بحران سیاسی در بریتانیا؛ رویارویی مخالفان برکسیت بدون توافق با جانسون

بحران سیاسی در بریتانیا؛ رویارویی مخالفان برکسیت بدون توافق با جانسون
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در رای گیری روز سه شنبه علاوه بر نمایندگان احزاب مخالف دولت ۲۱ نماینده حزب محافظه کار نیز علیه موضع بوریس جانسون رای دادند.

آگهی

پارلمان بریتانیا روز چهارشنبه برای دومین روز پیاپی صحنه رویارویی سیاسی بین بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور و مخالفان برکسیت بدون توافق خواهد بود.

نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه در رای گیری پارلمان در مورد دستور کار جلسه شکست خورد. امری که برای مخالفان برکسیت بدون توافق که به دنبال به دست گرفتن کنترل بحث در مورد این موضوع در پارلمان هستند یک پیروزی محسوب می شود.

به این ترتیب مخالفان برکسیت بدون توافق خواهند توانست روز چهارشنبه پیشنهادهای خود از جمله طرح جلوگیری از برکسیت بدون توافق را به رای بگذارند. بنا به طرح پیشنهادی آنها نخست وزیر بریتانیا موظف خواهد شد تا در صورت عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا در موعد مقرر در روز ۳۱ اکتبر(۹ آبان)، خروج کشورش از اتحادیه اروپا را تا روز ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی به تعویق بیاندازد.

در رای گیری روز سه شنبه علاوه بر نمایندگان احزاب مخالف دولت ۲۱ نماینده حزب محافظه کار نیز علیه موضع بوریس جانسون رای دادند. این ۲۱ نماینده که در میان آنها نام نیکولاس سومز، نوه وینستون چرچیل، نخست وزیر اسبق بریتانیا و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه پیشین نیز به چشم می خورد از جمع اعضای حزب محافظه کار حاضر در پارلمان اخراج شدند.

نخست وزیر بریتانیا تهدید کرده است که در صورت جلوگیری پارلمان از برکسیت بدون توافق ضمن ارائه طرح انحلال پارلمان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد شد. این در حالی است که بوریس جانسون برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام به رای دو سوم نمایندگان نیاز خواهد داشت.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی شکست دولت بوریس جانسون در رای گیری روز سه شنبه پارلمان را به معنای پایان تسلط او بر روند برکسیت ارزیابی کرده اند. نخست وزیر بریتانیا تاکید می کند که بریتانیا با توافق یا بدون آن باید در موعد مقرر (روز ۳۱ اکتبر) از اتحادیه اروپا خارج شود.

این در حالی است که بنا به ارزیابی سازمان ملل متحد برکسیت بدون توافق از نظر فروش کالاهای بریتانیایی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ۱۶ میلیارد دلار به بریتانیا ضرر مالی خواهد زد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برادر کوچک نخست وزیر بریتانیا از وزارت و نمایندگی مجلس کناره‌گیری کرد

بوریس جانسون خواستار همراهی کوربین با برگزاری انتخابات زودهنگام شد

بریتانیا ۵۸۰ میلیون یورو کمک نظامی جدید در اختیار اوکراین می‌گذارد