پایگاه‌های موشکی و نیز یک شبکه جاسوسی ایران هدف اصلی دستبرد سایبری قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید:

در گزارش یاهونیوز تاکید شده است حمله سایبری سال ۲۰۰۷ که از آن به عنوان عملیات «بازیهای المپیک» نام برده می شد با هدف انهدام و یا تخریب سامانه هسته ای طرح ریزی نشده بود بلکه تنها تلاشی جهت به تاخیر انداختن برنامه اتمی و خرید زمان بوده تا از این طریق قدرت های جهانی بتوانند از راه دیپلماسی ایران را از پیشرفت در این برنامه بازدارند.

در این گزارش به چگونگی نقش بریتانیا در این عملیات اشاره ای نشده اما به صراحت تاکید شده است که آلمان از طریق داده های شرکت زیمنس که از آنها در نظنز برای کنترل گردش سانتریفوژها استفاده می شد و فرانسه نیز احتمالا با تهیه داده های مشابه در این عملیات مشارکت داشتند.

اما هلند با اعزام یک مهندس نفوذی به تاسیسات هسته ای نطنز نقش بسیار مهمی را در جمع آوری داده های لازم برای دسترسی اطلاعاتی به برنامه اتمی ایران ایفا کرده است. مهندس ایرانی اجیر شده توسط دستگاه اطلاعاتی هلند به دفعات طی چند ماه برای جمع آوری اطلاعات تنظیم سیستم ها به نطنز سفر کرده و داده هایی که او در اختیار طراحان عملیات قرار داده بود باعث روزآمد شدن بدافزار استاکس‌نت شد.

از سوی دیگر گفته شده است که سامانه ای که زیمنس برای کنترل و تنظیم سانتریفوژها در نطنز نصب کرده بود به شبکه جهانی اینترنت متصل نبود و عامل نفوذی دستگاه اطلاعاتی هلند در نهایت از طریق حافظه فلش بدافزار استاکس‌نت را وارد سیستم های کنترلی تاسیسات نظنز کرده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که ماموریت این بدافزار بستن خروجی تعدادی از سانتریفوژها بوده است به نحوی که با ورود گاز به سیستم و به طبع آن بسته ماندن شیرهای خروجی فشار داخل سانتریفوژها بالا رفته و در نهایت سیستم به تدریج دچار اختلال شود.

یاهونیوز در انتها به نقل از دو منبع اطلاعاتی تصریح کرده است که در پی آلوده شده تاسیسات اتمی ایران به بدافزار استاکس‌نت چند نفر در داخل این کشور دستگیر و کشته شده اند، مطلبی که برخی منابع اسرائیلی نیز پیشتر به آن اشاره کرده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا راه‌اندازی سانتریفوژهای نسل۶ را «اشتباه بزرگ» تهران خواند

آیا ترامپ اسرار «جاسوسی» آمریکا را با عکس پایگاه فضایی ایران افشا کرد؟

بولتون: «برخلاف دولت اوباما پاسخ ما به حملات سایبری کوبنده خواهد بود»