وزیر خارجه فرانسه: برای نجات برجام مسائل زیادی باید حل شود

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته وزیر امور خارجه فرانسه ایجاد خط اعتباری «تضمین شده توسط فروش نفت» در ازای اجرای کامل برجام از سوی ایران می‌تواند یکی از سناریوهای احتمالی برای خروج از بن‌ بست کنونی باشد.

آگهی

فرانسه می گوید که هنوز مسائل زیادی در گفتگوهای میان اروپا و ایران باقی است که باید حل و فصل شود تا تلاش های جاری در جهت نجات برنامه جامع اقدام مشترک، برجام به نتیجه برسد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه با اعلام این مطلب یادآور شد: «هنوز مشکلات حل نشده زیادی باقی است و این روند همچنان بسیار حساس و شکننده است اما گفتگوها با اعتماد نسبی ادامه دارد.»

آقای لودریان این سخنان را در حالی در جمع اعضای انجمن مطبوعات دیپلماتیک بیان کرد که روز دوشنبه نشستی میان کارشناسان حوزه های نفت و بانک فرانسه با همتاهای ایرانی خود در پاریس برای یافتن راه های عملیاتی کردن سازو کار مالی ایران و اروپا موسوم به اینستکس برپا شده بود.

هیئت ایرانی به ریاست عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران پس از رایزنی های اخیر امانوئل ماکرون و حسن روحانی راهی فرانسه شده اند تا آخرین چانه زنی ها را برای اجرایی و عملیاتی کردن اینستکس انجام دهند. به زعم مقامات ایران بهره مند شدن تهران از امتیازات توافقنامه هسته ای که در سایه عملی شدن تعهدات تجاری طرف های اروپایی میسر خواهد شد تنها راه نجات برجام خواهد بود.

گفتگوهای فشرده هیئت ایرانی با طرف های فرانسوی که گفته می شود نزدیک به ده ساعت به طول انجامیده از دید برخی تحلیلگران آخرین تلاش برای جلوگیری از ادامه روند خطرناک کاهش تهعدات برجامی تهران توصیف شده است. مقامات ایران اعلام کرده اند که اگر پیشرفتی در تعامل با اروپا برای بهره مند شدن از منافع تجاری توافق هسته ای حاصل نشود روز جمعه سومین مرحله از کاهش تعهدات برجامی را استارت خواهند زد.

آقای ماکرون که هنوز جزئیات دقیق طرح پیشنهادی اش به رئیس جمهوری ایران برای خارج کردن برجام از بحران توسط الیزه منتشر نشده اینک برای منصرف کردن تهران از برداشتن سومین گام کاهش تعهدات برجامی و البته راضی کردن رئیس جمهوری آمریکا برای تعامل بیشتر در این خصوص تنها سه روز دیگر فرصت در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید:

برای ایران فروش نفت از طریق ساز و کار مالی تشکیل شده و نیز تامین اعتبار لازم به اینتسکس از سوی اروپا برای تسهیل و عمی شدن تبادلات تجاری جز اولویت‌های اصلی گفتگوها محسوب می شود. به گفته تحلیل گران موفقیت طرح آقای ماکرون تا حد زیادی به چراغ سبز دونالد ترامپ برای اعمال مجدد معافیت های نفتی بستگی خواهد خواهد داشت؛ این درحالی است که شایعات مربوط به مجوز فروش هفتصد هزار بشکه ای نفت از سوی آمریکا همزمان با ابراز امیدواری امانوئل ماکرون برای دیدار دونالد ترامپ با همتای ایرانی اش ایران منتشر شد.

ژان ایو لودریان روز سه شنبه در ادامه همین گمانه زنی ها یادآور شد: «رئیس جمهوری (در جریان نشست گروه هفت در بیاریتز) به این برداشت رسید که رئیس جمهور ترامپ آماده تجدید نظر در راهبرد فشار حداکثری به ایران و یافتن راهی برای رسیدن به یک توافق است.»

از دید تحلیل گران ایران، کشوری که هشتاد درصد از درآمد ارزی خود را از طریق فروش نفت و محصولات نفتی تامین می کند در صورت باز شدن دوباره درهای صادرات انرژی ممکن است نرمش بیشتری نسبت به گفتگو با طرف آمریکایی از خود نشان دهد.

به گفته وزیر امور خارجه فرانسه ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری «تضمین شده توسط فروش نفت» در ازای بازگشت ایران به مفاد برجام می تواند یکی از سناریوهای احتمالی برای خروج از بن بست کنونی باشد. آقای لودریان در ادامه تاکید می کند که این سناریو بندهای الزام آور دیگری را نیز شامل می شود که امنیت خلیج (فارس)، گشایش گفتگو ها بر سر ثبات و امنیت منطقه ای و شرایط پس از سال ۲۰۲۵، پایان تعهدات تعیین شده در توافق هسته ای قدرت های بزرگ با ایران از جمله آنهاست.»

وزیر امور خارجه فرانسه در پایان اجرایی شدن کامل این سناریو را منوط به چراغ سبز و موافقت دونالد ترامپ با ملغی و یا کم رنگ تر شدن برخی از تحریم های اعمال شده بر ضد ایران دانسته است.

این درحالیست که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه هرگونه گفتگوی دوجانبه با آمریکا را منتفی اعلام و تصریح کرد که واشنگتن برای بازگشت به گفتگوها در چارچوب برجام باید کلیه تحریم های وضع شده را لغو کند.

تهران هشتم ماه مه سال جاری، در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از برجام با تعیین ضرب الاجل برای اروپا و درخواست از کشورهای باقی مانده در توافق هسته ای برای عمل کردن به وعده های داده شده ذیل این توافق، روند کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد و تاکنون دو مرحله نیز در این مسیر پیش رفته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موگرینی: برجام نباید قربانی توافق جدید با ایران شود

برجام، اختلاف دو رئیس جمهوری آمریکا و فرانسه در نشست گروه۷؟

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند